Är ingen vapenexpert men intresserad av ämnet lite grand.När jag lumpade fick vi en AK4 med ett 20 patroners magasin.Har hört att magasinet på AK5 rymmer 25 patroner och även har en högre eldhastighet.Men vad förbättrades på AK4b?
Hemvärnet skall under 2003 få 40 000 st nya ombyggda Ak 4r. De nya Ak 4rna, Ak 4 B, har man fräst bort de nuvarande siktena och svetsat fast ett räls (MIL-STD 1913 Rail System “Picatinny Rail”) på vilket ett rödpunkssikte utan förstorning kommer monteras. Ca 20 000 vapen är nu ombyggda (Dec 2001) och klara för montering av rödpunktsiktet. Mer information om det projektet finns på FMV:s webbplats.
Saning med modifikation... http://world.guns.ru/assault/as35-e.htm Länk till samma sida men Bofors AK5.
Grundritningen kommer från FN FNC men Bofors har köpt rättigheter till dem och bygger dem sedan själv och med egen modifikation.
Till exempel har Bofors AK5 ingen 3-skottsspärr...ja, och jag tror det står en del om vapnet på sidan också, tittade inte riktigt...
AK4B har ett optiskt sikte, om jag inte minns fel.
Ak4B har inte optiskt sikte, Ak4B har rödpunktsikte (iof optiskt men ingen förstoring). Ak4 OR har Optiskt riktmedel som förstorar 10x har jag för mig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!