Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-02, 18:31
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Här är ett exempel på varför jag startade den här tråden:

https://www.flashback.org/sp40678380

TS i den där tråden hade tagit ett medvetet beslut att placera tråden i Aktuella brott och kriminalfall. Man får då utgå från han eller hon ville diskutera ämnet ur den synvinkeln.

Mod flyttar tråden enbart för att han förväntar sig att folk inte ska kunna kunna hålla sig till ämnet och det kommer att skrivas många inlägg som är OT. Tråden blev visserligen varken låst eller skickad till Papperskorgen i det här fallet, men det är fortfarande inte rätt att låta "pöbelns" beetende påverka trådens existens och framtida utveckling på det här sättet.

Det är INTE okej att flytta, låsa eller kasta en tråd bara för att man vill slippa radera OT inlägg.

vi kan väl ta en titt på hur trådstarten i ABoK såg ut:

Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15867932.ab

Med löfte om jobb misstänks två McDonaldschefer ha lockat utländska personer till Sverige.
På det ska männen ha tjänat hundratusentals kronor.
– Vi ser mycket allvarligt på den uppkomna situationen, säger Håkan Ström, tf presschef på svenska McDonalds, till Expressen.

Vad tror ni hur vanligt är denna typ av invandring till Sverige?

det är möjligt att TS ville lägga sitt huvudsakliga fokus på det aktuella brottet och inte på de migrationspolitiska aspekterna av händelsen, men det framgår i så fall inte av trådstarten. i ett sådant fall är det långt bättre att flytta tråden till ett forum där frågorna som tas upp i TS kan avhandlas i lugn och ro än att vara grinig och radera 80 % av inläggen för att de är off topic i det forum TS placerade tråden i.
Citera
2012-12-03, 11:22
Medlem
switchls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
vi kan väl ta en titt på hur trådstarten i ABoK såg ut:

det är möjligt att TS ville lägga sitt huvudsakliga fokus på det aktuella brottet och inte på de migrationspolitiska aspekterna av händelsen, men det framgår i så fall inte av trådstarten.
Hur många trådar i ABoK är inte startade genom att länka till en tidningsartikel om ett brott som begåtts följt av citat från en artikel? Jag vill påstå att majoriteten av trådarna i ABoK ser ut exakt så. Det enda "problemet" jag ser med trådstarten är den sista frågan:

"Vad tror ni hur vanligt är denna typ av invandring till Sverige?"

Jag gissar att du såg ordet "invandring" och direkt drog slutsatsen att det här skulle bli en diskussion om invandrare. Men om man tittar närmare på frågan så är det inte en fråga som har något att göra med Intergration och Invandring. Det TS egentligen frågar är hur ofta detta brott begås. Du hade med andra ord ingen anledning att flytta tråden till I&I.

Som sagt, trådstarten var inte perfekt. Men det var väl ganska uppenbart ändå vad som skulle diskuteras. Det jag reagerade på dock var din motivering till varför du tog bort tråden från ABoK:
Citat:
i valet mellan att låta den här tråden stå kvar (och radera hälften av inläggen som off topic) och att skicka den till I&I (så att folk får diskutera vad de vill) väljer jag det senare.
Du väljer att ta bort tråden endast för att slippa radera OT. Du låter dig påverkas av hur andra användare skriver i tråden. TS får sin tråd flyttad för att du inte ska behöva radera OT.
Citat:
i ett sådant fall är det långt bättre att flytta tråden till ett forum där frågorna som tas upp i TS kan avhandlas i lugn och ro än att vara grinig och radera 80 % av inläggen för att de är off topic i det forum TS placerade tråden i.
Nej, det är inte bättre. Möjligtvis för en Mod som vill slippa mycket arbete. Du måste hålla med om att en tråd utvecklas på två VÄLDIGT olika sätt beroende på om den befinner sig i ABoK eller I&I.

Det fanns dessutom redan en tråd i I&I som handlade om samma sak, nämligen https://www.flashback.org/t2023509. Ett mera korrekt förfarande från din sida hade varit att påpeka för alla i tråden att det redan finns en annan tråd för de som vill diskutera invandring och integration.

Tyvärr är du inte den enda som gör det här. Du är inte den enda Mod som flyttar, låser eller kastar en tråd för att slippa radera OT. Om det är så, att det krävs för stor arbetsinsats för att klara av den mängd OT inlägg som dagligen skrivs, kanske det för Flashback finns anledning att utöka antalet Mods. Det handlar nämligen inte längre om yttrandefrihet när en Mod bestämmer vilken riktning en tråd ska utvecklas i på det här sättet.
Citera
2012-12-03, 17:52
Medlem
Cpt-Gaish-Wayzs avatar
Det är nog galet att alltid utgå från att TS placerar sin tråd korrekt, man får helt enkelt göra en bedömning baserat på hur tråden ser ut.

I fallet ovan ser det ut som att en flytt är det korrekta agerandet.
Citera
2012-12-03, 18:25
Medlem
johanness avatar
Citat:
Hur många trådar i ABoK är inte startade genom att länka till en tidningsartikel om ett brott som begåtts följt av citat från en artikel? Jag vill påstå att majoriteten av trådarna i ABoK ser ut exakt så. Det enda "problemet" jag ser med trådstarten är den sista frågan:

"Vad tror ni hur vanligt är denna typ av invandring till Sverige?"

Jag gissar att du såg ordet "invandring" och direkt drog slutsatsen att det här skulle bli en diskussion om invandrare. Men om man tittar närmare på frågan så är det inte en fråga som har något att göra med Intergration och Invandring. Det TS egentligen frågar är hur ofta detta brott begås. Du hade med andra ord ingen anledning att flytta tråden till I&I.

Som sagt, trådstarten var inte perfekt. Men det var väl ganska uppenbart ändå vad som skulle diskuteras. Det jag reagerade på dock var din motivering till varför du tog bort tråden från ABoK:

Du väljer att ta bort tråden endast för att slippa radera OT. Du låter dig påverkas av hur andra användare skriver i tråden. TS får sin tråd flyttad för att du inte ska behöva radera OT.

Nej, det är inte bättre. Möjligtvis för en Mod som vill slippa mycket arbete. Du måste hålla med om att en tråd utvecklas på två VÄLDIGT olika sätt beroende på om den befinner sig i ABoK eller I&I.

Det fanns dessutom redan en tråd i I&I som handlade om samma sak, nämligen https://www.flashback.org/t2023509. Ett mera korrekt förfarande från din sida hade varit att påpeka för alla i tråden att det redan finns en annan tråd för de som vill diskutera invandring och integration.

Tyvärr är du inte den enda som gör det här. Du är inte den enda Mod som flyttar, låser eller kastar en tråd för att slippa radera OT. Om det är så, att det krävs för stor arbetsinsats för att klara av den mängd OT inlägg som dagligen skrivs, kanske det för Flashback finns anledning att utöka antalet Mods. Det handlar nämligen inte längre om yttrandefrihet när en Mod bestämmer vilken riktning en tråd ska utvecklas i på det här sättet.
jag hade gärna svarat på dina frågor om du hade ställt några. men bortsett från din inledande fråga, som är retorisk och alltså inte behöver besvaras, ser jag bara konstateranden från din sida om hur jag tänker, vilket du verkar ha bestämt dig för att du redan vet. för mig återstår bara att önska dig lycka till i allmänhet då. må väl.
j
Citera
2012-12-05, 20:10
Medlem
Citat:
jag hade gärna svarat på dina frågor om du hade ställt några. men bortsett från din inledande fråga, som är retorisk och alltså inte behöver besvaras, ser jag bara konstateranden från din sida om hur jag tänker, vilket du verkar ha bestämt dig för att du redan vet. för mig återstår bara att önska dig lycka till i allmänhet då. må väl.
j
Det här var väl ändå ganska fegt av dig? Det finns ju massor av kritik att bemöta. Även om kritiken är formulerad som påståenden går det ju att bekräfta eller dementera dem följt av en förklaring.

Nu är jag visserligen inte mod, men på påståendet att du kunde ha hänvisat till den existerande tråden hade jag svarat att jag helt enkelt inte har full koll på de redan existerande trådarna i de forum jag inte moderar, och att det är upp till moderatorerna i I&I att fixa det, eller att jag helt enkelt inte hade koll på den tråden.
Citera
2012-12-05, 20:13
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det här var väl ändå ganska fegt av dig? Det finns ju massor av kritik att bemöta. Även om kritiken är formulerad som påståenden går det ju att bekräfta eller dementera dem följt av en förklaring.

Nu är jag visserligen inte mod, men på påståendet att du kunde ha hänvisat till den existerande tråden hade jag svarat att jag helt enkelt inte har full koll på de redan existerande trådarna i de forum jag inte moderar, och att det är upp till moderatorerna i I&I att fixa det, eller att jag helt enkelt inte hade koll på den tråden.
jag har tröttnat på att gå i svaromål mot folk som redan från början demonstrerar att de vet hur allt funkar och inte tänker ta in ett skit. kalla det fegt om du vill. jag kallar det hushållning med resurser.
Citera
2012-12-05, 21:54
Medlem
Citat:
jag har tröttnat på att gå i svaromål mot folk som redan från början demonstrerar att de vet hur allt funkar och inte tänker ta in ett skit. kalla det fegt om du vill. jag kallar det hushållning med resurser.
Jag läste lite mer i den här tråden nu och förstår vad du menar...
Citera
2012-12-24, 13:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det här är egentligen ganska intressant. Kommer den totala yttrandefriheten medföra att varje människa har rätt att bli trodd oavsett vilka bisarra historier han/hon kokar ihop? Har det blivit ett etikettsbrott att tvivla på sanningshalten i en historia? Det är kanske hållbart i en fysisk salong, men inte på nätet.
Citera
2012-12-24, 17:01
Medlem
Citat:
Här är ett exempel på varför jag startade den här tråden:

https://www.flashback.org/sp40678380

Okej jag gick faktiskt igenom den där tråden. och för att citera Trådstataren själv i hans egen tråd. Som du anser inte är om invandring:

Citat:
Ursprungligen postat av MrIKEA2010
Det är säkert skattesubventionerade "instegsjobb" eller nåt.

Tror du inte att svenska är ett krav om du skall jobba i köket eller i kassalinjen?

Citat:
Märkligt, kan jag tycka. Om jag som kund stiger in på en McDonald´s i Sverige, så förväntar jag mig att kunna beställa OCH kunna prata svenska med personalen.

Citat:
Sveriges Radio skriver:

"Under de senaste två åren har Migrationsverket fattat beslut om cirka 170 arbetstillstånd på Mc Donalds"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5366300

Vad finns det ens för anledning för McDonald´s att hämta arbetskraft från utlandet, det är ju inte direkt raketvetenskap de sysslar med.

Och utländsk arbetskraft som bara går och dräller, det har vi väl gott om redan...eller?

Citat:
Att inga "vanliga anställda" höjer på ögonbrynen, och påkallar HK:s uppmärksamhet, när det plötsligt börjar en drös nyanställda som förmodligen inte kan ett enda ord svenska.

Eller har inte McDonald´s som anställningskrav att du skall "behärska svenska i tal och skrift"?
Kanske inte flytande svenska, men ändå?

Citat:
Man undrar ju hur det är ställt med kompetensen hos de som utfärdar arbetstillstånd. Vad skall Magnusson´s Advokatbyrå med 200 kineser till, starta kemtvätt?

Är det ingen som "förnuftsgranskar" ansökningarna hos Immigrationsverket?

Och det är bara TS. Resten av dom som skriver är ändå mer fokuserade på just invandrar delen i trådens start. och det innan tråden ens hamnat i I&I
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in