Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-22, 04:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska avsluta ett personkonto hos nordea, är det nån information jag bör spara ned innan konto't avslutas?
/Arne.Anka som hatar ekonomi och banker...
Citera
2012-10-22, 05:06
Medlem
ManJuices avatar
Skriv ut dina transaktioner eller lagra dom i ett excel-dokument för "framtida" referenser.
Citera
2012-10-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska avsluta ett personkonto hos nordea, är det nån information jag bör spara ned innan konto't avslutas?
/Arne.Anka som hatar ekonomi och banker...

Ska du avsluta kontot på grund av bankbyte? Ett alternativ är att säga upp alla tjänster som kostar pengar och behålla kontot med en hundring eller dylikt på. Om du i framtiden kommer på att du vill bli kund hos Nordea igen så är det inte säkert att de vill öppna ett transaktionskonto åt dig.
Citera
2012-10-22, 13:05
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Ska du avsluta kontot på grund av bankbyte? Ett alternativ är att säga upp alla tjänster som kostar pengar och behålla kontot med en hundring eller dylikt på. Om du i framtiden kommer på att du vill bli kund hos Nordea igen så är det inte säkert att de vill öppna ett transaktionskonto åt dig.

Mycket bra inlägg.
Säg inte upp konton som är gratis. Spara dem med minimal insättning.
Vill man vara 100% säker på att de ej kan stänga kontot i dagsläget sätter man in ett prisbasbelopp. (Konton som ska stängas brukar övervägas mot prisbasbelopp med bestämd % av detta för regel om konto skall stängas eller ej)
Det är förmodligen mer än vad 99% på FB har på sitt sparkonto men just saying.
1 prisbasbelopp 2013 blir väl strax under 45000.
Citera
2012-10-22, 13:31
Medlem
Citat:

fast den som en gång har lämnat N0rdea vill väl knappast tillbaka dit?
Citera
2012-10-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Mycket bra inlägg.
Säg inte upp konton som är gratis. Spara dem med minimal insättning.
Vill man vara 100% säker på att de ej kan stänga kontot i dagsläget sätter man in ett prisbasbelopp. (Konton som ska stängas brukar övervägas mot prisbasbelopp med bestämd % av detta för regel om konto skall stängas eller ej)
Det är förmodligen mer än vad 99% på FB har på sitt sparkonto men just saying.
1 prisbasbelopp 2013 blir väl strax under 45000.

Har du en källa på det? Har inte sett något i mina avtalsvillkor som möjliggör att banken ensidigt avslutar ett transaktionskonto på grund av för låg behållning (så länge som den är på rätt sida nollstrecket).
Citera
2012-10-23, 18:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Har du en källa på det? Har inte sett något i mina avtalsvillkor som möjliggör att banken ensidigt avslutar ett transaktionskonto på grund av för låg behållning (så länge som den är på rätt sida nollstrecket).

Korrekt.

Jag skulle nog inte heller avsluta det, men annars är det egentligen inget du behöver spara. Kontoutdrag finns sparade i 10 år ändå.
Citera
2012-10-23, 21:27
Medlem
Imaginatiors avatar
Citat:

Konton med låga saldon som försatts i inaktivitet där banken försökt nå dig utan respons kan i vissa fall avslutas utan ditt godkännande. Du kan, efter att de avslutats, "överklaga" och få tillbaka kontot med det tidigare saldo naturligtvis.

Om du har för avsikt att prova en annan bank, behåll kontot. Är du missnöjd med Nordea så avsluta bara rubbet, finns ingen anledning att kladda runt i sånt fall.
Citera
2012-10-24, 18:17
Medlem
LiLWizs avatar
Vart kan jag ta fram vilka autogiron jag har? Kan man föra över dem till den nya banken eller måste man ansöka på nytt med pappersarbete med mera?

Samma frågor som ovan fast med e-faktura. Men där vet jag att man kan göra det digitalt tack och lov.

Hatten av till den som besvarar förståeligt!
Citera
2012-10-24, 18:19
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Vart kan jag ta fram vilka autogiron jag har? Kan man föra över dem till den nya banken eller måste man ansöka på nytt med pappersarbete med mera?

Samma frågor som ovan fast med e-faktura. Men där vet jag att man kan göra det digitalt tack och lov.

Hatten av till den som besvarar förståeligt!

Internetbanken under betalningar. Där finns en översikt över dina autogiron. Du kan avsluta dem och anmäla på nytt på den nya banken.

Eventuellt kan nya banken hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in