Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
1. Det finns ingen knapp för att ringa direkt, du måste först gå in i "operatör-namn"'s appen och sedan trycka på en väldigt liten ikon längst ned på skärmen för att få slå in det nummer du vill ringa. Vill man ringa någon från kontakt-listan så öppnar man först appen för att sedan dra någon/några skärmar åt sidan tills man kommer till sin kontakt-lista. Väl inne i kontakt-listan så måste man leta reda på den rätta kontakten (notera att alla dina Facebook-vänner är i samma lista och det går inte att söka i listan vad jag vet), när du har hittat kontakten så går du in på denne och får sedan välja hur du vill kontakta denne, i detta fall väljer man att man vill ringa dem.
2. Det som stör mig allra mest med mobilen är att det inte finns något vettigt sätt att sätta på/stänga av det mobila nätverket samt wifi-anslutningen. Just nu måste du in i inställningarna och leta igenom den där långa jävla listan med inställningar för att kunna starta/stänga av dem, vilket är rätt så jobbigt och tidskrävande.
3. Sen finns det heller ingen knapp för punkt eller frågetecken på tangentbordet!? Man måste trycka på en mindre knapp ("123") för att få upp siffertangentbordet och sedan välja tecken därifrån, vilket är väldigt jobbigt för folk som mig då jag alltid skriver med punkt osv.
Ett par tips:
1. Det går visst att söka efter kontakter. Antingen klickar man på "kontakter" i telefonappen och hamnar då i listan över kontakter, väl där kan man klicka på en sökknapp, eller om man har tillräckligt med kontakter läggs det in bokstäver i listan, klickar man på "A" får man då upp alfabetet och kan hoppa till rätt bokstav. Dessutom finns en sökknapp direkt i telefonappen. Däremot finns det ingen genväg direkt till att slå ett nummer men det må väl vara hänt.
2. Nu vet jag att du löst detta, men för att klargöra för andra läsare, det tar 1 minut att ladda ner en app som ger dig tillgång till wifi, bluetooth, nät och en del andra inställningar som genvägar på startskärmen. Vill man ha batterinivån på startskärmen kan man också ladda ner en app.
3. Det finns en knapp för punkt och komma på det vanliga tangentbordet. Håller man inne fingret på "." får du upp en lista där du utan att byta till det numeriska tangentbordet kan skriva punkt, bindestreck, kolon, utropstecken och frågetecken.
Något som för övrigt inte är att underskatta är ju att man kan fästa väldigt mycket olika saker på startskärmen, t.ex. fotoalbum, spellistor i nokia music, punkter på kartan, kontakter, i princip alla webbsidor*, mål för en vägbeskrivning för nokia drive och så vidare. Samtidigt kan man ju då rensa bort alla mindre nödvändiga program från startskärmen och sedan starta dem från applistan.
*I brist på en mobilapp för västtrafik tog jag till helt enkelt bara och fäste den mobila hemsidan för reseplaneraren på startskärmen så fick man ju samma funktioner och behöver inte navigera dit via webläsaren.