2012-10-21, 12:38
Medlem
qdqdqs avatar
Jag undrar om folk har rätt att åka upp på någon annans uppfart parkera och pissa på garaget?
Citera
2012-10-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Jag undrar om folk har rätt att åka upp på någon annans uppfart parkera och pissa på garaget?

Vet inte om jag ska bemöta detta som en seriös fråga men för att svara på din fråga så är det inte något du får göra. Du gör dig skyldig till hemfridsbrott, och beträffande urineringen på privatägd mark så är detta inte ok såtillvida att ägaren nu inte skulle bejaka detta.
Senast redigerad av Law.and.order 2012-10-21 kl. 12:46.
Citera
2012-10-21, 14:04
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Law.and.order
Vet inte om jag ska bemöta detta som en seriös fråga men för att svara på din fråga så är det inte något du får göra. Du gör dig skyldig till hemfridsbrott, och beträffande urineringen på privatägd mark så är detta inte ok såtillvida att ägaren nu inte skulle bejaka detta.

Tack då vet jag det. Jag har haft problem med folk som tror att min uppfart/parkering är en rast och pissplats. Nu till den mer intressanta frågan nämligen vad har jag som fastighetsägare rätt att göra åt saken, det är väldigt störande eftersom det händer ganska ofta. Har haft överseende med detta en tid, men efter nerskräpning, påkörd postlåda, krossat glas efter flaskor, så har jag tillsist tröttnat på respektlösheten. De som vet vem jag är skulle aldrig få för sig att parkera och pissa emot mitt garage skräpa ner, detta gäller helt främmande människor för mig. Vad ska man göra åt problemet, sätta upp en skylt? Spärra av uppfarten? Hur extrem kan man vara ”spikmattor”?
Citera
2012-10-21, 15:10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken justerad. TS får en varning för den intetsägande originalrubriken "Privat egendom".

/Mod
Citera
2012-10-21, 17:31
Medlem
sebnies avatar
Nej, rent juridiskt är det inte tillåtet. Blir lite svårt att lagföra, se nedan.

Men du har heller inte så mycket juridiskt att komma med. Ang dina frågor i inlägg @ 14:04 om vad man rent juridiskt har rätt att göra:

kameror:
Att sätta upp kameror är inte det tillåtet, om du inte söker tillstånd från länsttyrelsen, då din tomt räknas som plats som allmänheten har tillträde till (iochmed allemansrätten). Lite svårt att få reda på vilka det är då och anmäla.

Enda möjligheten skulle vara att ta dem på bar gärning och fota/filma dem med vanlig handhållen kamera, men mycket möjligt att dem kollar av om någon är hemma innan dem beter sig illa på din tomt. Antingen kan du luras så att dem tror att du är hemma, timers på lampor och sådant, och slipper problemet, eller så tvärtom, släcka lampor och sådant så dem tror det är obebott i syfte att ta dem på bar gärning.

spikmatta:
Nej du får inte sätta upp spikmatta, kan vara skadegörelse (ifråga om fordon) eller vållande till kroppsskada/framkallande av fara för annan/misshandel hur man nu vill vrida och vända på det, om någon människa skulle trampa på spikmattan och göra illa sig.

skylt:
Skylt om förbjudet tillträde är inte okej då allemansrätt gäller. Man kan dock söka tillstånd för att få undanta sin tomt från allemansrätten, så du kan ju söka sådant tillstånd hos kommunen/länsstyrelsen. För att få ett sådant tillstånd krävs det att din tomt inte utgör ett värde för allmänheten att vistas/gå igenom på, så det får inte vara nära till badplats, grillplats etc. Då är det tillåtet att även ha låsta grindar och sådant på tomten.

avspärrning:
Spärra av, okej med olåst grind. Så sätt en olåst grind över hela uppfarten + staket. Max stakethöjd utan bygglov brukar ligga på ca 1,8 meter, men det gör ju inget om staketet bara är 1m högt och max 3m från tomten. Med största sannolikhet är det för jobbigt att öppna grinden även om den är olåst varav de trakasserar grannen istället.
Alternativt koner med röd/gult eller röd/vitt bygg-avspärrband över uppfarten.
Senast redigerad av sebnie 2012-10-21 kl. 18:23.
Citera
2012-10-21, 17:50
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
./.
då din tomt räknas som plats som allmänheten har tillträde till (iochmed allemansrätten).
./.
Allemansrätten gäller inte på tomtmark, se 12 kap 4 § Brottsbalken. Hemfridsintresset är i lagens mening stort och begreppet tomt ska tolkas vidsträckt kring bostadshus även för det fall att staket eller naturligt juridiskt staket inte finns.
Citera
2012-10-21, 18:18
Medlem
sebnies avatar
Den så kallade "hemfridszonen" är vädigt restriktiv. Om man tittar på vad som krävs för bygglovsfritt staket så är det minst 4,5m från tomtgräns, MAX 3 meter från byggnader och max 1,8 meter högt.

Man kan då anta att hemfridszonen är ungefär 5-10m från bostadshus. 5-10m är inte mycket, det är ungefär 5-10 långa steg.
Nu vet jag inte hur din tomt ser ut, men får anta "värsta fall".

Detta är vad som kan kallas för "gård" enligt lagen (detta omfattar också villaträdgårdar).

Gränsen är väldigt diffus, det finns ingen exakt gräns i lagen, men det är väldigt onödigt att utmana gränsen och ta till åtgärder som ligger nära gränsen.

En sak om han hade kissat på din ytterdörr, då kan man säga att han definitivt varit inne i hemfridszonen. Garaget kan ju ligga "för långt ifrån" för att omfattas av hemfridszon.

Motorfordon får man dock inte köra på annans mark utan lov, så fordonet kan du anmäla för egenmäktigt förfarande och ta regnummer om han stått på din uppfart, och därför blockerat din P-plats/garage.
Senast redigerad av sebnie 2012-10-21 kl. 18:24.
Citera
2012-10-21, 18:32
Medlem
cuchulainns avatar
Ja, om inte brottsbalken duger kanske Naturvårdsverkets eminenta broschyr om allemänsrätten gör det: Allemansrätten. Verkar vara en utbredd missuppfattning bland yngre generationer att allemansrätten innebär att man kan göra vad som helst mer eller mindre.

Faktum kvarstår, du får inte gena över annans tomt i närheten av bostadshus, allemansrätten gäller inte. Än mindre får du köra upp och parkera på någons uppfart och ställa dig och fjöla på hans eller hennes garage. Jag kan tänka mig den synen när man kliver ut genom dörren: "- Nämen tjenare bostadsinnehavaren, här har jag parkerat på din uppfart och slår en sjua mot ditt garage, och det är helt ok enligt allemansrätten så du kan inte göra någonting". Troligt? Nääää.
Citera
2012-10-21, 18:46
Medlem
sebnies avatar
cuchulainn: Givetvis är det som dessa ungar gör helt olagligt och otillåtet. Dem har inte allemansrätten på sin sida.

Nu var det fråga om det motmedel som bostadsinnehavaren skulle sätta in. Dessa motmedel mottar ju inte bara de "ligister" som är där och skräpar ner, pissar garage och är allmänt respektlösa, utan även övriga personer.

Och då menade jag att hemfridszonen får antas vara väldigt liten när det gäller frågan om motmedel.

Man kan se det som ju mer störande eventuella "gäster" är, ju mer påverkas hemfriden och ju längre ifrån antas hemfriden gälla.

Att bara passera ca 20-30m från ett hus skulle vara okej enligt allemansrätten (gränsen går någonstans mellan 10-60 meter enligt naturvårdsverket, bedöms från fall till fall), men inte sätta upp ett bärbart fikabord 20-30m från ett hus och börja fika och skräpa ner någons tomt.

Således måste eventuella motmedel sättas upp på minsta möjliga avstånd där hemfrid kan antas gälla.
Citera
2012-10-21, 18:59
Medlem
cuchulainns avatar
Ja, men 10-60 m är ju rekommendationen för hus i naturen som saknar naturlig tomtgräns, tänk stuga i skog. Det är en helt annan sak om det är ett hus med t ex en välklippt gräsmatta som utgör ett juridiskt staket. Då kan gränsen vara betydligt längre. Samma sak gäller om det t ex är en gård med huvudbyggnad och flera manbyggnader. Den gränsen kan också bli avsevärt över 60 m.

I det här fallet så är ju skillnaden också vilket brott det kommer att röra sig om. Eftersom ts inte definierat vilken typ av tomt det rör sig om men det finns både uppfart och garage får vi väl utgå från att det rör sig om villabebyggelse vilket torde vara den vanligaste formen i Sverige idag.
Citera
2012-10-21, 20:04
Medlem
qdqdqs avatar
Hmmm ja det är knepigt, man vill ju kunna använda uppfarten utan problem själv. Funderar på att sätta halogen lampor med sensorer, sedan någon skylt under som det står privat egendom på. Det är ju också för att jag vill undvika stölder som har förekommit, det är ju helt oklart för mig vad främmande människor gör på min uppfart (det finns ingen som helst allmän anledning att uppehålla sig där fö). Jag kan ju tänka mig hur otrevligt det skulle kännas om jag mitt i natten rullade in på någons uppfart parkerade gick ur bilen, sen när folk ska undersöka vad jag gör, då står jag och pissar på deras garage. Kan inte folk tänka så långt ens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in