Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-21, 12:13
Bannlyst
Jag har som sagt en facebook fan page som jag vill göra reklam åt och har bestämt mig att sidan det ska synas för en viss ort och viss ålder på annonsen. Jag vill endast sponsra sidan i en vecka. Men det enda jag inte förstår mig på är hur tar facebook betalningar för annonseringen och hur mycket det kommer kosta mig under en vecka?.

Kan någon som är insatt förklara lätt och kortfattat hur Facebook-annonser fungerar?
Citera
2012-10-23, 17:17
Medlem
TheGrims avatar
Även jag är intresserad av att veta detta =)

Någon som vet?
Citera
2012-10-23, 17:21
Medlem
Man betalar för varje klick.
Jag betalade 0.77 kr per klick.
Men det beror helt på vad för målgrupp och till hur många man vill nå ut till osv.
Du kan testa göra en annons och där ser du var det kostar dig per klick innan du godkänner annonsen för publicering.
Citera
2012-10-24, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eehnej
Man betalar för varje klick.
Jag betalade 0.77 kr per klick.
Men det beror helt på vad för målgrupp och till hur många man vill nå ut till osv.
Du kan testa göra en annons och där ser du var det kostar dig per klick innan du godkänner annonsen för publicering.

Så som jag har förstått man betalar per klick dvs. man betalar när nån klickar och kommer till din sida sen samlas alla dessa klick och summeras och sen när man avslutar annonsen när man vill så drar de så mycket från ditt konto, är det så det fungerar? Har man kontroll över att avsluta annonsen när som helst?

Och vad är bud?
Citera
2012-10-27, 00:00
Medlem
Annonser på Facebook (market place) köps i auktioner som sker i realtid. Annonsören väljer att betala för klick eller visningar. Annonsören väljer själv vilket belopp den vill annonsera för, och det finns inga minimumgränser. Du kan investera tio kronor om det är din budget.

Priset per klick eller visning avgörs som sagt i en realtidsauktion. Här tar Facebook emot bud från alla annonsörer som konkurrerar om samma visning, och Facebook visar annonsen som väntas ge dem högst intäkt. Budgivningen äger rum varje gång en annons visas. Faktorer som avgör om annonsen kvalificeras att visas eller inte är bud (vad annonsören är villig att betala för ett klick eller annonsvisning), och klickfrekvens (annonsklick dividerat med annonsvisningar).
Citera
2012-10-27, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skirrebirre
Annonser på Facebook (market place) köps i auktioner som sker i realtid. Annonsören väljer att betala för klick eller visningar. Annonsören väljer själv vilket belopp den vill annonsera för, och det finns inga minimumgränser. Du kan investera tio kronor om det är din budget.

Priset per klick eller visning avgörs som sagt i en realtidsauktion. Här tar Facebook emot bud från alla annonsörer som konkurrerar om samma visning, och Facebook visar annonsen som väntas ge dem högst intäkt. Budgivningen äger rum varje gång en annons visas. Faktorer som avgör om annonsen kvalificeras att visas eller inte är bud (vad annonsören är villig att betala för ett klick eller annonsvisning), och klickfrekvens (annonsklick dividerat med annonsvisningar).

Så det som ett auktion. Den som bjuder mest dennes sida visas, är det så du menar? Men den som har bjudit mindre än de som har bjudit högre än dig kommer troligtvis aldrig få se din annons bli visad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in