Citat:
Ursprungligen postat av protrucker
Vet inte vart detta platsar men ska skicka en ansökan om betalningsföreläggande och då har jag alla uppgifter som behövs men undrar här två saker.
Det har gått snart tre år och jag vill räkna ränta på detta hur mycket procent räknar man per dag eller hur funkar det. De vill att man ska skriva belopp utan och med ränta.
Sedan så det ända jag har som styrker att personen har lånat pengar är en SMS konversation där personens namn anges och att hon/han är skyldig pengar och att det är rätt person som det SMS:as emellan. Räcker detta som något bevis eftersom det inte finns något papper på skulden.
Kronofogden har ränteberäkning på sin hemsida där du anger startdatum, slutdatum, räntesats samt ursprungsbeloppet. Då får du fram hur mycket ränta det är per slutdatum (idag).
Fogden skiter i dina bevis. Du lämnar in föreläggande. Den svarande (den som är skyldig dig pengar) får ett brev där det står att målsägande (du) vill ha pengar.
Den svarande får nu säga sitt. Säger den till fogden att Nääää... så är det inte alls det! Så får du ett brev från fogden att svaranden nekar och undrar om du vill skicka vidare ärendet till Tingsrätten.
Du kan nu
1. Återkalla hela ärendet (dvs göra det "ogjort" med undantag att du ändå får betala fogden sina kostnader)
2. Skicka vidare till tinget.
Det är HÄR bevisningen kommer in. Hur tinget ställer sig till din bevisning är det ingen som kan spå i. Det kan vara från fall till fall.
Låt oss säga att dom accepterar din bevisning och att svaranden blir skyldig dig pengar.
Då har den en tid på sig att överklaga domen innan det träder laga kraft (blir gällande)
Men det är inget som säger att svaranden faktiskt betalar dig pengarna ändå.
Då får du återigen lämna in ett ärende till Fogden och denna gång hänvisa till domslutet. Då blir det utslag på en gång (eftersom det redan fastställts att svaranden ÄR skyldig pengar). Det vill säga att fogden inte först frågar den svaranden om den är skyldig eller inte.
Tror du att svaranden kommer att neka till lånet kan du spara tid och energi genom att lämna in ärendet direkt till tingsrätten och hoppa över fogden första svängen.
Förslag... skicka ett rekommenderat brev till den som är skyldig dig pengar och skriv att... den *datum* lämnar jag in detta ärende till Fogden/Tinget och bifoga också kopia på en färdig anmälan så att personen ser att du menar allvar.