2012-10-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det den här bilden du menar? http://www.umu.se/digitalAssets/79/79556_umeaenergi_dmp.jpg

Ja! Det är det. Tackar.

Edit: Nvm
Senast redigerad av no1set 2012-10-23 kl. 20:25.
Citera
2012-10-23, 20:25
Medlem
Snokade runt lite på Facebook och hittade en tydligare bild på FF:

http://i.imgur.com/wnIgt.jpg

Han gick i klassen under mig på DMP i Umeå. Aldrig pratat med killen, var personligen inte så närvarande på nollningen, men de intryck jag har fått av att prata med andra på institutionen är att han verkar vara en allmänt märklig typ.
Citera
2012-10-23, 20:25
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1set
Ja! Det är det. Tackar.

OnT:

VK.se hade för ett par minuter sedan ett nytt inlägg angående denna händelse där det stod att den häktade 31-åringen hade uppträtt "Lugnt och vänligt". Men vk har nu tagit bort det inlägget! Vafan?

Varför togs bilden bort!? Har det med denna incident att göra?
Citera
2012-10-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Varför togs bilden bort!? Har det med denna incident att göra?

Ingen aning. Men bilden ligger fortfarande uppe här: http://www.umu.se/digitalAssets/79/79556_umeaenergi_dmp.jpg
Citera
2012-10-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somewhat
Snokade runt lite på Facebook och hittade en tydligare bild på FF:

http://i.imgur.com/wnIgt.jpg

Han gick i klassen under mig på DMP i Umeå. Aldrig pratat med killen, var personligen inte så närvarande på nollningen, men de intryck jag har fått av att prata med andra på institutionen är att han verkar vara en allmänt märklig typ.

Tack för lite ny info!

Vill du dela med dig av hans facebook?
Citera
2012-10-23, 20:42
Medlem
Citat:
Tack för lite ny info!

Vill du dela med dig av hans facebook?

Han har ingen, så vitt jag kan se.
Citera
2012-10-23, 20:44
Medlem
Jag kom på en ny teori.. inte lika trolig men lyssna:

Denna tjej hittades alltså livlös vid 13-tiden på lördagen.

KAN det ha varit så att dom festat hela fredagkväll/natt med diverse preparat (neråt?) och sen däckade båda på fredagnatt/lördagmorgon. Och sen när FF vaknade på lördag (vid 13-tiden) så uppmärksammade han att den 28-åriga tyskan inte andades och ringde därefter efter ambulans.

Finns det i nuläget några officiella uppgifter som skulle motstrida denna teori?

Han är ju häktad... Hur starka indicer måste dom ha för att få häkta en person? Kan vi avskriva ovanstående teori enbart pga att han är häktad?
Senast redigerad av no1set 2012-10-23 kl. 20:46.
Citera
2012-10-23, 20:53
Medlem
CarolSeavers avatar
DMP-programmet ges ju av informatikinstitutionen vid Umeå universitet. Man tycker de studenterna om några borde kunna vara uppkopplade -- och kunna ge lite insikt om sakernas tillstånd!
Citera
2012-10-23, 22:11
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Han är ju häktad... Hur starka indicer måste dom ha för att få häkta en person? Kan vi avskriva ovanstående teori enbart pga att han är häktad?
Generellt gäller att omständigheterna ska vara så att misstanken vid en objektiv bedömning framstår som berättigad. Även om det är osäkert hur ett händelseförlopp har gått till och vilket roll den misstänkte har haft i det kan sannolika skäl föreligga.

Det är nog ganska svårt att ge ett svar på vad sannolika skäl innebär, och personligen tror jag att en del åklagare går på känsla, men misstanken måste åtminstone grundas på bevisning som föreligger och inte på subjektiva antaganden eller gissningar.

Mina skolboksjuridikkunskaper säger mig också att det antagligen finns ganska starka bevis eftersom häktning ska användas restriktivt, dvs. om det finns minsta tvivel om förutsättningarna för häktning inte är uppfyllda så ska inte åklagarens häktningsyrkande bifallas.

Någon som var på häktningsförhandlingen kanske kan delge oss vad som sas?
Citera
2012-10-23, 22:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Mina skolboksjuridikkunskaper säger mig också att det antagligen finns ganska starka bevis eftersom häktning ska användas restriktivt, dvs. om det finns minsta tvivel om förutsättningarna för häktning inte är uppfyllda så ska inte åklagarens häktningsyrkande bifallas.

Nej, men nja. Det krävs inte så starka bevis för häktning, men om det finns tvivel om förutsättningarna för häktning så kan begäran avslås. För häktning som skäligen misstänkt krävs det egentligen inte ens att det är mer troligt att personen är skyldig än att h*n inte är det - men det kan ju finnas skäl för häktning ändå. För sannolika skäl till häktning har jag för mig att man brukar säga att det krävs omkring 60 procents sannolikhet för fallande dom.
Citera
2012-10-23, 22:47
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, men nja. Det krävs inte så starka bevis för häktning, men om det finns tvivel om förutsättningarna för häktning så kan begäran avslås. För häktning som skäligen misstänkt krävs det egentligen inte ens att det är mer troligt att personen är skyldig än att h*n inte är det - men det kan ju finnas skäl för häktning ändå. För sannolika skäl till häktning har jag för mig att man brukar säga att det krävs omkring 60 procents sannolikhet för fallande dom.
Ja, som sagt, det är enligt skolboken häktning ska användas restriktivt eftersom just häktning är ett så stort ingripande i friheten. Om sen åklagarna tänker på det i praktiken vet jag inget om.

Just i detta fall är ju den misstänkte häktad på sannolika skäl misstänkt för brottet, så vad vi vet är att misstanken är starkare än "skäligen misstänkt", vilket ju används när utredningen ännu inte har gett tillräckligt med resultat.
Citera
2012-10-23, 23:26
Medlem
Tror det är han som är en av rollerna i nedanstående film.

http://vimeo.com/25073064

finns mer info på denna sida om filmprojektet.

http://www.infotechumea.se/succe-for-filmer-om-hallbarhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in