2012-10-21, 20:52
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du skriver att ditt barn har problem med tömming och toalettrutiner och du får hela 8 sidors respons som utgår från att barnet inte har en funktionsnedsättning. Sedan bombar du tråden med att han har en spastisk diplegi!

Det var en väldigt viktig detalj du lämnade medvetet!
Självklart är det hans cerebral pares som gör att han inte kan tömma sig på rätt plats! Antingen är han förhindrad att gå på toa rent fysiskt, eller så har hjärnskadan satt sig så att han har svårigheter att ha koll på sin avföring.

You sir, satte tummen på problemet. Kunde inte formulerat det annorlunda eller bättre. Tack.
Citera
2012-10-21, 21:23
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katmando
Alltså ibland går han på toa, det känns som att han bajsar på sig med flit, för att han skrattar högt när han gör det och pekar typ som att man ska komma fram och torka av honom bajset.

Lite kul är det ju att bajsa ned sig. Det måste man ha förståelse för. Samtidigt är det ju inte ok.

Nästa gång han skiter ned sig låt han lösa saneringen själv, torka rent, byta underkläder mm. Är han sex år så borde han ju fixa det. Finns ingen anledning att ni ska engagera er i att torka hans bajs.
Citera
2012-10-21, 21:31
Medlem
Schampoflaskans avatar
Du måste bryta detta mönster snarast alltså, bra att du är väldigt på att han inte ska bajsa ner sig när han börjar i grundskolan.

Jag hade en plastbrorsa när jag växte upp som var såhär och mönstret bröts aldrig så snubben gick i blöja och sket ner sig när han gick i FYRAN. Haha helt otroligt var det.
Citera
2012-10-21, 21:49
Medlem
redbullzs avatar
Har en kompis som hade blöja på sig tills han blev 8 minns när jag kom på honom när vi spelade fotboll och jag såg att något stack upp ur kalsongerna... haha.
Sen om det berodde på lathet för att slippa gå till toaletten eller för han råkade bajsa på sig hela vet jag inte.
Citera
2012-10-21, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrickaLatte
Vad är ni för föräldrar som inte klarar av att uppfostra eran son? Hoppas SOC tar era barn och att ni aldrig får se dem igen

Jävla störda föräldrar som alltså. Är upptagna med bloggande, supande annat skit säkert.
Gissar på att Farmville och Facebook går före allt annat.
Citera
2012-10-21, 22:02
Medlem
GlassKattens avatar
Bajs är för det första jättekul, jag hade agerat precis likadant om jag var er son.
...
Jag antar den mentala rollen av er son och försöker klura ut vad som skulle kunna få mig att sluta bajsa på golvet, men kommer inte på nåt. Så det är nog kört
Tvingar ni mig att torka upp kan jag hämnas hundra gånger värre.
Citera
2012-10-21, 22:16
Medlem
Försök locka han med något tex en ny dyr leksak han vill ha om han slutar skita på sig tex och rytt till på han när han skiter på sig dock kan det ju hända att han gör det igen av rädlsa men det är smällar man får ta
Citera
2012-10-21, 22:20
Medlem
tillägg

Citat:
Han har en sjukdom spastiskt cerebral pares men tycker inte det hör hit, han klara sig bra på andra uppgifter förutom när han bajsar på sig.
ja där har du ju en förklaring, han funkar inte i signalerna då ,det är ju inge ovanligt när barn har såna diagnoser,du får väl prata med nån kunnig person om det går att träna upp han ,kommer han att gå i en vanlig skola ? han är ju ganska liten än och det kanske kommer att bli bättre med tiden ,jag är så dålig på sånt men tror det kan bli bättre ,borstar han tänderna själv och kissar han i toan ?tar han vatten själv om han blir törstig ? fattar han att tex en jacka hjälper när det är kallt ?
jag passade på att googla det han har lite snabbt och såg att det !finns gott hopp om att han ska kunna ändra sig ,fast det tar tydligen avsevärt fler år för de som har det ,bra annan träning än vanlig potträning,hoppas ni kan få en placering i nån samundervisning eller typ sär där det inte är så ovanligt,synd om han skulle bli mobbad
Senast redigerad av MiBeth 2012-10-21 kl. 22:44. Anledning: tillägg
Citera
2012-10-22, 00:38
Medlem
En snabb googling på spastisk cerebral pares så hamnar jag på vårdguiden där en av dom första styckena säger:

"Den vanligaste följden av hjärnskadan är mer eller mindre nedsatt muskelkontroll. Variationen är stor. En del har bara ett lätt rörelsehinder medan andra helt saknar muskelkontroll och därför inte själva kan utföra viljemässiga rörelser."

Redan där kan du nog hitta en del av orsaken, han känner väl helt enkelt inte alltid av när han är nödig.
Han kanske bli stressad eller obekväm när ni har gäster vilket får det att röra på sig i magen.

Känns som att det är en rätt vital del du utelämnar i problembeskrivningen..
Citera
2012-10-22, 00:44
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Han har en sjukdom spastiskt cerebral pares men tycker inte det hör hit, han klara sig bra på andra uppgifter förutom när han bajsar på sig.

Och det säger du nu

Jag har arbetat med tonåringar med cp. Det hände att dom bajsade på sig fastän de klarade sig bra i livet i övrigt, de hade inte alltid koll på tarmen helt enkelt... Spasticitet i tarmen kan ju vara svaret på din sons problem.
Citera
2012-10-22, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
ja där har du ju en förklaring, han funkar inte i signalerna då ,det är ju inge ovanligt när barn har såna diagnoser,du får väl prata med nån kunnig person om det går att träna upp han ,kommer han att gå i en vanlig skola ? han är ju ganska liten än och det kanske kommer att bli bättre med tiden ,jag är så dålig på sånt men tror det kan bli bättre ,borstar han tänderna själv och kissar han i toan ?tar han vatten själv om han blir törstig ? fattar han att tex en jacka hjälper när det är kallt ?
jag passade på att googla det han har lite snabbt och såg att det !finns gott hopp om att han ska kunna ändra sig ,fast det tar tydligen avsevärt fler år för de som har det ,bra annan träning än vanlig potträning,hoppas ni kan få en placering i nån samundervisning eller typ sär där det inte är så ovanligt,synd om han skulle bli mobbad

Jösses, han är inte utvecklingsstörd! Kan vi släppa fördomarna och koncentrera oss på problemet? Här har vi en klar anledning till varför TS inte ville nämna sin sons diagnos.
Citera
2012-10-22, 06:00
Medlem
Ferry31s avatar
Fyfan vad äckligt. Ge en örfil är det nog helt rätt, eller tvinga honom förtära all sin egen skit som inte hamnar i toaletten.

Man måste var konsekvent, för annars fattar inte ungar. Att köra något belöningssystem som någon föreslog är ju helt åt häcklefjäll, eftersom det används helt fel då. Ungen kommer ju bara hitta på fler sattyg på så vis eftersom han vet att han bara kommer belönas om han slutar med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in