2012-10-21, 22:10
Medlem
DestroyPrometheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabine
Tycker att han kändes ovanligt nykter faktiskt, givetvis kan han inte hålla med till 100% men han sågade ju inte påståendet helt. Är ganska säker på att han innerst inne också tycker att det är förjäkligt men uttrycker sig diplomatiskt.
Det här måste spridas till alla skattebetalare i Sverige!

Njae, hans mål var ju att gå in och krossa FTs uträkning. Han skulle visa upp de som lögnare, men istället är det han och DT som är lögnarna. Som vi alla iofs redan visste.

Jag tror inte han innerst inne tycker så, då skulle han börja agera mot det hela, han agerar inte mot det hela, han kämpar för att vi ska få hit ännu fler dårar, kolla upp med Fredrik Malm är, här är hans hemsida: http://www.fredrikmalm.org/

Han är galen, men det är ju i stort sett alla liberaler. Låt dig inte vaggas in i FolkmordsPartiets (FP) lögner, din reaktion är precis den de vill ha "de menar nog inte egentligen det de säger, de tycker nog egentligen inte om det här", de är ett riktigt fult globalistparti.
Citera
2012-10-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Här finns också ett dolt problem, eftersom svenska myndigheter inte har insyn i tillgångar utomlands i Irak, Afghanistan eller Somalia. Det går alltså att få socialbidrag fast du äger fastigheter eller aktier eller andra tillgångar i dessa länder.

Goddag yxskaft! Min uppgift om bostadstillägg har ingenting med försörjningsstöd att göra!
Citera
2012-10-21, 22:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frida100
Man kan inte få ersättning för till exempel SFI OCH socialbidrag samtidigt. Det är antingen eller. De första två åren i Sverige får man INTE barnbidrag, oavsett hur många barn du har. Det här retroaktiva barnbidraget är jag tveksam till att det stämmer, hur såg källan ut på det?

Och för att få socialbidrag (ekonomiskt bistånd är den rätta termen nuförtiden) så måste du ha en "rimlig" hyra. Du kan inte sitta på en dyr femrummare för 9 000.

Jag tror att det rör sig om en felskrivning. Det som avses är retroaktiv förädrapenning, vilket folk som får uppehållstillstånd har rätt till. Dock inte i det exempel som den här tråden avhandlar då det förutsätter att alla barnen är över 11 år (för att det som givit exemplet ska kunna maximera etableringstillägget).

En sak som jag tycker är orealistisk är att exemplet förutsätter att denna ensamstående mamma med tre barn utan pappa med i bilden skulle delta 40 timmar i veckan på svenskundervisning och andra etableringsåtgärder. Men jag antar att det förutsätts för att man vill kunna maximera summan på etableringsstödet.

Som tidigare sagt verkar det vara ett exempel som bygger på att en rad olika i sig osannolika faktorer ska sammanfalla. Troligen rör det sig om en något lägre summa, men sannolikt inte så mycket. Man hamnar väl runt vad en svensk i samma situation skulle få. Skulle tro att försöjningsstöd+underhållsstöd+barnbidrag+bostadsb idrag skulle addera upp till ungefär samma summa.
Citera
2012-10-21, 22:13
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Studerande från tonåringar och äldre väljer ibland att skaffa barn innan de arbetat nämnvärt och alltså inte "betalat för försäkringen." Du anser att föräldrapenningen ska vara förbehållen oss som arbetat och betalat skatt innan vi skaffat barn? Hur många års arbete ska i så fall krävas? Tio års heltidsarbete kanske?
Svenskar brukar som regel skaffa familj och barn först när man har ett arbete och en ordnad ekonomi dvs. kan försörja sig själva och sin familj.
Det kan man knappast säga om invandrare från Afrika och mena t.ex. som gärna skaffar barnkullar utan att kunna försörja dem genom eget arbete, det är en viss skillnad där.
Det här kanske är nyheter för dig?
Citera
2012-10-21, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Idag finns det tyvärr nätverk som hjälper "dig" att få ut så mycket som möjligt och lite till.

Nu verkar bidragen vara väldigt individuella men som jag sa innan så tvivlar jag starkt på att man kan leva "gott" på bidrag. När jag tänker efter så levde vi ganska taskigt när vi kom till Sverige.

begagnade fotbollskor, besök på loppis, inga restaurangbesök eller lyxnöjen. detta är väl vad jag kommer ihåg i början på min uppväxt när vi levde på enbart bidrag som ni säger att man kan gotta sig i.
Citera
2012-10-21, 22:14
Medlem
GoranPongs avatar
Sinnessjukt är vad är. Men vi bor ju i Europas sjukaste land, såhär mycket pengar hade invandrarna aldrig fått nån annan stans. Det är ju inte konstigt att integrationen inte fungerar när man öser bidrag över dem så invandrarna inte motiveras att jobba. Vill spy varenda gång våra pk politiker öppnar käften och försvarar allt det här sjuka som pågår
Citera
2012-10-21, 22:17
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Nix. Alltså hon får 4000 mer inte 14 000.
Du glömde att varje vanlig svensk också har rätt till hyra och ett grundläggande socialbidrag om denne saknar jobb.

Men jag pratade om de som har jobb, så det var inget jag glömde alls.
Citera
2012-10-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Jag har försökt att få det beviljat för en äldre släkting med låg pension. Hon bodde då i ett litet hus på 60 kvadrat, hade 5700 ut i pension plus 25 000 som begravningspengar på ett sparkonto. Hon fick avslag på sin ansökan och vi försökte två gånger.

Driftskostnaderna för villor beräknas efter schabloner. Väninnan med tvåvåningsvilla får 2000 kr i månaden i bostadstillägg. (Kapital under 100 000 räknas inte).
Citera
2012-10-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Studerande från tonåringar och äldre väljer ibland att skaffa barn innan de arbetat nämnvärt och alltså inte "betalat för försäkringen." Du anser att föräldrapenningen ska vara förbehållen oss som arbetat och betalat skatt innan vi skaffat barn? Hur många års arbete ska i så fall krävas? Tio års heltidsarbete kanske?
deckardrottningen och molliesmille har båda rätt och fel. Jag då? Jag har ett långt och ytterst produktivt arbetsliv bakom såväl som framför mig. Jag har noll skitungar och vill således inte betala nån föräldrapenning till någon vare sig de är vita, gula, bruna eller svarta. Lösningen är enkel. Skrota dessa bidrag och låt folk lära sig att ta lite grundläggande ekonomiskt ansvar istället.

Vidare så kan jag tillägga att dagens flyktingström till Sverige skulle minska med 99% på en eftermiddag om bidragsregnet stryptes åt. Dessa människor är inte så ointelligenta som många på fb tror. Stryp bidragsorgien och Sverige skulle plötsligt inte vara så attraktivt längre.
Citera
2012-10-21, 22:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
Nu verkar bidragen vara väldigt individuella men som jag sa innan så tvivlar jag starkt på att man kan leva "gott" på bidrag. När jag tänker efter så levde vi ganska taskigt när vi kom till Sverige.

begagnade fotbollskor, besök på loppis, inga restaurangbesök eller lyxnöjen. detta är väl vad jag kommer ihåg i början på min uppväxt när vi levde på enbart bidrag som ni säger att man kan gotta sig i.

Nej. Inte ens i det exempel som dras är det väl säkert att det blir så mycket över. Ca 21000 att börja med. Minus en hyra på minst 5700 (rundar till 6000). 15000 kvar. Barnen (som alla i exemplet är över 11 år) vill ha mat. Ca 1 500 per pers (räknar med att de äter i skolan). 10 500 kvar. Även mamman måste äta. Ca 2000 kr ryker på det. 8500 kvar. Och då är det kvar ev busskort, fritidsaktiviteter, kläder och skor ... ja, lyxliv känns det ju inte som. Skulle i alla fall inte vilja byta som vissa här talar om.
Citera
2012-10-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
My bad, lite slarvligt att jag skrev underhållsstöd som ett bidrag. Tänkte väl på det lite som att 1273kr i underhållsstöd var garanterat av försäkringskassan om den andra föräldern inte betalar ut underhållsstödet. Detta hamnar ju dock hos kronofogden hos honom/henne i slutändan i så fall så något bidrag är det fortfarande inte tal om såvida den andra föräldern inte är död.

Dela barnbidraget och flerbarnstillägget på två kan du dock inte göra. 3754kr är den rätta summan. Eller? Förklara ananars vad du menar med det för jag fattar inte.

Tror nog att det är dags för mig att gå med i tröga klubben. Känner mig iaf riktigt trög just nu .

http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

I de fall en förälder till omyndig är avliden utgår barnpension. Är det en fader som arbetat många år tills han dog kanske man inte ska se barnpensionen som ett bidrag?
Citera
2012-10-21, 22:27
Medlem
Zabines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona

Det finns massvis med invandrare som kom till sverige på 60- och 70 talet som anpassat sig utmärkt, tex från forna jugoslavien, de berättar om att när de kom så fick de nästan klara sig helt själva.
Idag ser det helt annorlunda eftersom dels så är det en annan typ av invandrare som kommer dvs mest mena och de varken kan/vill anpassa sig och varför ska de ens försöka när de belönas med generösa bidrag. De vet mycket väl i vilka trådar de ska dra för att få ut bidrag. Jag känner till flera invandrare som är vansinniga på vad som pågår i dagens sverige.

Varför ska vi betala för vem som helst som ändå inte kommer bidra, syftar främst på massinvandringen från somalia? Ytterst få somalier blir en tillgång för sverige. Läs på om deras lojaliter och klanindelningar mm. De kan inte ens läsa eller skriva. T om svårt för dem att lära sig klockan. Det enda de gör är att föda massa barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in