På samma sätt kan man säga om dessa 21.810 kr eller mindre. Det
finns kanske en eller två familjer i Sverige som får ut så här mycket
i bidrag! En eller två familjer på flera miljoner familjer.
Fortsätt du att släta ut och låtsas som att de generösa bidragen till arbetslösa invandrare bara gäller "en eller två familjer på flera miljoner". Det är så lätt att genomskåda att du tappar all trovärdighet.
Jag har dock en fråga:
Hur mycket får en typisk somalisk kvinna ut i bidrag, per månad, enligt dina beräkningar?
En siffra räcker förstås inte som svar, utan du måste bifoga uträkningar med källor för att siffran ska ha diskussionsvärde, precis som insändaren till Dalarnas Tidningar gjorde.
Du glömde att varje vanlig svensk också har rätt till hyra och ett grundläggande socialbidrag om denne saknar jobb.
Att svenskar får svenskt socialbidrag är inte konstigt. Det är konstigare att utlänningar får det.
En viktig del i diskussionen är att Sverige inte kan låta svenska socialförsäkringar omfatta världens drygt 1 miljard fattiga. Att ge alltför många utlänningar del av svenska generösa bidrag kommer med ekonomisk tvingande nödvändighet försämra de svenska socialförsäkringarna för alla vi som är födda i landet.
Ser absolut ingen anledning till varför svenska skattebetalare ska betala för den tiden barnen bodde i somalia tex. Vi har inte obegränsat med pengar här, det måste du ju inse. De får redan så generösa bidrag.
Många västerländska invandrare har en helt annan arbetsmoral än vad tex mena-invandrare har och det är de som utnyttjar systemet till bristningsgränsen utan att bidra själva. Givetvis arbetar araber också men så här får det bara inte gå till. Förnedring mot dem som arbetar hårt men ändå har mindre pengar att leva på i månaden.
Som jag skrev tidigare finns förslag till förändring av villkor för föräldrapenningen - ett förslag som fått svenska föräldrar att bli upprörda på sociala medier.
Förstår ingenting nu, varför ska de få betalt för tiden de bott i sitt hemland? Kan någon vänlig själ ge mig en bra förklaring i hur detta funkar och tillämpas detta på varenda noggerfamilj som flyttar hit?
Retroaktivt BARNBIDRAG - källa på det?
Tror det gäller föräldrapenningen som ALLA oavsett var föräldrar och barn är födda, när de bor i Sverige kan plocka ur när som helst fram till barnets 8-årsdag.
Man kan inte få ersättning för till exempel SFI OCH socialbidrag samtidigt. Det är antingen eller. De första två åren i Sverige får man INTE barnbidrag, oavsett hur många barn du har. Det här retroaktiva barnbidraget är jag tveksam till att det stämmer, hur såg källan ut på det?
Och för att få socialbidrag (ekonomiskt bistånd är den rätta termen nuförtiden) så måste du ha en "rimlig" hyra. Du kan inte sitta på en dyr femrummare för 9 000.
ifall detta stämmer är det ganska sjukt men jag tvivlar på det. När mina föräldrar kom hit på tidigt 90-tal klarade vi oss knappt med socbidraget vi fick .
ifall detta stämmer är det ganska sjukt men jag tvivlar på det. När mina föräldrar kom hit på tidigt 90-tal klarade vi oss knappt med socbidraget vi fick .
Precis, man lever INTE ett gott liv på bidrag. Det är falska skräckexempel som TS länkat till som gör att folk tror att man har det bra ställt med bidrag.
600/månad är till exempel avsatt för nöjen. Det är mindre än vad jag bränner en kväll på krogen.
Att svenskar får svenskt socialbidrag är inte konstigt. Det är konstigare att utlänningar får det.
En viktig del i diskussionen är att Sverige inte kan låta svenska socialförsäkringar omfatta världens drygt 1 miljard fattiga. Att ge alltför många utlänningar del av svenska generösa bidrag kommer med ekonomisk tvingande nödvändighet försämra de svenska socialförsäkringarna för alla vi som är födda i landet.
Vi har solidariskt tagit emot folk väldigt länge nu. Anledningen till våran dåliga ekonomi idag är en annan.
Tar vi emot dem så måste de ju få leva som vi.
Sen borde hon ju sätta sig ner och börja jobba/plugga (seriöst - inte bara komma till klassen en gång i månaden för att få CSN) men det gör de flesta, många invandrare sliter i jobb som de är överkvalificerade till bara för att arbetsgivare hyser fördomar mot dem.
Idag finns det tyvärr nätverk som hjälper "dig" att få ut så mycket som möjligt och lite till.
Du argumenterar på nivån "Har Stefan Löfven slutat slå sin fru?" Ett klassiskt skamgrepp i retoriska frågor.
Det är helt orimligt att svensk föräldrapenning skall ges till alla mödrar på hela planeten. Det har inte att göra med var man är född utan helt enkelt att föräldraförsäkringen endast skall gälla dem som betalat för sin försäkring. Det är fullt naturligt att försäkringar endast gäller dem som betalat för försäkringen och det har inte inte, vilket du antyder med din fula fråga, något som har med födelseplats att göra.
Studerande från tonåringar och äldre väljer ibland att skaffa barn innan de arbetat nämnvärt och alltså inte "betalat för försäkringen." Du anser att föräldrapenningen ska vara förbehållen oss som arbetat och betalat skatt innan vi skaffat barn? Hur många års arbete ska i så fall krävas? Tio års heltidsarbete kanske?
Precis, man lever INTE ett gott liv på bidrag. Det är falska skräckexempel som TS länkat till som gör att folk tror att man har det bra ställt med bidrag.
600/månad är till exempel avsatt för nöjen. Det är mindre än vad jag bränner en kväll på krogen.
Å fy fan vad synd det är om somalierna som inte kan bränna 600 spänn på krogen via bidrag som du kan göra.
Men de får ju trösta sig med att tugga khat åtminstone, känns lite bättre när man tänker så.