2012-10-20, 19:06
Medlem
I går fick jag ett samtal från en som påstod att han ringde från Windows. Jag förstod att det var en bedragare, så jag öste förolämpningar över honom och la därefter på luren. 8h senare fick jag mitt första mms på 2 år så jag blev lite misstänksam. Kan även tillägga att jag inte känner igen numret och jag får inte heller någon träff när jag söker på det på nätet. Numret börjar på 46. Bilden är jag tvungen att hämta på Telenor. Vet inte om det är pga mitt abonnemang eller för att jag har en gammal telefon. Men nu undrar jag om jag riskerar att få virus på min dator om jag går in på Telenors hemsida och öppnar bilden?
Citera
2012-10-20, 19:12
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
I går fick jag ett samtal från en som påstod att han ringde från Windows. Jag förstod att det var en bedragare, så jag öste förolämpningar över honom och la därefter på luren. 8h senare fick jag mitt första mms på 2 år så jag blev lite misstänksam. Kan även tillägga att jag inte känner igen numret och jag får inte heller någon träff när jag söker på det på nätet. Numret börjar på 46. Bilden är jag tvungen att hämta på Telenor. Vet inte om det är pga mitt abonnemang eller för att jag har en gammal telefon. Men nu undrar jag om jag riskerar att få virus på min dator om jag går in på Telenors hemsida och öppnar bilden?

Skriv numret här?
Ser länken skum ut?

Det kan vara så att Telenor har skickat ut någon film (reklam). Vet att flera olika operatörer gör så ibland. Vilket det förmodligen är i detta fallet också.
Citera
2012-10-20, 19:29
Medlem
länken är http://nytt.mms.telenor.se

Vill inte offentliggöra numret då det kan gå till en privatperson

Men det börjar med 4676854xxxx
Citera
2012-10-20, 19:35
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
länken är http://nytt.mms.telenor.se

Vill inte offentliggöra numret då det kan gå till en privatperson

Men det börjar med 4676854xxxx

Det är inte ett Svenskt nummer, det är det första som är skumt.
Citera
2012-10-20, 19:41
Medlem
Maximus23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.

Vad är det som säger att det inte är ett svenskt nummer ?
Citera
2012-10-20, 19:42
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Numret börjar på 46, som är... just det, Sveriges landsnummer. Alltså är numret 076854xxxx och jättesvenskt.
Citera
2012-10-20, 19:43
Avslutad
Tror knappast att du kan få virus av att kolla på en bild...
Citera
2012-10-20, 19:45
Medlem
Elementarts avatar
Borde vara lugnt, om du kollar på mms'et via dator så borde väl ett virusprogram varna i förväg alternativt kunna ta bort viruset om det finns något
Citera
2012-10-20, 19:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Jo, visst kan du bli infekterad av en bild, det är fullt möjligt. Risken för att bli smittad genom att öppna är dock så liten att den pratiskt tagit inte finns.
Länken slutar på telenor.se, vilket betyder att det är Telenor som äger domänen, du kan alltså vara säker på att själva sidan länken ledar till är helt fri från skadlig kod (om inte Telenor börjat sprida malware, men det skulle jag inte tro).
Citera
2012-10-20, 21:20
Medlem
Kollade det nu och det var inget virus bara jag som var nojig
Citera
2012-10-21, 00:55
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Numret börjar på 46, som är... just det, Sveriges landsnummer. Alltså är numret 076854xxxx och jättesvenskt.

Ja jag hade precis jätte fel, vad dum jag känner mig.
Citera
2012-10-23, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Tror knappast att du kan få virus av att kolla på en bild...
Finns många såna bilder som ger virus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in