2012-10-20, 17:36
Medlem
Hej flashback!
Long time lurker no-time poster.

Jag har länge misstänkt att jag har någon typ av personlighetsstörning och känner igen mig i mycket av det som beskrivs i det här youtubeklippet http://youtu.be/kwvQTmL7R-Y.

Jag börjar väl med en snabb summering av mitt liv.
Jag hoppade av gymnasiet tredje året. Efter det gjorde jag inte mycket fram till värnplikten som jag faktiskt lyckades slutföra. Jag började läsa in gymnasikompetensen på komvux men hoppade av den också. Därefter påbörjade jag en IT-utbildning som jag givetvis hoppade av. Ni ser mönstret.

Efter ett långvarigt alkoholmissbruk (nykter sedan 3 månader) börjar jag nu närma mig 40 och saknar jobb, arbetslivserfarenhet, utbildning, sociala relationer etc. Jag får inga bidrag har därmed inget som tvingar mig att göra nån nytta men tillvaron känns rätt så meningslös. Det enda jag gör på dagarna är att slösurfa på nätet, kollar olika forum men deltar sällan eller aldrig. Jag har slösat bort en stor del av mitt liv och börjar inse att jag haft helt fel inställning till livet.

Med tanke på mitt tidigare beteende och så vet jag inte om jag vågar påbörja en utbildning igen eller om det ens är lönt.

Vad skulle ni gjort i mitt läge?
Citera
2012-10-20, 19:03
Medlem
Jag hade väl kontaktat vc/husläkare till att börja med. Beskriv din situation och kräv hjälp i form av diagnos, du bör väl få någon remiss till psykolog. Förhoppningsvis kommer en eventuell diagnos ge dig svar på varför du har ditt beteende och utifrån det få det stöd du behöver för att komma vidare.
Citera
2012-10-21, 01:11
Medlem
Bagettis avatar
Proffshjälp är en självklarhet för att problem i livet är inte alltid så lätt.

Det lustiga är att du direkt ställer frågan om du ska utbilda dig. Ska du inte istället ställa frågan vad som kommer göra dig lycklig? Inte glad, utan kommer få dig att känna dig lycklig. När du har en fin vision så kan du börja ta små bejbis steg och förbättra din tillvaro lite i taget. Så du blir lite lyckligare varje dag, och till slut en dag har nått din vision.

Det är svårt att uppnå en vision på några veckor. Men det är inte svårt att ta små steg.

Lycka till!
Citera
2012-10-21, 01:19
Medlem
Inget är för sent-go for it.Du kan men har du gjort en ADD utredning?
Citera
2012-10-22, 08:41
Medlem
Tack för svaren. Jag blev lite nojig, så jag ber om ursäkt för att jag dröjde så länge med att svara. Det är väl bäst att jag tar kontakt med VC först då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in