• 2
  • 3
2012-10-20, 18:56
Medlem
Jag kommer ihåg när jag va liten, då skulle jag alltid rätta alla som sa "hamburgare".

-Handburgare säger man! Säger du pangkaka också?!

Skäms för det än idag, och vissa av mina kompisar kommer fortfarande ihåg det haha
2012-10-20, 20:09
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
Jag kommer ihåg när jag va liten, då skulle jag alltid rätta alla som sa "hamburgare".

-Handburgare säger man! Säger du pangkaka också?!

Skäms för det än idag, och vissa av mina kompisar kommer fortfarande ihåg det haha
Hahahaha

Trodde nog också att det hette handburgare ett tag. Skulle det gjort det är det ju jävligt lätt att slarva lite och säga "hannburgare" och ungar är inte så dumma att de inte kan dra lite slutsatser och förstå att det måste ju vara hand man menar Sen att det finns en värld utanför Sverige och att en maträtt skulle vara uppkallad efter en tysk stad? Nah! Var finns logiken i det för en sjuåring?

(nu kanske du var 10 - 12 när du rättade folk, vad vet jag)
2012-10-20, 20:28
Medlem
Combots avatar
När vi var runt 10-12 så fanns det en i gruppen som sa
"halmburgare" hela tiden och försökte få oss andra att
hoppa på det tåget
2012-10-20, 21:29
Medlem
dePauls avatar
Den här diskussionen kommer upp några gånger per år. Orkar inte leta after gamla inlägg så här kommer det igen.

Krösus Sork var inne på rätt spår när han ifrågasatte huruvida det fanns hamburgare före tyskarnas ankomst till Amerika. Visst fanns det!

Redan de gamla romarna hade med sig ut i fält något som liknar dagens hamburgare, dvs hackat kött som placerades mellan två skivor bröd. De i sin tur tog efter idén från de mongoliska horderna under Attila som plågade romarna på 400-talet A.D. Dessa hade för vana att placera köttstycken under sina hästars "sadlar" (egentligen diverse tyg och läderstycken) för att möra köttet och därmed minska tillagningstiden.

Dessa köttstycken blev enligt sägen ganska ofta mosade till oigenkännlighet. Vad man vet så hade dock mongolerna inte två brödskivor på var sin sida om köttet, utan lagade något likt en kebab, dvs runt en pinne eller på heta stenar.

Det finns dessutom belägg för att just kebaben anammades av Perserna i samband med mongolernas härjningar i området.

Jag läste en trevlig artikel i ämnet för längesedan men har tyvärr i samband med datorbyte blivit av med den.

~Paul~
2012-10-20, 21:37
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Det är amerikanskt. Tillverkat av tyska immigranter, möjligtvis, men fortfarande amerikanskt.
Hamburgare är lika amerikanskt som döner kebab är tyskt.
2012-10-20, 23:00
Medlem
Schnauzers avatar
Ursprungligen hette rätten hamborgare då det till stor del var individer ur den borgerliga kretsen som åt dessa.
2012-10-21, 02:51
Medlem
Hehe tack för denna tråd! Läste tråden innan jag drog ut på nattliga äventyr inatt, och när jag träffade en fager (tysk) dam ute kom vi in på just detta. Då jag precis läst denna tråd hävdade jag att hamburgare härstammar från Hamburg, och hon påstod att det inte hade något som helst med Hamburg att göra. Jag satsade en middag på att jag hade rätt, och senare visade jag via wikipedia att det stämde. Så nu ska hon bjuda på middag.
2012-10-21, 03:25
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den här diskussionen kommer upp några gånger per år. Orkar inte leta after gamla inlägg så här kommer det igen.

Krösus Sork var inne på rätt spår när han ifrågasatte huruvida det fanns hamburgare före tyskarnas ankomst till Amerika. Visst fanns det!

Redan de gamla romarna hade med sig ut i fält något som liknar dagens hamburgare, dvs hackat kött som placerades mellan två skivor bröd. De i sin tur tog efter idén från de mongoliska horderna under Attila som plågade romarna på 400-talet A.D. Dessa hade för vana att placera köttstycken under sina hästars "sadlar" (egentligen diverse tyg och läderstycken) för att möra köttet och därmed minska tillagningstiden.

Dessa köttstycken blev enligt sägen ganska ofta mosade till oigenkännlighet. Vad man vet så hade dock mongolerna inte två brödskivor på var sin sida om köttet, utan lagade något likt en kebab, dvs runt en pinne eller på heta stenar.

Det finns dessutom belägg för att just kebaben anammades av Perserna i samband med mongolernas härjningar i området.

Jag läste en trevlig artikel i ämnet för längesedan men har tyvärr i samband med datorbyte blivit av med den.

~Paul~

Nu var de inte från mongoliet, det skulle dröja ett par korståg och flera hundra år innan mongolerna med Djingis red västerut.
2012-10-21, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Nu var de inte från mongoliet, det skulle dröja ett par korståg och flera hundra år innan mongolerna med Djingis red västerut.
Det finns belägg för att Attila och hunnerna var ättlingar till mongolerna. Bl a har de ett speciellt märke intill ryggslutet som endast mongoler har. Attila härjade på 400-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Attila

~Paul~
2012-10-21, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Hehe tack för denna tråd! Läste tråden innan jag drog ut på nattliga äventyr inatt, och när jag träffade en fager (tysk) dam ute kom vi in på just detta. Då jag precis läst denna tråd hävdade jag att hamburgare härstammar från Hamburg, och hon påstod att det inte hade något som helst med Hamburg att göra. Jag satsade en middag på att jag hade rätt, och senare visade jag via wikipedia att det stämde. Så nu ska hon bjuda på middag.

Ha ha ha

Vore kul om hon bjuckade på hamburgare.
2012-10-23, 15:43
Moderator
evilhoneys avatar
Varför inte posta språkfrågor i språkforumet?
//mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in