• 1
  • 2
2012-10-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Studier tror jag är din lösning. Att bli någon att lita på, någon med kompetens inom något område hade nog varit bra för dig. Samtidigt löser du boende biten då du blir berättigad till studentlägenhet. Förutom det så går det några år vilket är bra så det inte är så lång tid kvar innan dina prickar försvinner ( men du får ge fan i att göra nåt nytt brott då!!). När du är klar är nästa steg arbetsmarknaden.

Har varor i din sits men slutade innan 27...

Håller med dig. Studier är rätt väg att gå. Tyvärr lite sent att söka för höstterminen men ändå.

Ett tips är att läsa en KY-utbildning som ger dig gratis körkort. Jag funderade själv på att begära tjänstledigt för att läsa samma typ av utbildning som mina brorsöner läser. De läser någon form av transportgymnasium, förvisso på gymnasienivå men SYAB har även vuxenutbildning. Vad jag förstod så får de ALLA körkortstyper som de önskar att ta, så buss, lastbil, MC m.m. har studenterna när de är klara med utbildningen och detta gratis. Jobb lär också finnas, även för personer med tatueringar.

Nu är jag inte särskilt insatt, men antar att man är berättigad till CSN också. Men det är som sagt lite sent att söka just nu.
Citera
2012-10-23, 19:25
Medlem
Börja med att skriva in dig i arbetsförmedlingen, om du inte redan är inskriven. Du uppfyller dom flesta kraven för att ingå i särskilda grupper för ''ex.kriminella'', eller vad dom nu kallar det. Dom kan vara till mycket hjälp om man vet hur man ska utnyttja dom på rätt sätt. Går du tillväga på rätt sätt så kan du begära att få betalt allt från C-körkort till hjullastarkort etc.

Skulle rekommendera dig att ta b-körkort. Öppnar många nya dörrar.
Citera
2012-10-25, 10:57
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackpyllen
fattar också att jag måste berätta för arbetsgivarn vad det är för brott om dom frågar dom får ändå reda på det i slut ändan. men inte fan tänker jag sitta o berätta det för 6 främlingar som inte har med det att göra.

Du behöver inte berätta överhuvudtaget att du har något i belastningsregistret.
Om man öppnar brevet från polisen med utdraget så står det på första sidan att de följande sidorna inte är numrerade just därför att utdraget inte är till för att bevisa att man är ostraffad, och i det fall man inte har några punkter i bellastningsregistret så finns endast den första sidan i brevet och den ser likadan ut oavsett om du är straffad eller ej.

Så det är lätt att förstå varför de kräver att få brevet oöppnat.

Så gör som jag: svara nej när dom frågar om du har kriminellt förflutet vid intervjun invänta sedan brevet från polisen med ditt utdrag från bl-registret.
Leta sedan fram en klassisk kaffepanna (eller en kastrull med ett lock med hål i), fyll denna med vatten och koka upp, För sedan brevets öppning mot ångstrålen som skjuter ur kaffepannans pip tills limmet löses upp.
Öppna brevet försiktigt och plocka bort de sidor som du inte behagar visa (förslagsvis alla förutom den första sidan).

Försegla sedan brevet snyggt och inlämna till din framtida arbetsgivare.

TADAAA! och tjackpyllen är en ostraffad ängel!
Citera
2012-10-25, 12:54
Medlem
-Nej, det finns inget som du bör veta i belastningsregistret.

ärligt allting, bara att man bygger om ord/meningar ju.
Citera
2012-10-25, 13:20
Medlem
upsteppers avatar
Om det är en hyreslägenhet, hitta någon annan att dela hyran med.

Börja plugga på folkhögskola med internat, bostad o sysselsättning
på samma gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här