Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-20, 03:09
  #1
Medlem
Man kan knappast ha en konversation idag utan att höra engelsk grammatik direktöversatt till svenska, allt blandat med rena omodifierade engelska uttryck och ord. I reklam, butiker, på internet, radio och på TV sänds det och visas ofta media som inte innehåller ett enda svenskt ord. Ungdomen köper importerat, äter importerat och hyllar Amerikat. Ungdomen driver tiden med att se amerikanska filmer, amerikanska tv-serier, spendera tid på amerikanska hemsidor, chatta på engelska och lyssna på amerikansk musik.

Det finns inga alternativ, säger de, och visst är det så. Sverige producerar idag ingen populärkultur värd namnet. På sin höjd har vi möjligtvis program som Dobidoo och Vem vet mest, resten är finländska naturprogram och amerikanska serier från 90-talet. Svensk musik sjungs på engelska för att tilltala internationell publik, och är även populär inrikes. Slå på radion och gissa om låten är svensk eller ej, det går ofta inte att veta. Var finns den svenska identiteten idag? Är det konstigt att man tvivlar på att svensk kultur över huvud taget existerar när allt som omger individen är importerat och amerikaniserat?

Jag är medveten om att mitt inlägg är vinklat. Jag spyr på angloromansen i Europa och resten av världen, jag ser hellre att Sverige satsar på inhemska produktioner och att det svenska folket slår på Svtplay istället för det nyligen anlända Netflix. Egentligen vill jag här föra en diskussion, och jag är öppen för andra synvinklar och förslag. Vad anser ni om amerikaniseringen, pågår den, och hur påverkas ungdomen av den idag? Bör Sverige anpassa sig ännu mer genom att införa engelska som officiellt språk?
Citera
2012-10-20, 03:13
  #2
Medlem
nej för fan dem ska fan ta efter oss istället vi behöver european style här i Sverige tycker jag.
Citera
2012-10-20, 03:30
  #3
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Nope! Finns absolut inget bra med detta. Bojkottade facebook nyligen bara för att visa att amerikaniseringen av Sverige är skit och inte kommer jag använda Netflix heller. Fler borde göra likadant
Citera
2012-10-20, 03:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotInc
nej för fan dem ska fan ta efter oss istället vi behöver european style här i Sverige tycker jag.
Har Sverige någonsin varit särdraget europeiskt? Man brukar ju ofta skilja på nordeuropa, och just europa av en anledning. Jag tycker Sverige bör köra på sin egen nordiska stil istället. Vi ser idag tecken på återupplivelse, bland annat genom stora svenska nyskapade modehus som får allt mer internationell uppmärksamhet, t.ex. Acne. Dom kör vidare på en gammal säregen svensk identitet med stilrena kläder som varken sticker ut eller hamnar under radarn, i modern tappning, och det gillas över världen. Även svenska regissörer uppmärksammas ibland internationellt. Jag önskar att Sverige storsatsade på att bygga upp den inhemska produktionen och konsumtionen så vi får se fler sådana exempel. Är det dags för ett nordiskt samarbete kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Nope! Finns absolut inget bra med detta. Bojkottade facebook nyligen bara för att visa att amerikaniseringen av Sverige är skit och inte kommer jag använda Netflix heller. Fler borde göra likadant

Visst vore det bra om man kunde göra så, jag har istället endast skurit ned på mitt "Facebookande" eftersom man ändå ibland behöver kontakta folk på nätverket och har släkt boende utomlands. Jag håller dock med dig i din idé, Netflix och andra amerikanska tjänster och kedjor ska undvikas så långt det går.

Jag skiter även fullständigt i det pågående valet som ges otroligt mycket utrymme på svensk tv, varenda debatt dom har ska diskuteras på bästa sändningstid med diverse experter i amerikansk politik.
__________________
Senast redigerad av XiongShi 2012-10-20 kl. 03:43.
Citera
2012-10-20, 03:35
  #5
Medlem
FBMinchias avatar
Vad hade detta med konservatism att göra?
Menar du att du vill tillbaks till gamla tider när Sven Jerrings röst kommenterade V-Gurras tennismatcher och liknande?
Sedan jänkarna vann ww2, så har allt nytt kommit därifrån. Vår egen gamla kultur är knätofsar runt majstången på Skansen. Du menar den typen av konservatism som gamla högerpartiet stod för i Sverige med någon sorts nationalism inblandad?

Konservatism är höger och den har ett synnerligen starkt fäste i USA. Där finns en stark religiös höger som inte rör en min hur många fattiga som än stryker med av fattigdom.

Den kulturen har vällt över oss de sista femtio åren fast i form av filmer, musik, bilar, mat, etc.
Även språket, så klart. Det har knappast gått att hejda. Drygast av allt är att den politiska högern följt med på köpet.

Allt detta har skett med viss fördröjning, men man kan vara säker på att det är ostoppbart.
Något bra förde det med sig; de gamla hederliga jänkarbilarna, bland annat.
Språket är ju bara en naturlig del i paketet, men hela högerlivsstilen är människofientlig. Folk dör av den. Ta bara skräpmatkulturen till exempel.

Är amerikaniseringen något bra? Ja, för vissa som flyter ovanpå och drar nytta av andra, fast samvetena är rena som snö. (De har inga samveten.)
För samhället i stort är det värdelöst.
Citera
2012-10-20, 03:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Har Sverige någonsin varit särdraget europeiskt? Man brukar ju ofta skilja på nordeuropa, och just europa av en anledning. Jag tycker Sverige bör köra på sin egen nordiska stil istället. Vi ser idag tecken på återupplivelse, bland annat genom stora svenska nyskapade modehus som får allt mer internationell uppmärksamhet, t.ex. Acne. Dom kör vidare på en gammal säregen svensk identitet med stilrena kläder som varken sticker ut eller hamnar under radarn, i modern tappning, och det gillas över världen. Även svenska regissörer uppmärksammas ibland internationellt. Jag önskar att Sverige storsatsade på att bygga upp den inhemska produktionen och konsumtionen så vi får se fler sådana exempel. Är det dags för ett nordiskt samarbete kanske?
jorå kolla på europeiska städer som berlin london osv vidare och jämnför med amerikanska. Då är Stockholm mycket mer som dem europeiska städerna.
Citera
2012-10-20, 03:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Vad hade detta med konservatism att göra?
Menar du att du vill tillbaks till gamla tider när Sven Jerrings röst kommenterade V-Gurras tennismatcher och liknande?
Sedan jänkarna vann ww2, så har allt nytt kommit därifrån. Vår egen gamla kultur är knätofsar runt majstången på Skansen. Du menar den typen av konservatism som gamla högerpartiet stod för i Sverige med någon sorts nationalism inblandad?

Konservatism är höger och den har ett synnerligen starkt fäste i USA. Där finns en stark religiös höger som inte rör en min hur många fattiga som än stryker med av fattigdom.

Den kulturen har vällt över oss de sista femtio åren fast i form av filmer, musik, bilar, mat, etc.
Även språket, så klart. Det har knappast gått att hejda. Drygast av allt är att den politiska högern följt med på köpet.

Allt detta har skett med viss fördröjning, men man kan vara säker på att det är ostoppbart.
Något bra förde det med sig; de gamla hederliga jänkarbilarna, bland annat.
Språket är ju bara en naturlig del i paketet, men hela högerlivsstilen är människofientlig. Folk dör av den. Ta bara skräpmatkulturen till exempel.

Är amerikaniseringen något bra? Ja, för vissa som flyter ovanpå och drar nytta av andra, fast samvetena är rena som snö. (De har inga samveten.)
För samhället i stort är det värdelöst.
Konservatismen för mig är att hindra att något ostoppbart sätts i rullning, något som skulle innebära negativa konsekvenser (t.ex. att svensk kultur helt ersätts med amerikansk). Jag vill inte återgå till något utan istället bygga vidare på det vi redan har. Jag vill bromsa eller helt stoppa den pågående trenden att amerikanisera precis allt vi ser. Allt från importerad musik till att media dummas ned till icke-nyheter. Det är varken progressivt eller positivt för Sverige, allt det innebär är att vår egen identitet och samhörighet istället dör ut och ersätts. Vi kan inte sätta fingret på något svenskt, helt enkelt. Det känns redan tomt när jag tittar runt i samhället och knappt känner igen mig, det är som om hela Sverige önskar att det egentligen var något annat men inte riktigt når dit. En desperation som egentligen är helt onödig. Vi borde vara stolta över vår egen kultur, ingen kultur står över någon annan och därför äcklas jag av att Amerika har ett sådant inflytande över Sverige idag. Deras kultur hör hemma i Amerika, inte här. Inser du inte att endast Amerika vinner på att deras kultur får mer inflytande över världen? Det finns inget som är mer modernt, nyttigt eller progressivt med Amerikansk kultur om man jämför med vår egen, vi vinner inte något på att adoptera den.
Citera
2012-10-20, 03:53
  #8
Medlem
lillaliljas avatar
Jag skulle säga att ett problem är språket i kombination med befolkningsantalet. I Sverige är det svårt att ta sig högt inom musik, film eller annan kultur. Skriver man låtarna på engelska så har man möjlighet att nå ut till 500 miljoner människor ++. Gör man svenska låtar når man på sin höjd kanske 7 miljoner människor. Oddsen för att slå igenom blir så oerhört mycket lägre på engelska.

Jag tror att det både är bra och dåligt, vår kultur och livsstil liknar USA till stor del, men vi har även stora skillnader. Jag tror att ett enat europeiskt språk hade lett till ett mycket bättre samarbete inom EU, nu pratar vi både ekonomiskt, lag och kulturmässigt. (Lyckades inte få till någon bra meningsbyggnad här )

En anledning till varför inte Asien har slagit lika stort i Sverige som USA har gjort är för att deras kultur är så olik våran. Vi har aldrig sprungit runt med ninjasvärd eller gått till Ganghes för att rena våra själar.

Nu till själva frågeställningen, har vi något att lära oss av USA? Finns det något beteende hos amerikaner som vi skulle ha nytta av att lära oss? Vad är staterna bättre på än vad vi är?

Det är just kulturutbudet vi blir slagna på fingrarna av, anser då jag. Detta kommer fortsätta att flöda till oss, man får helt enkelt sålla och välja det man vill ha. Men man får inte glömma bort att värna om det svenska skatter vi besitter, för vi vill inte bli helt som Amerika, men gärna lite influerad.
Citera
2012-10-20, 04:01
  #9
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotInc
jorå kolla på europeiska städer som berlin london osv vidare och jämnför med amerikanska. Då är Stockholm mycket mer som dem europeiska städerna.


Tycker inte att du ska glömma att det finns mer i Sverige än bara Stockholm. Du får gärna utveckla hur London skiljer sig från New York, Stockholm från New York och Stockholm från London.
Citera
2012-10-20, 04:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
En anledning till varför inte Asien har slagit lika stort i Sverige som USA har gjort är för att deras kultur är så olik våran. Vi har aldrig sprungit runt med ninjasvärd eller gått till Ganghes för att rena våra själar.

Nu till själva frågeställningen, har vi något att lära oss av USA? Finns det något beteende hos amerikaner som vi skulle ha nytta av att lära oss? Vad är staterna bättre på än vad vi är?
En annan anledning är att när Asien styrde världen fanns det inte något som hette globalisering. Japan, Kina, Manchuriet, Indien och andra länder var antingen delvist kolonialiserade av européer eller stängda isolerade länder som såg landet utanför som hotfullt och ociviliserat. Man delade inte gärna med sig. Det var efter andra världskriget som det på riktigt började öppnas upp globalt, och då satsade Amerika stenhårt på att etablera sig. Ett perfekt läge helt enkelt. Det är först nu Asien har börjat konkurrera i och med att deras ekonomier växer sig allt starkare. Koreanskt mode och musik blir allt mer populärt för varje dag som går, även här i Europa säljer biljetter slut så fort en koreansk idol kommer hit. Japansk anime och manga har länge varit populärt bland nördar, och det kinesiska språket studeras av allt fler. Amerika har dock definitivt fortfarande ett väldigt starkt övertag, och jag ser inte Asien som ett alternativ. Det som gäller är vår egen europeiska/nordiska/svenska identitet och kultur som jag vill bygga upp och stärka. Nog om det.

Vad har vi att lära av USA? En bra fråga, som jag ska försöka besvara seriöst. Kanske kan vi lära oss något om hur man enar olika nationaliteter och etniciteter under en och samma flagga. Varenda man och kvinna i Amerika är lika mycket amerikan som någon annan i landet, även om det även finns problem med integration i USA. Eftersom vi i framtiden lär ha väldigt många olika etniciteter i Sverige som i sina hemländer varit i krig med varandra behöver vi ge dom något gemensamt att enas under. Militarismen i Amerika är även den beundransvärd, disciplinen som råder inom det militära kan man lära sig mycket av även om man inte gillar krigsmaskinen. Titta bara här, vilken respekt man får av vakten:
http://www.youtube.com/watch?v=bsdHxUXf2CE

Det finns även mycket fina tankegångar som vuxit fram genom amerikansk historia, tankar om frihet och sådant som man kan ta lärdom av.
Citera
2012-10-20, 09:26
  #11
Moderator
Strix m/94s avatar
Om man både gör sitt bästa för att göra sig av med sin egen kultur, och samtidigt omfamnar ett annat lands kultur, och därtill är öppen för ett stort främmande kulturinflöde i övrigt, så kommer med nödvändighet den nationella sammanhållningen att försvagas. Detta i sin tur påverkar medborgarnas ömsesidiga tillit och den demokratiska funktionaliteten i samhället. Således är det direkt dåligt, med mycket allvarliga följder.
Citera
2012-10-20, 11:38
  #12
Medlem
ikaros2008s avatar
Varför är amerikansk kultur så hemsk? Jag kan förstå att man i mångt och mycket inte håller med i alla politiska lägen, men folket och kulturen tycker jag inte att det finns något problem med.

Musiken inte minst. Den moderna musiken föddes ju här. Den svarta musiken från början av 1900-talet är ju grunden för all musik idag i stort sett. Det är ju en jävla kulturskatt som vi inte kan påstå att den finns i europa. Östeuropeisk folkmusik, gycklare, hovnarrar och en och annan klassisk kompositör av rang kanske vi kan uppbringa och detta är inget som någon vill radera ut.

Countrymusiken, rocken och bluesen är verkligen en kultur att vara stolt över. Även om man inte gillar musiken så tycker jag man borde inse dess storhet.

Litteratur? Tämligen många stora författare kommer härifrån även om de inte kan tävla med den europeiska litteraturhistorian. Men jag tycker inte det finns något som motiverar ett unisont hat mot amerikansk litteratur.

Film? Här börjar kanske den kommersiella biten av världen att få stort inflytande i produktionen, men det är kanske de senaste åren det gått till överdrift och jag tycker inte USA är speciellt ensamma om det. Hur ser svensk massproducerad film ut idag? 99% polisfilmer med mediokra prestationer eller andra falerade actionfilmer. Må vara så att det är inspirerat av USA, men tyvärr är det marknaden som styr. Det är ju fan ingen som finansierar nyinspelningar av pilsnerfilmer med tron om att det ska fungera.

På vilket sätt är nättjänsten Netflix amerikaniserad eller på vilket vis är den dålig? Samma med Facebook? Detta är ju helt frivilliga tjänster som det står var och en fritt att inte utnyttja. Vad finns det för alternativ om man nu vill ha ett alternativ?

Kommersiella snabbmatskedjor och Starbucks, är det så mycket sämre än de svenska Sibyllaköken och sunkiga småkommunskonditorier? Att förbjuda det vore ju rent ut sagt kommunist-diktatoriskt. Lite Nord-Korea. Då är det väl folket som ska påverkas att välja, kunderna våaljer det de vill ha. Att med statliga medel tvångsstyra en konkurrensutsatt marknad är också Kina/Nord-Korea. Om ingen vill ha skiten så brukar det lösa sig till slut.

Skilj på politik och kultur. Skräpkultur är inget som USA är allenarådande inom, även om man får lite svårt att påstå att de inte är ledande på den fronten.

USA har jävligt mycket bra att erbjuda och jag tror att en del kanske måste erkänna att vi kan inte vara ensamma i en jävla ankdamm med stängda gränser längre. På många sätt är gränserna utsuddade och vi kommunicerar och interagerar globalt.

Leve den amerikanska kulturen; burgaren, musiken och de trevliga människorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback