2012-10-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Förvisso sant.
Men butikerna får faktiskt till viss del skylla sig själva.
Det är FÖR enkelt att snatta på självscanning.

(Har dock aldrig snott på självscanning själv)

Ja det är för lätt att sno.
Det borde vara hårdare kontroller. Nu går det efter ett datasystem.
Individuell bedömning av kassapersonal.
Vid ett stort 'fel'. Avsängning i några månader.
Händer det igen med samma person. Avstängning på livstid.
Det skulle drastiskt minska snatterierna.
Citera
2012-10-20, 11:26
Medlem
Jag får av någon anledning kontroll oftare när jag handlat 4-5 grejer än när jag storhandlar. Fick en gång kontroll när jag bara handlat lösgodis
Citera
2012-10-20, 11:39
Medlem
Systemet borde kanske stämma av mer frekvent om man tar bort dyra varor oftare än andra eller tar bort en vara en tid efter man skannat den? Borde ju kanske gå ett se ett mönster..
Citera
2012-10-20, 11:39
Medlem
DrickaLattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag får av någon anledning kontroll oftare när jag handlat 4-5 grejer än när jag storhandlar. Fick en gång kontroll när jag bara handlat lösgodis
Säkert för att de inte orkar kontrollera en massa varor och krångla
Citera
2012-10-20, 11:40
Medlem
TrumanBurbanks avatar
På riktigt - humor att du inte anser dig göra något kriminellt när du i över 1år stulit mat.
Vad krävs för att vara kriminell? Är det att åka fast?

Till skillnad från dig så tror jag inte det finns något "mönster" hur dessa avstämningar görs. Slumpen är mer läskig än att någon ska kunna räkna ut hur man gör.

Men men - vill man blåsa företag så är det IKEA som gäller.
Där kan du "spara" ett par tusen kronor på att missa att scanna en vara och där har dom inte, så vitt jag vet, kontroller.
Citera
2012-10-20, 11:41
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Skaffa ett bättre jobb så slipper leva som en tattare.
Hur gör man?
Citera
2012-10-20, 11:42
Medlem
liiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Så du menar att det finns butiker som inte scannar alla varor vid en avstämning? Knappast troligt. Vad är det då för mening med en avstämning? Eller menar du ryggsäcken?

har varit med om att dom scannar vissa varor. det e en snabbkoll helt enkelt. har aldrig utnyttjat eller stulit via sj scanning.
Citera
2012-10-20, 11:43
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Ser ni alltså folk som åker på avstämning?
Jag har aldrig råkat ut för det och jag har aldrig sett någon åka på det heller.
Citera
2012-10-20, 11:50
Medlem
Lococcos avatar
Hela grejen bygger på att det i samhället som helhet är så få parasiter så det blir en vinst trots att det finns enstaka idioter. En stor del av dessa sorkar skulle snatta oavsett självscanningen så dom lössen påverkar inte ekvationen. Sen finns det ett antal kojuver som inte vågar snatta på riktigt, men som törs lura scanningen och darrande hoppas slippa avstämning. Det är skillnaden mellan dessa dallrande kräk och kostnaden att ha en kassörska som avgör om systemet är ekonomiskt försvarbart eller inte för handlaren. Uppenbarligen är den det, och då innbebär det inte heller att aladobernas stölder leder till höjda priser. Förr eller senare åker dom på en avstämning och vågar sen inte möta personalens blickar mer utan börjar om med sitt darrande parasiterande på nästa affär.

Jag fattar inte att man startar en tråd för att berätta att man tillhör denna lågpannegrupp. Men anonymt vågar tydligen även en sån öppna sitt aphjärta.

Jag tycker inte om tjuvar.
Citera
2012-10-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liith
har varit med om att dom scannar vissa varor. det e en snabbkoll helt enkelt. har aldrig utnyttjat eller stulit via sj scanning.

Vet att t.ex citygross använder sig av avstämning med bara 5 varor, dom plockar ut 5 varor sen ser dom om det stämmer på något sätt?
Citera
2012-10-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakkz
Konstig när du säger att du har klurat ut avstämmnings reglerna, Har själv handlat x antal gånger med självscanning och har aldrig gjort fel på dom första avstämningarna ( dom som kommer lite random i början för att se att folk inte gör fel hela tiden) Sen avtar dom, men det är ju helt random hur dom kommer efter sen. T.ex så handlade jag 10 ggr utan något, sedan fick jag 3 avstämmningar på rad (Alla stämmde)

Tre (!!!) gånger i rad???
Har du en sådan där zigenarkjol?
Det låter som ICA ser dig som någon form av *host* rikstattare.

Nä, gör som TS , klä dig snyggt och uppför dig, ditt rikshjon.

Skönt att det är någon som försöker motverka ICA:s rån mot vanlig hedliga svenskar.

Rån utan luva, det är ICA:s talesätt.
Fan ägaren bilr ju miljonär en gång i veckan!!!
Citera
2012-10-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
oxfilé, ryggbiff, entrecote ligger inte framme, för dom haft stölder på det.

men jag har aldrig ätit oxfile eller ryggbiff i mitt liv. även om det hade legat framme så skulle jag inte ta det ändå, jag tar det jag är bekväm att laga med

Inte ligger framme?

Var på Kvantum i Kungens Kurva igår, och där låg både oxfile, ryggbiff framme. Så antingen är du på Lidl och stjäl, vilket nog är ett nytt lågmärke eller så är du bara full av skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in