2012-10-19, 21:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Enligt spisa.nu är pärlsocker endast vanligt socker man pressat samman och sedan krossat. Det finns dock en variant av pärlsocker som går under benämningen kristallpärlsocker som tydligen ska vara tillverkat av sackaros, eller "sockersaft" vad det nu kan vara. Kristallpärlsockret ska vara mindre lättlösligt än vanligt socker (och därigenom naturligtvis strösocker) och vara "lätt genomskinligt".

Är inte just dessa egenskaper vi vill ha hos ett socker vi ska till att använda i kaffet? Vill vi inte att sockret ska smälta långsamt så att kaffet får längre tid på sig att absorbera sötman?

Yahooar man på kristallpärlsocker hamnar man till slut hos företaget Nordic Sugar, Member of Nordzucker Group, men det verkar vara en sockergrossist och ingen inköpskälla för enskilda personer. Finns kristallpärlsocker att köpa i vanliga butiker? Smakar det annorlunda jämfört med vanligt socker och hur länge måste man röra innan det löst upp sig?

Vanligt pärlsocker har väl de flesta hemma, så det verkar trots allt vara ett förstahandsval om man vill konvertera.
Citera
2012-10-19, 22:02
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Hört talas om bitsocker?
Citera
2012-10-19, 22:02
Medlem
sommarlovs avatar
Vill du ha ett socker som löser sig långsammare?
Därför att du tror att smaken blir annorlunda??

Jag kanske inte ska säga något, då jag dricker kaffet svart!
Citera
2012-10-19, 22:22
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Hört talas om bitsocker?
Bitsocker kan endast användas till just kaffe, medan strö- och pärlsocker har många användningsområden i hushållet. Det framstår för mig därför som mer ekonomiskt försvarbart och rationellt att endast inhandla och lagra sockertyper man kan använda till fler än en sak.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag kanske inte ska säga något, då jag dricker kaffet svart!
Ett klokt beslut. Lägg dig inte i spörsmål du inte har anledning att kommentera.
Citera
2012-10-19, 23:00
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Bitsocker kan endast användas till just kaffe, medan strö- och pärlsocker har många användningsområden i hushållet. Det framstår för mig därför som mer ekonomiskt försvarbart och rationellt att endast inhandla och lagra sockertyper man kan använda till fler än en sak.

Ett klokt beslut. Lägg dig inte i spörsmål du inte har anledning att kommentera.

Nu dricker jag inte kaffe, men sockerbitar går att använda till mer än bara kaffe . Det är väl egentligen bara packad strösocker, dvs bitsocker om jag får gissa hej vilt. Det spelar nog ingen roll vilket socker du använder, använder du bitsocker så smälter det och kaffet upptar det direkt, har du något annat socker som tar längre tid för att smälta så blir det nog mindre "sockersmak" på kaffet och mer blaskigare, så att säga.

Sockret försvinner inte från smaken bara för att det smälter fortare.
Citera
2012-10-19, 23:33
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Nu dricker jag inte kaffe
Ändå känner du dig tvungen att kommentera ämnet?

Citat:
sockerbitar går att använda till mer än bara kaffe .
Ja, det har du rätt i. I te till exempel.

Citat:
Det är väl egentligen bara packad strösocker, dvs bitsocker om jag får gissa hej vilt.
Jaha?

Citat:
Det spelar nog ingen roll vilket socker du använder, använder du bitsocker så smälter det och kaffet upptar det direkt, har du något annat socker som tar längre tid för att smälta så blir det nog mindre "sockersmak" på kaffet och mer blaskigare, så att säga.
Du påstår att sockrets smältningshastighet faktiskt påverkar smaken ...

Citat:
Sockret försvinner inte från smaken bara för att det smälter fortare.
... vilket du sedan vederlägger i nästa stycke.

Tack för ditt bidrag till ämnet, men jag tror nog att det snarast skulle göra bättre tjänst som exempel på inkonsistens och cirkelargument i en kurs i teoretisk filosofi. Jag anar dock att du har någonting på hjärtat som kan tillföra frågan substans, så jag råder dig att sitta ner en stund och slipa på argumenten för att ge nästa inlägg bättre verkshöjd.
Citera
2012-10-19, 23:55
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tror att LuktenAvBajs inte tycker om andra människor!
Citera
2012-10-20, 02:11
Medlem
lugna ner digs avatar
Pärlsocker fungerar kanske bra. Jag dricker inte kaffe så jag vet inte faktiskt.

Bra va?
Citera
2012-10-20, 13:15
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ändå känner du dig tvungen att kommentera ämnet?

Ja, det har du rätt i. I te till exempel.

Jaha?

Du påstår att sockrets smältningshastighet faktiskt påverkar smaken ...

... vilket du sedan vederlägger i nästa stycke.

Tack för ditt bidrag till ämnet, men jag tror nog att det snarast skulle göra bättre tjänst som exempel på inkonsistens och cirkelargument i en kurs i teoretisk filosofi. Jag anar dock att du har någonting på hjärtat som kan tillföra frågan substans, så jag råder dig att sitta ner en stund och slipa på argumenten för att ge nästa inlägg bättre verkshöjd.

Det jag menar är att om du har ett socker som "smälter" långsammare så hinner du dricka vilket gör smaken mer blaskigare eftersom att sockret inte har hunnit ge smak helt. Men har du 2 koppar kaffe och sätter 1 sockerbit i den ena och i den andra något annat och låter det stå 1 halvtimme så har du lika mycket smak i båda. Förstår du hur jag menade nu?
Citera
2012-10-20, 17:57
Medlem
Moltas666s avatar
Kristallpärlsocker, vanligt pärlsocker, bitsocker och strösocker består alla av sackaros. Genom att indunsta socker-vattenblandningen på olika sätt kan man vid tillverkningen skräddarsy sockret med avseende på kristallstorlek...vilket ger olika fysiska egenskaper.

Vad man sedan föredrar i kaffet eller när man bakar är individuellt.
Citera
2012-10-20, 18:43
Medlem
Coolcittes avatar
Haha, vilket svin du är TS

OnT: Socker är billigt och går att få tag på överallt. Varför inte bara köpa olika sorters socker? Det håller ju sig dessutom i all evighet. Alternativt sluta med socker i kaffet. Du är väl inte ett barn eller en småländsk dräng?
Citera
2012-10-21, 01:08
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det jag menar är att om du har ett socker som "smälter" långsammare så hinner du dricka vilket gör smaken mer blaskigare eftersom att sockret inte har hunnit ge smak helt. Men har du 2 koppar kaffe och sätter 1 sockerbit i den ena och i den andra något annat och låter det stå 1 halvtimme så har du lika mycket smak i båda. Förstår du hur jag menade nu?
Nu förstår jag bättre vad du menar.

Att man måste ge vissa sockertyper mer tid att smälta och avge sötma står ju helt klart. Att dricka kaffet innan sockret smält ordentligt framstår ju som rent slöseri. Här får man passa sig så att inte kaffet hinner kallna innan man kan stjälpa i sig det, men det kan avhjälpas genom att ge kaffet ett extra uppkok på spisen efter bryggningen. 95 grader Celsius tål kaffet gott och väl utan att anta en bränd smak.

Ett sätt att avgöra om sockret smält eller ej är att försiktigt stöta med skeden i botten av koppen. Knastrar det finns det olösta partiklar av sockret kvar i kaffet, och man får röra frenetiskt en stund och testa med stötmetoden igen innan man vågar sig på att börja dricka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in