Har aldrig förstått mig på detta. Har de samma betydelse eller?
Hör kompisar säga marknadsföra och det säger även jag. Men hörde igår att en kille sa reklamera..
Senast redigerad av Ass.Parade 2012-10-19 kl. 21:22.
Hör kompisar säga marknadsföra och det säger även jag. Men hörde igår att en kille sa reklamera..
Reklamera har två tydliga [olika] betydelser: Att klaga på/kräva rättelse samt att göra reklam för. Det senare används inte så ofta numera.
Marknadsföra är ett vidare begrepp än att göra reklam och innefattar mycket mer än bara det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-10-19 kl. 21:32.
Det beror ju helt på vilket av dem två orden du syftar på. Om du tror att marknadsföra handlar om att reklamera är du ute och cyklar.
Ja – båda orden kan användas för att ”annonsera”. Men som nämns i tråden är det ovanligt för reklamera.
Och i båda fallen är det fel. Eftersom reklamera nästan alltid betyder att klaga så är det förvillande. Och vad gäller marknadsföring ingår annonsering, reklam och pr i marknadsföring men marknadsföring är så mycket mer. Att säga att annonsering är marknadsföring är som att säga att inkast är fotboll.
Ja – båda orden kan användas för att ”annonsera”. Men som nämns i tråden är det ovanligt för reklamera.
Men jag undrar, om man använder reklamera med den innebörden, är det ett annat uttal då?
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Och i båda fallen är det fel. Eftersom reklamera nästan alltid betyder att klaga så är det förvillande. Och vad gäller marknadsföring ingår annonsering, reklam och pr i marknadsföring men marknadsföring är så mycket mer. Att säga att annonsering är marknadsföring är som att säga att inkast är fotboll.
Jag har inte sagt att den innebörden är särskilt vanlig i dag (eller ens begriplig), men den finns.
Senast redigerad av Gott 2012-10-20 kl. 20:31.