2012-10-19, 17:56
Medlem
Jag går i sista året på gymnasiet nu och jag vill plugga till polis efter. Jag läser ekonomi med inriktning juridik. Finns det möjlighet att gå i polishögskolan om jag har gått i juridik? En kompis sa att man måste läsa Samhälls linjerna för att utbilda sig till polis.
Tack på förhand!
Senast redigerad av andy1994 2012-10-19 kl. 18:00.
Citera
2012-10-19, 18:02
Medlem
Det verkar inte stämma:

- Grundläggande behörighet för högskolestudier
- Särskild behörighet, lägst G, 3 eller E (Gy11) i Svenska B Historia A, Samhällskunskap A

De ämnena så ska det gå bra. (för jag antar att man läser sammhällskunskap A även på andra gymnasieprogram än Sammhällsprogrammet?)
Citera
2012-10-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det verkar inte stämma:

- Grundläggande behörighet för högskolestudier
- Särskild behörighet, lägst G, 3 eller E (Gy11) i Svenska B Historia A, Samhällskunskap A

De ämnena så ska det gå bra. (för jag antar att man läser sammhällskunskap A även på andra gymnasieprogram än Sammhällsprogrammet?)

Men jag läser inte Samhällskunskap
Citera
2012-10-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy1994
Men jag läser inte Samhällskunskap

Då behöver du läsa den kursen extra på komvux eller likande.

Varför ingår inte Samhällskunskap A (den enklaste nivån) på alla program nu för tiden?

Känns ändå som det är en ganska viktig kurs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samh%C3%A4llskunskap_A

kunskap om demokratins framväxt och funktion samt kunna tillämpa ett demokratiskt arbetssätt
ha förståelse om hur politiska, ekonomiska, geografiska och sociala förhållanden har format och ständigt påverkar såväl vårt eget samhälle som det internationella samhället
ha kunskaper om det politiska systemets funktion på lokal, regional, nationell och EU-nivå
kunna förstå hur man kan påverka politiska beslut på lokal, regional och nationell nivå, inom EU samt internationellt
kunna formulera, förstå och reflektera över samhällsfrågor ur såväl historiska som framtida perspektiv
kunna lägga etiska och miljömässiga perspektiv på olika samhällsfrågor
kunskap om olika kunskapskällor och metoder vid arbetet med samhällsfrågor
känna till hur åsikter och attityder uppstår samt vara medveten om hur värderingar och ställningstaganden formas
Citera
2012-10-19, 18:09
Medlem
247aprils avatar
Du kan bli polis oavsett program, sålänge du är grundbehörig som Kalmar2004 säger.
godkänt i Svenska B Historia A, Samhällskunskap A gäller.
Så vitt jag vet finns det alla möjligheter att själv välja till Historia som inte ingår i samtliga program, ShA och SvB gör garanterat det eftersom de tillhör grundbehörighetskraven (även i praktiska yrkesprogram), dock under andra kursnamn sedan årsskiftet.

Förvånar mig dock att en juridik-förberedd elev inte kan gå in på polisens hemsida själv och hitta svaren som står klart och tydligt för alla att läsa.
Senast redigerad av 247april 2012-10-19 kl. 18:13.
Citera
2012-10-19, 18:14
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 247april
Du kan bli polis oavsett program, sålänge du är grundbehörig som Kalmar2004 säger.

Förvånar mig dock att en juridik-förberedd elev inte kan gå in på polisens hemsida själv och hitta svaren som står klart och tydligt för alla att läsa.
Tänkte skriva något liknande.
Samhällskunskap A är busenkelt, klarade man av SO-ämnena i högstadiet så kan man nästan tenta av samhällskunskap A om man är något sånär allmänbildad.
Det är en 50-poängare så det tar ju inte så lång tid att läsa heller!

Bortsett från kurs-kraven så kan vem som helst söka till PHS.
Allt från målare till massörer.

Som 247april säger så står alla krav på polisen.se!
Simprov, körkort, allt möjligt.
Citera
2012-10-19, 18:15
Medlem
Citat:

http://www.polisen.se/Bli-polis/Om-ansokan/Formella-krav/Sarskild-behorighet/

Jo läste faktiskt men här står att man ska ha Samhällskunskap A också för kraven. Ska jag läsa det efter gymnasiet på universitet eller hur blir det?
Citera
2012-10-19, 18:16
Medlem
247aprils avatar
Vad krävs för att bli polis?
Följande krav måste vara uppfyllda när du söker till polisutbildningen:

Svenskt medborgarskap
Lämplighet för polisyrket:
personliga egenskaper och laglydnad
Lägst 18 års ålder vid ansökningstillfället
Körkort för bil (B-behörighet)
Normal fysisk förmåga
Simkunnighet
Fullgod synskärpa
Normalt färgseende
Fullgod hörsel
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Särskild behörighet, lägst G, 3 eller E (Gy11) i Svenska B
Historia A, Samhällskunskap A
Läs mer om kraven
Fysiska krav I Simkunnighet I Särskild behörighet

Betyg krävs
Den grundläggande behörigheten måste styrkas med slutbetyg eller avgångsbetyg från gymnasiet eller motsvarande. Ansökan ska vara komplett vid sista ansökningsdag. Läs mer om grundläggande behörighet på www.antagning.se

Övriga meriter:
Akademiska studier styrkta med godkänt studieintyg.
Ytterligare språkkunskaper styrkta med intyg på genomfört prov. Intygen utfärdas av olika utbildningsanordnare.
Arbetslivserfarenhet som överstiger ett år.
Meriterna måste styrkas med intyg för att tas med i en samlad bedömning.

Utländska betyg
Utländska betyg tolkas av Verket för högskoleservice, www.vhs.se

För översättning och tolkning av utländska universitet- och högskolebetyg, kontakta Polisrekryteringen, telefon 114 14 (växel).

Källa: http://www.polisen.se/Bli-polis/Om-ansokan/Formella-krav/
Citera
2012-10-19, 18:18
Medlem
247aprils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy1994
http://www.polisen.se/Bli-polis/Om-ansokan/Formella-krav/Sarskild-behorighet/

Jo läste faktiskt men här står att man ska ha Samhällskunskap A också för kraven. Ska jag läsa det efter gymnasiet på universitet eller hur blir det?

Hur långt har du kvar på gymnasiet? Du kan gå till en rektor och be om att få läsa ShA vid sidan av dina normala studier, tex om du har en håltimme som passar in eller dyl. Eller så tar du den på komvux på 5 veckor, baggis. Förstår dock inte hur ni inte kan läsa ämnen för allmän högskolebehörighet, du kan ju inte söka juridikprogrammen utan den?
Citera
2012-10-19, 18:23
Moderator
Gordon Blixts avatar
Juridik -> Utbildning och studier

/Mod
Citera
2012-10-19, 18:25
Medlem
Citat:
Hur långt har du kvar på gymnasiet? Du kan gå till en rektor och be om att få läsa ShA vid sidan av dina normala studier, tex om du har en håltimme som passar in eller dyl. Eller så tar du den på komvux på 5 veckor, baggis. Förstår dock inte hur ni inte kan läsa ämnen för allmän högskolebehörighet, du kan ju inte söka juridikprogrammen utan den?

Vi får se. Annars ska jag läsa Samhällskunskap 1a1 på komvux efter gymnasiet (10 veckors kurs).
Tack för hjälpen.
Citera
2012-10-19, 18:53
Medlem
hakkemans avatar
Konstigt att du inte läser Samhällskunskap A om du läser "juridikprogram" då det är krav för att kunna söka till Juristprogrammet. Känns lite skumt...

Vilka kurser är det som är speciella för juridikinriktningen? Rättskunskap?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in