2012-10-24, 07:29
  #37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är väl snarast beroende på att de inte vill/kan betala för vad en fullgod ersättare skulle kosta.

Det skulle jag också tro. Är det storlek, vikt och prestanda motsvarande m/45 som är kravprofilen blir det dessutom svårt att hitta en som kostar mindre eller lika med än en (befintlig) AK5, kan använda standardammunition och är lätt att utbilda på. I detta ligger enhetsvapnets fördel.

Sedan (en ren bedömningsfråga, den är subjektiv) är det en fråga om hur litet det personliga vapnet behöver vara för att (exempelvis) bilförare och stabspersonal skall vinna i tjänstbarhet därför att vapnet inte hindrar dem i deras ordinarie uppgift.

När man behöver sitt personliga vapen är det sällan mysigt att vara soldat.
Citera
2012-10-24, 07:39
  #38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det skulle jag också tro. Är det storlek, vikt och prestanda motsvarande m/45 som är kravprofilen blir det dessutom svårt att hitta en som kostar mindre eller lika med än en (befintlig) AK5, kan använda standardammunition och är lätt att utbilda på. I detta ligger enhetsvapnets fördel.

Sedan (en ren bedömningsfråga, den är subjektiv) är det en fråga om hur litet det personliga vapnet behöver vara för att (exempelvis) bilförare och stabspersonal skall vinna i tjänstbarhet därför att vapnet inte hindrar dem i deras ordinarie uppgift.

När man behöver sitt personliga vapen är det sällan mysigt att vara soldat.

Spontant (om man bortser från att det blir ytterligare en kaliber i försvarsmakten) så tycker man att t.ex H&K MP7 eller FN P90 skulle passa alldeles ypperligt. Beprövade i krig, lätta, bra penetrationsförmåga - alla goda egenskaper som M/45 hade och mer därtill. Dock kostar de en slant och som sagt så medför de ytterligare en kaliber i försvaret.

Någon ersättare till M/45 lär vi nog inte få se förrän de bestämt sig för efterföljaren till AK5. Sen kanske det blir aktuellt om inte Gripenprojekten ätit upp även de pengarna...
Citera
2012-10-24, 09:46
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag är rätt säker på att det handlade om M/45b i alla övningssammanhang, men vad som stod i krigsförråd är jag mer oklar över. Vi (i lantförsvaret) fick på en repövning (det är ett tag sedan) ut vpl-slitna m/45b ihop med helt oanvända m/45, med löstagbar magasinsstyrning (den som kunde ta trummagasin då sådana fanns). Mycket pittoreskt.

Men min misstanke är att efterhand som fartygen rangerades ut, så drogs vapensatserna till dem in samtidigt och på det sättet skulle man kunna gissa att de sista som hade kpist skulle varit de sista krigsplacerade besättningarna på någon av robotbåtarna. Att de kvarvarande fartygen har bytt till AK5 trodde jag var genomfört för länge sedan, beroende på att besättningarna roterats såpass ofta under vpl-tiden att det varit enkelt att byta till AK5.

Alternativet är något obskyrt lantkrigsförband vars lador stått orörda till efter FB04 eller så, men där man grundutbildat senast på 90-talet.

Fartygen hade sina vapen ombord redan under grundutbildningen. Vilket innebar att man som fartygsbesättning inte hade ett eget personligt vapen. Utan vapnen tillhörde fartyget och fanns redan placerad i särskilda ställ ombord. Behövde man ett vapen tog man bara det första som fanns i stället/skåpet.
Men visst hade det varit relativt enkelt att byta ut vapnen ombord och installerat nya skåp och ställningar.

Det är ju möjligt att det vid en ofreds situation hade inneburit att alla ombord fått sitt egna personliga vapen, men av utrymmes skäl tror jag inte det. Det fanns inte skåp och ställningar för fler än de som redan fanns ombord.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är väl snarast beroende på att de inte vill/kan betala för vad en fullgod ersättare skulle kosta.

Jo, att inte hittat någon inbegriper både att man inte letat, eller velat betala för de alternativ som fanns/finns.
Citera
2012-10-24, 10:08
  #40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Fartygen hade sina vapen ombord redan under grundutbildningen. Vilket innebar att man som fartygsbesättning inte hade ett eget personligt vapen. Utan vapnen tillhörde fartyget och fanns redan placerad i särskilda ställ ombord. Behövde man ett vapen tog man bara det första som fanns i stället/skåpet.
Men visst hade det varit relativt enkelt att byta ut vapnen ombord och installerat nya skåp och ställningar.

Det är ju möjligt att det vid en ofreds situation hade inneburit att alla ombord fått sitt egna personliga vapen, men av utrymmes skäl tror jag inte det. Det fanns inte skåp och ställningar för fler än de som redan fanns ombord.

Så har jag förstått det också (därav "vapensats"). Men det handlar då om utbildning på vapnet och för vpl skulle en ombeväpning (på båten, förbandet etc - ingen skillnad) innebära ett krav att kunna hantera det personliga vapen som finns tillhands.

Kanske det inte är en ledtråd till "vem hade kpist längst" över huvud taget, men rent generellt tror jag att nyckeln är "det sista krigsplacerade vpl med kpist som personligt vapen (i betydelsen buret, eget vapen).
Citera
2012-10-24, 10:11
  #41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Spontant (om man bortser från att det blir ytterligare en kaliber i försvarsmakten) så tycker man att t.ex H&K MP7 eller FN P90 skulle passa alldeles ypperligt. Beprövade i krig, lätta, bra penetrationsförmåga - alla goda egenskaper som M/45 hade och mer därtill. Dock kostar de en slant och som sagt så medför de ytterligare en kaliber i försvaret.

Någon ersättare till M/45 lär vi nog inte få se förrän de bestämt sig för efterföljaren till AK5. Sen kanske det blir aktuellt om inte Gripenprojekten ätit upp även de pengarna...

Om man vill vara superpragmatisk; hur mycket effektivare i sin tjänst som tankbilsförare eller stabspersonal blir man med en MP7 eller P90 - jämfört med en AK5 ?
Citera
2012-10-24, 14:38
  #42
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man vill vara superpragmatisk; hur mycket effektivare i sin tjänst som tankbilsförare eller stabspersonal blir man med en MP7 eller P90 - jämfört med en AK5 ?

Tanken är ju att de inte ska behöva använda sina vapen öht så de kan få plastattrapper och bli cirka 37% effektivare.
Citera
2012-10-24, 16:16
  #43
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKerif
Stor synd och skam att kpisten försvann.
Släpa runt en jävla ak4:a som väger bly och är en meter lång till ingen nytta. Till vissa moment är kpist det absolut bästa. Lätt, enkel att ta med i fordon, effektiv då man ändå aldrig skjuter på nåt håll att tala om.

Tillbaka med kpisten.
Mitt huvudvapen var k-pist för personligt skydd. Det var fö smidigt att rensa motståndsnästen med men dåligt på allt annat. Det är en pistol.
Citera
2012-10-24, 19:15
  #44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tanken är ju att de inte ska behöva använda sina vapen öht så de kan få plastattrapper och bli cirka 37% effektivare.

Nu undviker du frågan.

Den är medvetet ställd spetsigt och förstås inte lätt att ge ett relevant svar på.
Citera
2012-10-24, 19:22
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Av ren nyfikenhet...

Vilka Vpl-förband använde Ak4 resp Kpist längst?

Vet att flottans fartygsgossar hade Kpisten som beväpning så länge som den var i tjänst, till 2005 eller nåt sånt..
Minns också att 4:e skvadron bar runt på Ak4 till i alla fall år 2001.

Men det borde väl finnas några fler exempel?

Jag kan inte svaret, men skulle gärna vilja veta vilket/vilka vpl-förband som hade Ak4 resp Kpist längst tid, alltså flest år.

Inte det förband som senast hade Ak4 resp Kpist utan de som hade den under längst tidsperiod.

MVH PP

Edit stavfning ;-)
Citera
2012-10-24, 23:06
  #46
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu undviker du frågan.

Den är medvetet ställd spetsigt och förstås inte lätt att ge ett relevant svar på.

Helt riktigt så undvek jag att ge något svar av det enkla skälet att jag inte har något vettigt svar. Det är ju så många faktorer som spelar in. Tanken är ju i grund och botten att de där stabsjönsarna, chaufförerna och liknande inte ska behöva använda sina vapen och då spelar det ju ingen roll vad de har för vapen. Risken med AK5 är att de inte bär med sig vapnet eftersom det är ganska stort och förhållandevis klumpigt om man har en tjänst där man verkligen inte förväntas behöva använda det.

Nästa sak att fundera på är om det spelar någon roll om de är beväpnade öht? Staben bör ju ha ett närskydd och har det forcerats lär inte någon stabsassistent, oavsett hur beväpnad han är, ha något att sätta emot. Samma sak med lastbilschaffisen.

Däremot tror jag andra tjänster kanske skulle ha större nytta av en effektiv k-pist, t.ex stridsvagnsbesättningar, luftvärnspersonal och liknande.
Citera
2012-10-25, 00:21
  #47
Medlem
1911s avatar
Jag är skeptisk mot att använda P90 eller MP7 som PDW, även om PDW tänket var galet hett för några (ganska många) år sedan blev det ju inte så mycket av det. De flesta som nyttjar dem är ju snarare sf och poliser. Mao inte alls som det var tänkt.

P90 har ju fått ganska dåligt rykte för den levererar lite anslagsenergi, samma med MP7. Känns lite motsägelsefullt att ha ett självskyddsvapen som bara gör små hål i folk man behöver skjuta, å andra sidan är det ju lättskjutet med ett vapen som har lite rekyl.

Jag tror helt klart att den bästa lösningen är en kortpipig ak som PDW. Även om utgångshastighet/anslagsenergi sänks ganska mycket om du har en kort pipa på ett vapen i 5.56 så tror jag att vinsten med samma vapensystem och inga udda kalibrar vinner i längden.

Med lite flax kanske "Ak6" blir ett ar-system med olika låda/pipa beroende på vilken befattning du har, en 10" pipa som PDW och 16" som standard....

"in my dreams.."
Citera
2012-10-25, 07:29
  #48
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
P90 har ju fått ganska dåligt rykte för den levererar lite anslagsenergi, samma med MP7. Känns lite motsägelsefullt att ha ett självskyddsvapen som bara gör små hål i folk man behöver skjuta, å andra sidan är det ju lättskjutet med ett vapen som har lite rekyl.

Jaså? Sett att det nämnts bland vissa amerikanska skyttar, men de gnäller å andra sidan på allt som har mindre anslagsenergi än magnumkalibrar - det hör liksom till.

Snarare så verkar väl anslagsenergin vara god:

Citat:
Fired from the P90, the 5.7×28mm SS190 has a muzzle velocity of roughly 716 m/s (2,350 ft/s) and is capable of penetrating the CRISAT vest at a range of 200 m (219 yd), or a Level IIIA Kevlar vest at the same range.

Den till och med tumlar i målet som vår vanliga 5,56-kaliber. Används av mer än 40 länder i militära och polisiära sammanhang, så riktigt helt så misslyckad som du framställer den som är den inte.

Slutligen så ser inte jag att den behöver ha samma egenskaper som t.ex AK5, de fall som jag syftar på (stab, luftvärn, chaffisar etc) skulle bära den som "en sista utväg" - inte att ta strid över öppna fält mot en infanterifiende.

Källa till citerad text
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in