2012-10-19, 13:29
Medlem
haardstyles avatar
Tja!

Har gymmat i två månader nu, kört 4 dagar i veckan seriöst i en månad ungefär.
Jag kör för tillfället Mån-Tor men vill även klämma in något på fredagarna. Vet bara inte vad. Vill dock inte riskera skador och att slita på kroppen/musklerna.

Lördag och söndag går bort helt då jag oftar är för trött/bakis för att gymma. Så, om någon har tips så får ni gärna skriva hur ni kör eller något ni tror kan passa mig

Såhär ser mitt träningsschema ut just nu:

Mån: Bröst, Triceps
Tis: Ben, Mage
Ons: Rygg, Axlar
Tors: Biceps, Mage
Fre: ...

Hade man kunnat köra Rygg/axlar på fredagen också eller är det för tätt in på?

Tacksam för svar och tips
Citera
2012-10-19, 13:47
Medlem
Om du har tänkt gå ut och kröka på fredagen så kan du lika gärna skippa att gå till gymmet före.
Citera
2012-10-19, 13:59
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedan2004
Om du har tänkt gå ut och kröka på fredagen så kan du lika gärna skippa att gå till gymmet före.

Varför det?

Givetvis kan du gymma 5 dagar i rad TS, 5-6 pass i rad är ganska standard... Kör övningarna strikt så begränsar du risken för skador.
Citera
2012-10-19, 14:01
Medlem
haardstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedan2004

Jo det vet jag. Men det är mest tänkt till de fredagarna jag inte krökar. Och även om jag ska kröka på fredagen så känns det gött att ha tränat vilket fall som helst, även om det är nästintill helt onödigt
Citera
2012-10-19, 14:02
Medlem
UgLyBastards avatar
skippa supandet, då bygger kroppen mer av tusen anledningar.
alcohol is baaad for you
Citera
2012-10-19, 14:09
Medlem
haardstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Varför det?

Givetvis kan du gymma 5 dagar i rad TS, 5-6 pass i rad är ganska standard... Kör övningarna strikt så begränsar du risken för skador.

Okej.

Så om jag lägger till Rygg/axlar på fredagar, kan inte underarmarna ta skada av att tränas så pass hårt tre dagar i rad? Fast iofs så ska väl underarmarna tåla rätt mycket?

UgLyBastard: En del av det hela är att jag inte vill bli "tråkig", genom att skippa festandet. Där drar jag gränsen. Har polare som blivit helt insnöade på träningen och lyckas jättebra med det men har blivit så fruktansvärt tråkiga för resten av kompisarna eftersom dom aldrig vill festa eller annat.

Så jag vill träna seriöst men inte så seriöst så att jag tvingas ge upp mina roliga helger med vännerna
Citera
2012-10-19, 14:22
Medlem
Leafdrops avatar
Kör på fredagar men sätt isåfall mål att inte supa på den fredagen, du bryter nästintill enbart ner kroppen under de dagarna. Fredagar på krogen suger ändå
Citera
2012-10-19, 15:00
Medlem
haardstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leafdrop
Kör på fredagar men sätt isåfall mål att inte supa på den fredagen, du bryter nästintill enbart ner kroppen under de dagarna. Fredagar på krogen suger ändå

Det är definitivt ett mål. Super hellre på lördagar också om det inte är någon nice hemmafest eller något annat event på fredagen. Aldrig både fredag och lördag.

Sen kan jag tänka mig att det har en del och göra med hur mycket man dricker också. Fast jag kör oftast all in så det kan ju kvitta i mitt fall.
Citera
2012-10-19, 15:02
Medlem
TiltRages avatar
Så här hade jag gjort:

Ons: Rygg, Biceps
Tors: Axlar, Mage
Fre: Rygg, Biceps

Eller

Ons: Rygg, Biceps
Tors: Axlar, Mage
Fre: Rygg, Bröst
2012-10-19, 15:03
Medlem
MeGustas avatar
Jag skulle nog kört antingen Bröst/ triceps eller ben/ mage på fredagen. Att köra biceps, sekundärt eller primärt, tre dagar i sträck verkar inte speciellt optimalt.
Citera
2012-10-19, 15:18
Medlem
haardstyles avatar
Jag tränar hellre axlar två gånger i veckan än bröst. Eftersom min hållning sedan tidigare är lite kass så har jag fått tips om att inte träna brösten mer än jag tränar rygg/axlar.

Just axlar tar väl rätt lång tid att bygga upp också så det känns mer rätt att köra det två gånger i veckan. Eller så varierar man så att man varannan fredag kör bröst/triceps och nästa axlar/triceps kanske? Synpunkter?

Vill ju inte överanstränga biceps heller precis som MeGusta säger. Vet dock inte hur mycket det tar på biceps när man kör bröst eller axlar.

Tack för tipsen förresten!
Citera
2012-10-19, 15:32
Medlem
MeGustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haardstyle
Jag tränar hellre axlar två gånger i veckan än bröst. Eftersom min hållning sedan tidigare är lite kass så har jag fått tips om att inte träna brösten mer än jag tränar rygg/axlar.

Just axlar tar väl rätt lång tid att bygga upp också så det känns mer rätt att köra det två gånger i veckan. Eller så varierar man så att man varannan fredag kör bröst/triceps och nästa axlar/triceps kanske? Synpunkter?

Vill ju inte överanstränga biceps heller precis som MeGusta säger. Vet dock inte hur mycket det tar på biceps när man kör bröst eller axlar.

Tack för tipsen förresten!
Bröst och axlar tar inte speciellt mycket på biceps, rygg däremot gör det.
Självklart skiljer det sig från person till person hur bra muskelkontroll man har, men testa kör igenom ditt ryggpass och efter detta köra biceps. Jämför med om du skulle börja med biceps. Då märker man att biceps har jobbat en del under ryggpasset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in