Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-14, 21:31
  #121
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fjanterier! Att du inte behärskar fysik betyder ingenting. Och skit nu i universums centrum, det är inte det tråden handlar om. Vad som snurrar runt vad i vårt solsystem är ingen fråga om observatör. Även om det inte funnits något liv på vår planet och ingen i hela universum som observerade himlakropparnas rörelse så hade jorden fortfarande roterat runt solen och inte tvärt om. Cirkulära rörelser är ingen fråga om tyckande.

Att jag inte har läst fysik betyder heller inte att fysiken är den enda rätta kunskapen. Ni naturvetare är ena riktiga fascister. Ni anser att bara eran kunskap är värd något och ni ignorerar allt annat. Det blir eran undergång, vilket man ser tecken på redan nu.

Sen är det inte du som avgör vad jag skiter i och vad jag inte skiter i (återigen, fascist). Vem som observerar har i yttersta grad att göra med vad som upplevs som centralt. Hur det förhöll sig innan liv fanns är orelevant för oss och omöjligt att säga något om eftersom vi aldrig kan veta utan att ha varit där själva.

Vetenskapsmän (särskilt de som håller på med naturvetenskap) är minst lika inskränkta, ignoranta och vinklade som prästskapet var för 500 år sedan. Same shit, different name.
Citera
2012-10-14, 21:37
  #122
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Att jag inte har läst fysik betyder heller inte att fysiken är den enda rätta kunskapen. Ni naturvetare är ena riktiga fascister. Ni anser att bara eran kunskap är värd något och ni ignorerar allt annat. Det blir eran undergång, vilket man ser tecken på redan nu.

Sen är det inte du som avgör vad jag skiter i och vad jag inte skiter i (återigen, fascist). Vem som observerar har i yttersta grad att göra med vad som upplevs som centralt. Hur det förhöll sig innan liv fanns är orelevant för oss och omöjligt att säga något om eftersom vi aldrig kan veta utan att ha varit där själva.

Vetenskapsmän (särskilt de som håller på med naturvetenskap) är minst lika inskränkta, ignoranta och vinklade som prästskapet var för 500 år sedan. Same shit, different name.

Mest efterblivna jag läst, någonsin, i hela mitt liv.

Citera
2012-10-14, 22:06
  #123
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Mest efterblivna jag läst, någonsin, i hela mitt liv.

Ja det kan nog framstå så för en som inte har läst vetenskapsteori. Gå nu och borra dina små hål, arbetarmyra.
Citera
2012-10-14, 22:07
  #124
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Att jag inte har läst fysik betyder heller inte att fysiken är den enda rätta kunskapen. Ni naturvetare är ena riktiga fascister. Ni anser att bara eran kunskap är värd något och ni ignorerar allt annat. Det blir eran undergång, vilket man ser tecken på redan nu.

Sen är det inte du som avgör vad jag skiter i och vad jag inte skiter i (återigen, fascist). Vem som observerar har i yttersta grad att göra med vad som upplevs som centralt. Hur det förhöll sig innan liv fanns är orelevant för oss och omöjligt att säga något om eftersom vi aldrig kan veta utan att ha varit där själva.

Vetenskapsmän (särskilt de som håller på med naturvetenskap) är minst lika inskränkta, ignoranta och vinklade som prästskapet var för 500 år sedan. Same shit, different name.
Tung argumentation. Verkligen.
Citera
2012-10-14, 22:09
  #125
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Att jag inte har läst fysik betyder heller inte att fysiken är den enda rätta kunskapen. Ni naturvetare är ena riktiga fascister. Ni anser att bara eran kunskap är värd något och ni ignorerar allt annat. Det blir eran undergång, vilket man ser tecken på redan nu.

Sen är det inte du som avgör vad jag skiter i och vad jag inte skiter i (återigen, fascist). Vem som observerar har i yttersta grad att göra med vad som upplevs som centralt. Hur det förhöll sig innan liv fanns är orelevant för oss och omöjligt att säga något om eftersom vi aldrig kan veta utan att ha varit där själva.

Vetenskapsmän (särskilt de som håller på med naturvetenskap) är minst lika inskränkta, ignoranta och vinklade som prästskapet var för 500 år sedan. Same shit, different name.

Driver du med oss? Om inte, snälla försök komma ut ur din bubbla, du har ju ingen som helst förståelse för vad vetenskap handlar om.
Citera
2012-10-14, 22:14
  #126
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fjanterier!

Nej, ditt argument är ändå tyngst

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Driver du med oss? Om inte, snälla försök komma ut ur din bubbla, du har ju ingen som helst förståelse för vad vetenskap handlar om.

Du verkar ju ha befattat dig med vetenskapsteori bra mycket mer än vad jag har. Upplys mig då om vad vetenskap är.
__________________
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2012-10-14 kl. 22:17.
Citera
2012-10-14, 22:28
  #127
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Nej, ditt argument är ändå tyngst



Du verkar ju ha befattat dig med vetenskapsteori bra mycket mer än vad jag har. Upplys mig då om vad vetenskap är.

Du verkar ha svårt att skilja mellan det du upplever på ett personligt plan och vad som verkligen händer.
Vetenskap är det som beskriver vad som verkligen händer, inte vad du upplever händer.
Citera
2012-10-14, 22:30
  #128
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja det kan nog framstå så för en som inte har läst vetenskapsteori. Gå nu och borra dina små hål, arbetarmyra.

lol, jag vill se dig göra ett IQ test.
Citera
2012-10-14, 22:40
  #129
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Du verkar ha svårt att skilja mellan det du upplever på ett personligt plan och vad som verkligen händer.
Vetenskap är det som beskriver vad som verkligen händer, inte vad du upplever händer.

Ok, vi får börja om från början med dig. Spänn fast dig: Du kan aldrig någonsin veta hur "verkligheten" förhåller sig eftersom du alltid alltid måste förlita dig på dina sinnen för att göra en bedömning av det som ligger utanför själva hjärnan. Den informationen du tar in via dina sinnen om omvärlden är alltså korrumperad för det första av dina sinnen och för det andra dina förutfattade meningar (din världsbild). Det är därför vi ser så många konflikter i världen eftersom alla har en unik världsbild om vad som verkligen sker.

Vetenskap är bara ett sätt bland många att "standardisera" en världsbild för så många som möjligt för att skapa ordning och reda i samhället.

Med andra ord, att säga att solen kretsar kring jorden är samma sak som att säga att jorden kretsar kring solen. Det beror på vem du frågar. Frågar du prästen får du ett svar, frågar du vetenskapsmannen får du ett annat. Vem bestämmer vem som har rätt? Det är tidsåldern och etablismanget som bestämmer vem som har rätt genom att styra ekonomiska flöden till olika organisationer. I detta fall blir den som just under det här seklet får ekonomiska påskjutningar höjd till skyarna och motståndarsidan blir utstött, förlöjligad och ignorerad. Och i nästa sekel är det tvärt om. Så håller det på och har gjort i tusentals år. Det räcker med gymnasiehistoria för att inse det.

Citat:
Ursprungligen postat av confused...
lol, jag vill se dig göra ett IQ test.

Tror vi släpper det där med glåpord och kränkningar. Det leder ingen vart och är så OT det kan bli.
__________________
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2012-10-14 kl. 23:00.
Citera
2012-10-14, 23:06
  #130
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ok, vi får börja om från början osv...

Vad pratar du om? Det du skrev nu är ju ren nonsens.

Oberoende av vilket svar du söker finns det bara en verklighet, målet för all vetenskap är att beskriva den verkligheten.
Citera
2012-10-14, 23:13
  #131
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ok, vi får börja om från början med dig. Spänn fast dig: Du kan aldrig någonsin veta hur "verkligheten" förhåller sig eftersom du alltid alltid måste förlita dig på dina sinnen för att göra en bedömning av det som ligger utanför själva hjärnan. Den informationen du tar in via dina sinnen om omvärlden är alltså korrumperad för det första av dina sinnen och för det andra dina förutfattade meningar (din världsbild). Det är därför vi ser så många konflikter i världen eftersom alla har en unik världsbild om vad som verkligen sker.

Vetenskap är bara ett sätt bland många att "standardisera" en världsbild för så många som möjligt för att skapa ordning och reda i samhället.

Med andra ord, att säga att solen kretsar kring jorden är samma sak som att säga att jorden kretsar kring solen. Det beror på vem du frågar. Frågar du prästen får du ett svar, frågar du vetenskapsmannen får du ett annat. Vem bestämmer vem som har rätt? Det är tidsåldern och etablismanget som bestämmer vem som har rätt genom att styra ekonomiska flöden till olika organisationer. I detta fall blir den som just under det här seklet får ekonomiska påskjutningar höjd till skyarna och motståndarsidan blir utstött, förlöjligad och ignorerad. Och i nästa sekel är det tvärt om. Så håller det på och har gjort i tusentals år. Det räcker med gymnasiehistoria för att inse det.



Tror vi släpper det där med glåpord och kränkningar. Det leder ingen vart och är så OT det kan bli.

Menar du att jorden BLIR platt om alla (eller i alla fall de med flest finansiärer) tror det?
Verkar lite knepig den där vetenskapsteorin...
Citera
2012-10-14, 23:19
  #132
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Menar du att jorden BLIR platt om alla (eller i alla fall de med flest finansiärer) tror det?
Verkar lite knepig den där vetenskapsteorin...

Ja, jorden var faktiskt platt en gång i tiden. Om den var det på riktigt eller inte spelar ingen roll och är orelevant i den här diskussionen. Om folk trodde att jorden var platt så var det med den kunskapen de formade sina liv efter.

Jag pratar inte om den verkliga verkligheten, den är ointressant i den här diskussionen, ta det i någon annan tråd. Jag rekommenderar fysikforumet för den som söker efter den verkliga verkligheten. Jag pratar om "verkligheten" som konstrueras i allmänhetens medvetande. Är det så svårt att ta in?

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad pratar du om? Det du skrev nu är ju ren nonsens.

Oberoende av vilket svar du söker finns det bara en verklighet, målet för all vetenskap är att beskriva den verkligheten.

Herregud, istället för att skriva intetsägande saker kan du väl bemöta mina argument. Jag förklarar gärna mer djupgående. Eller så börjar du med att läsa följande wiki-artikel, för att senare fördjupa dig i de källor artikeln anger. Om du orkar, vilket jag tvivlar på eftersom du redan verkar ha bestämt dig för att du har rätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_view

Jag blir faktiskt förvånad. Tog för givet att det här är basics för de som åtminstone har gått en termin på högskolan. Eller så överskattar jag flashback.
__________________
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2012-10-14 kl. 23:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback