2012-10-19, 00:57
Medlem
Min MBP från 2011 har nu, efter dryga 15 månader beslutat sig för att inte starta utan att jag har sladden ikopplad. Daton har även blivit allmänt seg och när jag flyttar den och drar ut kabeln nollställs även datum/tid.

Batterisymbolen uppe i högra hörnet visar även ett X istället för procenten.

Kan det vara så att batteriet har varit så kasst att det har dött på ett drygt år eller kan det vara något mjukvarufel inblandat i det hela? Jag kan inte heller se batteriet i systemrapporten vilket verkar tyda på att datorn inte får någon kontakt med batteriet what so ever.
Citera
2012-10-19, 01:08
Medlem
tzjs avatar
Prova med att reseta PRAM och SMC. Fungerar inte det så är nog batteriet dött.
Citera
2012-10-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova med att reseta PRAM och SMC. Fungerar inte det så är nog batteriet dött.

Har redan testat det... misstänker att det är så att jag råkat ut för ett måndagsbatteri helt enkelt. Det suger ju rätt så mycket när det händer tre månader efter att garantin rykt. Tycker däremot att det verkar lite lustigt att datum och tid nollställs när datorn står utan laddare, de har väl ett eget batteri i moderkortet?
Citera
2012-10-19, 01:35
Medlem
tungur knifurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Har redan testat det... misstänker att det är så att jag råkat ut för ett måndagsbatteri helt enkelt. Det suger ju rätt så mycket när det händer tre månader efter att garantin rykt. Tycker däremot att det verkar lite lustigt att datum och tid nollställs när datorn står utan laddare, de har väl ett eget batteri i moderkortet?

Jag hade batteriproblem med min MBP från 2006. Då var det fel på batteriets kontrollchip. Helt plötsligt hade batteriet bara 5% kapacitet. Eftersom det var ett känt fel så var det förlängd garanti. Kolla upp ifall det är det i ditt fall också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in