2012-10-18, 22:03
Medlem
kalasetistans avatar
Den enda moderatorn jag har sett i Integration och invandring har ganska uppenbart främlingsfientliga åsikter. Finns det några invandrarvänliga moderatorer som håller koll i sektionen, för att väga upp? Jag finner det ganska obehagligt och minst sagt konstigt om det inte gör det.
Citera
2012-10-18, 22:06
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Jag har också lagt märke till det, men så länge de sköter modererandet opartiskt är det inget problem att de är kritiska till invandringen.
Citera
2012-10-18, 22:13
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jag har också lagt märke till det, men så länge de sköter modererandet opartiskt är det inget problem att de är kritiska till invandringen.

Problemet är att jag upplever att detta inte sker.

Exempelvis är inlägg som dessa: https://www.flashback.org/sp39878414

Det lämnas fritt. Däremot blev mitt inlägg om att AFA borde ta tag i rasist-nattvandring mystiskt raderat. Jag anar ugglor i mossen. Det verkar som att det är OK att trolla om man har "rätt" åsikter.

Märk väl att jag inte är förvånad eftersom främlingsfientliga såklart håller varandra om ryggen. Det är just därför det behövs antirasistiska moderatorer som kan väga upp.
Citera
2012-10-18, 22:16
Bannlyst
Det är ju fem moderatorer där, alla är väl inte likadana? Kanske är det den mest rasistiska av dem som hörs och syns mest, får man fråga vem du syftar på?

EDIT: Användaren i inlägget du länkade till är ju avstängd nu.. så varför klaga liksom..?
Senast redigerad av BronzesnakeMcSlieg 2012-10-18 kl. 22:19.
Citera
2012-10-18, 22:34
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Problemet är att jag upplever att detta inte sker.

Exempelvis är inlägg som dessa: https://www.flashback.org/sp39878414

Det lämnas fritt. Däremot blev mitt inlägg om att AFA borde ta tag i rasist-nattvandring mystiskt raderat. Jag anar ugglor i mossen. Det verkar som att det är OK att trolla om man har "rätt" åsikter.

Märk väl att jag inte är förvånad eftersom främlingsfientliga såklart håller varandra om ryggen. Det är just därför det behövs antirasistiska moderatorer som kan väga upp.
Inlägget du länkade är inte ens rapporterat, moderatorerna är inga övermänniskor som känner av när OT-inlägg skrivs. Dessutom är användaren avstängd, så helt straffri gick han inte.

Ser du ett regelbrott begås, rapportera inlägget, så rycker en moderator in och vidtar lämplig åtgärd.
Citera
2012-10-18, 22:35
Moderator
skunkensunes avatar
Du menar inte invandringsvänliga? Det är viktigt att man gör skillnad på invandring och invandrare. Jag har moddat I&I och har inget emot invandrare, dvs jag dömer individer efter hur de beter sig inte grupper. Däremot tycker jag att invandringen behöver ses över. Två helt olika saker alltså.
Citera
2012-10-18, 22:37
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Inlägget du länkade är inte ens rapporterat, moderatorerna är inga övermänniskor som känner av när OT-inlägg skrivs. Dessutom är användaren avstängd, så helt straffri gick han inte.

Ser du ett regelbrott begås, rapportera inlägget, så rycker en moderator in och vidtar lämplig åtgärd.

Tack för upplysningen! Såg faktiskt först nu, efter 2000 inlägg, att det fanns en rapportera-knapp.
Citera
2012-10-19, 00:53
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Jag vet inte om det är mig du syftar på, men då jag - som vanlig användare - tryckt till dig och kanske stukat ditt självförtroende en del i vissa diskussioner under de senaste veckorna, så antar jag att det här är något slags sätt att försöka ge tillbaka.

Jag ska ändå försöka svara på dina frågor.

Vi är för närvarande fem moderatorer i I&I. Alla är tämligen aktiva, även om det går lite i vågor. Jag tänker inte sätta någon stämpel på någon av de övriga, utan lämnar fältet öppet för vem som helst av Flashbacks användare att göra sig en egen bild av vad dessa moderatorer står för som användare. Vad jag däremot vet är att samtliga är väldigt duktiga moderatorer, som alla brinner för yttrandefriheten, och för att göra I&I till det bästa forumet i Sverige där man öppet och frispråkigt kan diskutera integrations- och invandringsfrågor. Jag har heller inte sett någon snedvridning i vad som raderas och vad som blir kvar, utifrån ett "antirasistiskt" perspektiv.

OT är OT, och kommer att raderas oavsett om det skrivs av en rasist eller en kommunist.

Personligen så har jag inga problem med främlingar, och jobbar med invandrare på daglig basis. Jag är däremot starkt kritisk till den integrations- och invandringspolitik som förs i Sverige, vilket knappast är "främlingsfientligt". När jag modererar så lägger jag dock mina privata åsikter på hyllan och försöker göra ett så gott och opartiskt jobb som möjligt.

Med det sagt så kommer jag som användare att fortsätta göra livet surt för dig genom att ställa frågor du inte klarar av att svara på, och genom att argumentera ner dig när helst jag ser en chans. Blanda dock inte ihop det med vad moderatorn KC gör, tack.

Menar du någon annan, så fine. Då är detta utrett från min sida.

Ps. Bra att du upptäckt RP-knappen! Den är ett ypperligt verktyg för att uppmärksamma oss på inlägg som bryter mot reglerna. Vi hinner nämligen inte läsa igenom alla inlägg i alla trådar, alla dagar i veckan året runt. Ds.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2012-10-19 kl. 00:56.
Citera
2012-10-19, 11:55
Medlem
Flashback påstår sig ju ha den perfekta yttrandefriheten, mycket bättre än i resten av samhället. Men i det övriga samhället är man ju noga med att dömande makt inte ska vara jävig, jämför med debatten om de jäviga nämndemännen i Södertäljemålet och Mangsrättegången. Om man inte kan ha opartiska moderatorer, vilket man väl inte kan, så borde man åtminstone se till att det är ungefär lika många av varje sort, i alla fall i ett så infekterat forum som I&I. Med lika många av varje sort menar jag att det borde vara lika många som är invandringskritiska som invandringspositiva.
Citera
2012-10-19, 12:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Flashback påstår sig ju ha den perfekta yttrandefriheten, mycket bättre än i resten av samhället. Men i det övriga samhället är man ju noga med att dömande makt inte ska vara jävig, jämför med debatten om de jäviga nämndemännen i Södertäljemålet och Mangsrättegången. Om man inte kan ha opartiska moderatorer, vilket man väl inte kan, så borde man åtminstone se till att det är ungefär lika många av varje sort, i alla fall i ett så infekterat forum som I&I. Med lika många av varje sort menar jag att det borde vara lika många som är invandringskritiska som invandringspositiva.
Vad spelar det för roll så länge de klarar av att moderera opartiskt?
Det handlar ju om vuxna, sansade människor som förstår att skilja på rollerna.
Citera
2012-10-19, 14:08
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Tycker väl inte att Flashbacks regelverk behöver vägas upp av moderatorernas politiska smak för att fungera.
Vad skulle vinnas på att officiellt fläka ut moderatorernas åsikt om just invandring? Det är trots allt inte moderatorerna som skapar någon betydande del av innehållet på Integration och invandring.

Men med det här förslaget på bordet: Ska då en mod som är Sverigedemokrat inte få flytta en tråd om Miljöpartiet? Eller ska en Vänsterpartist inte få radera OT i en tråd om Ullenhag? Eller hur är det rent praktiskt tänkt att fungera?
Citera
2012-10-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Tycker väl inte att Flashbacks regelverk behöver vägas upp av moderatorernas politiska smak för att fungera.
Vad skulle vinnas på att officiellt fläka ut moderatorernas åsikt om just invandring? Det är trots allt inte moderatorerna som skapar någon betydande del av innehållet på Integration och invandring.

Men med det här förslaget på bordet: Ska då en mod som är Sverigedemokrat inte få flytta en tråd om Miljöpartiet? Eller ska en Vänsterpartist inte få radera OT i en tråd om Ullenhag? Eller hur är det rent praktiskt tänkt att fungera?
Jag skrev bara att det borde vara lika många invandraringsvänliga som invandringskritiska moderatorer i I&I, inte att man inte skulle få flytta en specifik tråd om man har en viss åsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in