2012-10-18, 21:48
Medlem
Bobblans avatar
Tjena!

Har velat sluta med min dos Venlafaxin 75mg en längre tid och hade ett möte förra veckan med min läkare.

Han sa att jag kunde sluta tvärt med det eftersom det är en liten dos jag tar.
Jag har tagit denna medicinen i säkert 5 år nu.
Har nu varit utan den i 3 dagar och känner mig verkligen inte okej.
Yrsel, overklighetskänsla, domningar i ansiktet, svettningar, illamående och detta känner jag ständigt och väldigt påtagligt.
Finns det någon här som också har slutat med liknande läkemedel tvärt som kan dela upplevelser?
Hur lång tid tar det innan man blir sig själv igen?
Är det okej att sluta tvärt?
Efter vad jag läst så verkar inte andra läkare rekommendera detta?
Finns det någon insatt som har några tips eller har slutat på annat vis till exempel nedtrappning?
Citera
2012-10-18, 22:25
Medlem
https://www.flashback.org/t1963836
Citera
2012-10-18, 22:33
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raldemar
https://www.flashback.org/t1963836

Har läst den tråden och har inte fått de svaren jag letar efter.
Jag slutar alltså tvärt och går inte på någon annan medicin.
Jag byter inte ut venlafaxinen mot en annan sorts antidepressiv.

Vill ha bredare svar, och svar på alla mina frågor vilket jag inte hittat någonstans.
Citera
2012-10-18, 22:51
Medlem
TriciaMcMillans avatar
Du ska ABSOLUT INTE sluta tvärt!!!!

Det är en av de svåraste medicinerna att sluta med. Jag har haft den i över 10 år och har försökt sluta ett antal gånger. Går inte. Jag blir så sjuk så det inte ens kan förklaras.
Börja igen och trappa sedan ut långsamt. Jag klarar från 75 till 37,5 bra. Efter 2 veckor ca. 25, sedan 12. Det är därefter jag får problem.

Det finns ett märke av Venlafaxin där en kapsel innehåller 6 minitabletter som gör den extra lämplig för utsättning. De flesta märken har annars granulat. Fast med en krutvåg eller liknande löser man det också. Kolla de olika märkena i FASS och be läkaren skriva det specifika märket.

Själv ska jag byta från Venlafaxin till Cymbalta imorgon. Rakt av alltså. Läkaren lovar att det funkar. Själv tror jag först när jag ser det.
Citera
2012-10-19, 00:00
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriciaMcMillan
Du ska ABSOLUT INTE sluta tvärt!!!!

Det är en av de svåraste medicinerna att sluta med. Jag har haft den i över 10 år och har försökt sluta ett antal gånger. Går inte. Jag blir så sjuk så det inte ens kan förklaras.
Börja igen och trappa sedan ut långsamt. Jag klarar från 75 till 37,5 bra. Efter 2 veckor ca. 25, sedan 12. Det är därefter jag får problem.

Det finns ett märke av Venlafaxin där en kapsel innehåller 6 minitabletter som gör den extra lämplig för utsättning. De flesta märken har annars granulat. Fast med en krutvåg eller liknande löser man det också. Kolla de olika märkena i FASS och be läkaren skriva det specifika märket.

Själv ska jag byta från Venlafaxin till Cymbalta imorgon. Rakt av alltså. Läkaren lovar att det funkar. Själv tror jag först när jag ser det.

Tack så mycket för tipsen, tog en kapsel nu efter 3 dagar. Tror du det är möjligt att köra samma styrka fast ta till exempel en kapsel varannan dag?
Eller tycker du det är lämpligast att göra som du beskriver?
Jag ska sluta helt med antidepressiv och bara köra på benzo vid behov eftersom jag känner att jag klarar min ångest mycket bättre nu än när jag började.
Citera
2012-10-19, 10:37
Medlem
TriciaMcMillans avatar
Jag skulle väntat med varannan dag-metoden till slutet av nedtrappningen. Jag har tagit 12 eller 6 mg och trappat ned från var 24:e timme till 36:e timme en vecka. Sedan till 48 timmar och så vidare. Men trots detta mådde jag så dåligt efter den allra sista dosen att jag började igen. Med rätt stöd och lugnande hade jag kanske klarat det.

Detta är _min_ metod, man får pröva sig fram till vad som passar en själv. Lycka till!
Citera
2012-10-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobblan
Tjena!

Har velat sluta med min dos Venlafaxin 75mg en längre tid och hade ett möte förra veckan med min läkare.

Yrsel, overklighetskänsla, domningar i ansiktet, svettningar, illamående och detta känner jag ständigt och väldigt påtagligt.
Finns det någon här som också har slutat med liknande läkemedel tvärt som kan dela upplevelser?
Finns det någon insatt som har några tips eller har slutat på annat vis till exempel nedtrappning?

Det är rena döden att sluta tvärt med venlafaxin.

Stövel-Anders
Citera
2012-10-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobblan
Tjena!

Saxat från crazymeds.us:

How to Stop Taking Effexor (venlafaxine)

Unless you need to discontinue Effexor XR at a more rapid rate due to a nasty side effect, your doctor should be recommending that you reduce your dosage by 37.5mg a day every week if you need to stop taking it, if not more slowly than that. You shouldn’t be doing it any faster than that unless it’s an emergency. Yes, that means if you’ve maxed out at 375mg a day it could take up to 10 weeks to get off of Effexor (venlafaxine). You can try it faster and hope it works out, and since the odds are actually with you it’s worth doing at the higher dosages and reduce the rate once you’re down to half of what you used to take, but it’s hardly a sure thing. Once you get down to that last 37.5mg a day you have several options:

If the discontinuation symptoms you’re experiencing are mild, if you’re experiencing any at all, then you may as well stop taking it. You’re in the plurality of people who have taken either version of Effexor who could stop taking Effexor (venlafaxine) without too much of a hassle.

If the brain zaps or shivers and other discontinuation symptoms are still bad you can try taking one 37.5mg capsule every other day, or getting a prescription for generic venlafaxine in the immediate-release form and working your way down. As immediate-release venlafaxine comes in a variety of dosages you have all sorts of ways you and your doctor can work out a discontinuation schedule from there.

If you still can’t stop taking it at a low dosage, you and your doctor may want to try Prozac (fluoxetine) prescription or samples. Generic fluoxetine will even do. 10mg a day is all you should need. Even with the proper discontinuation stopping the last 37.5mg can be hellish. Taking two weeks worth of Prozac (fluoxetine) will make the discontinuation a lot easier. So when you’re off of Effexor and you cannot function, get on the Prozac for a week or two, then stop taking the Prozac. By that time you should find you’ll have either no discontinuation syndrome, or it won’t be nearly as bad.

If worse comes to worst, there’s always the liquid Prozac. Then you can work your way down from the equivalent of 10mg, or higher if 10mg was too low, to ever-so-slowly try to wean yourself off of the serotonergic part of Effexor that had its claws in you.

Killarna bakom crazymeds.us kan sina mediciner.

Hälsningar
Stövel-Anders
Citera
2012-10-19, 16:42
Medlem
sWeePerrs avatar
Be att få Fluoxetin (Fontex, Prosac). Det är ett SSRI-preparat som har den egenheten att det har en väldigt lång halveringstid. Man brukar därför normalt kunna sluta tvärt med Fluoxetin. Det blir s.a.s. en "automatisk" nedtrappning då preparatet gradvis under ett par veckor lämnar kroppen. Vad du ska göra är att försöka få Venlafaxin utskrivet i 37,5 mg doser. Ta det under ett par veckor tillsammans med Fluoxetin 20 mg. Avsluta sedan Venlafaxinet och fortsätt med Fluoxetin under 2-4 veckor. Sätt sedan ut Fluoxetinet.

Klart slut.

Edit: ser att jag blev puck-tvåa. Men mitt förslag är dock på svenska.
Citera
2012-10-22, 12:19
Medlem
Bobblans avatar
Tack för svaren!
Ska kolla med min läkare om vi kan göra på det viset!
Citera
2012-12-16, 02:56
Medlem
Fistforhires avatar
Jag har tagit venlafaxin 150 mg i ett halvår, sen 75 mg ytterligare ett halvår.
Slutade nu tvärt för 6 dagar sen.
Det är helt sjukt, känns overkligt, synrubbningar, svettas, ångest.
det är ett gift, läkarna är idioter som ger ut det här.
Sluta vara pussies, en gång har ni inte behövt ta det så ni behöver det inte nu heller.
Ta det som en man, känner mig helt knullad men det tar på levern och det gör dig till en robot.
Skit i vad läkaren säger, dem vill bara höja hela tiden och få sin lön.
Citera
2012-12-18, 01:41
Medlem
Jag gick på 150mg i ett halvår eller så och slutade tvärt. Det var jobbigt som fan i en vecka eller så.
Man kanske skulle trappat ner men jag ville verkligen inte ta mer av det då det fuckade upp min syn rejält. + en massa andra jobbiga biverkningar.
Synen har kommit tillbaka och jag mår bra. Men som sagt, minst en vecka av rent helvete.
Jävla grejer dom proppar på folk, vansinne!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in