2012-10-18, 21:46
Medlem
Zutes avatar
Så efter att ha haft en katt i huset i mer än ett år, så har vi skaffat en hund som är 1 år gammal, en cocker spaniel, hona.

Katten har haft vårat hus för sig själv, och har trivts bra här.
Men nu när en hund har kommit in i bilden så är båda osäkra.

Det är nu så att hunden är rätt för katten, och katten är lite osäker angående hunden.
Tidigare så har våran katt blivit jagad upp för ett träd av en annan hund, en mycket större hund. Och det kan vara en stor anledning varför katten är så uppspelt nu när en till hund är i huset.

Katten kan vara i rummet om hunden ligger still och inte springer runt, men så fort hunden rör på sig så springer katten iväg. Och om hunden blir överaskad av katten, (EG. att katten kommer gående när hunden inte är beredd så har hon skällt. Detta har bara hänt en gång, och annars så är det tyst. (pga att hunden är nog mer rätt för katten, än vice versa. Hon hoppar upp i knät och skakar när katten är i närheten. En riktig feglort!).

Men vi vill ju såklart att detta ska funka. De behöver ju inte bästa vänner, men att de ska kunna vara i samma rum utan några problem alls.

Vi har löst detta på följande vis, för att de ska vänja sig med varandras närvaro:
Mitt rum är hundfritt, så katten får springa upp i mitt rum och lägga sig, och det gör han. Uppe i mitt rum så har han torrfoder och vatten, men om han vill ha blötmat (kött osv), så får han komma ner i köket och äta. Hunden brukar då befinna sig i rummet bredvid (som bara har en grind i mellan sig).
Och katten kommer ofta ner och äter, men det är alltid lite osäkert.

Är detta en bra idé att få dem att vänja sig vid varandras närvaro, eller finns det andra och kanske bättre tekniker? Hunden har varit hos oss i 5 dagar nu.

Finns det någon här som har gått igenom samma sak som vi gör nu?
Skulle vara mycket tacksam om ni kunde svara!
Citera
2012-10-18, 21:58
Medlem
Låt dom sköta det själv
Citera
2012-10-18, 22:25
Medlem
Johan_08s avatar
Det var likadant för mig.
Numera sover katten och hunden kramandes tillsammans, det löste sig av sig själv!

Ställde dock maten på olika platser så det inte skulle bli något tjaffs.
Citera
2012-10-18, 22:31
Medlem
Svidmyras avatar
Vi har satt en grind vid nedersta trappsteget så katterna har kunnat hoppa över och rädda sig utan att hundarna har kunnat komma efter. Ganska snart fattar hundarna att de inte har en chans att komma åt katten innan den hunnit upp i trappan och då slutar de jaga katter inne. Har man ingen trappa så sätter man ex. ett kompostnät, halvdörr etc. i en dörröppning till ett rum där katten kan få vara ifred för hunden. Numera sover hundar och katter ofta tillsammans i en oformlig hög men det är fortfarande kul att jaga katterna ute. Tycker hundarna.

Katterna har gående bord på en köksbänk som inte hundarna når och toalådan i en skrubb med låg nätdörr som inte hundarna kan komma över.
Senast redigerad av Svidmyra 2012-10-18 kl. 22:33.
Citera
2012-10-18, 23:11
Medlem
Om inte katten redan har högt uppsatta ligg/sovplatser så skaffa det. Brukar katten sova på tex. en köksstol eller soffa så kommer den att känna stor otrygghet när hunden kan komma åt den. Lägg ut en mjuk dyna på någon hylla och visa katten eller skaffa en klätterställning med liggplatser.
Som Svidmyra skrev så är en grind i någon lämplig dörröppning ett bra sätt att få en katt att känna sig tryggare. Det är bra att katten har ditt rum som tillflykt. Dela gärna på matplatserna och se till så att hunden inte käkar upp kattens mat. Skulle gissa att katten inte vill dricka vatten som hunden varit och druckit ur heller.
Citera
2012-10-19, 09:36
Medlem
Zutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vi har satt en grind vid nedersta trappsteget så katterna har kunnat hoppa över och rädda sig utan att hundarna har kunnat komma efter. Ganska snart fattar hundarna att de inte har en chans att komma åt katten innan den hunnit upp i trappan och då slutar de jaga katter inne. Har man ingen trappa så sätter man ex. ett kompostnät, halvdörr etc. i en dörröppning till ett rum där katten kan få vara ifred för hunden. Numera sover hundar och katter ofta tillsammans i en oformlig hög men det är fortfarande kul att jaga katterna ute. Tycker hundarna.

Katterna har gående bord på en köksbänk som inte hundarna når och toalådan i en skrubb med låg nätdörr som inte hundarna kan komma över.

Jo vi har också en grind vid trappan, så i övervåningen får/kan inte hunden vistas förutom vid kvällen när vi ska sova. Mitt rum är hundfritt, så där uppe kan katten vara ifred. Katten kan faktiskt vara vart han vill på övervåningen, men han ligger oftast i mitt rum.

Och det vart coolt att din/er hund och katt kommer överens! Det är vårat mål också.

Och till lacrima, tack för tipset!
Jag ska göra i ordning något ställe högt upp på nedervåningen, så att katten kan känna sig säker på nedervåningen liksom på över. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in