2005-04-08, 05:09
Medlem
WSEs avatar
Om man läser nyliberalernas bloggar eller uttalanden från frihetsfronten så ser man att dom tar stark ställning för dom apatiska flyktingbarnen. Beslutet att inte bevilja barnen amnesti gör nyliberalerna ilskna och dom använder starka ord som 'människoförakt'. Ja, det låter väl rimligt, så här långt hänger jag med. Men tittar man vidare på deras åsikter så framgår det att dom vill att folk ska betala sin egen sjukvård genom försäkringar. Dom argumenterar också för att skatt är stöld och uppmanar folk att skattefuska.

Hur får dom det här att gå ihop? Hur ska Sverige kunna vårda flyktingbarn om vi inte har någon offentliga sjukvård och ingen betalar skatt? Ska barnen köpa en försäkring?
Citera
2005-04-08, 05:24
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Om man läser nyliberalernas bloggar eller uttalanden från frihetsfronten så ser man att dom tar stark ställning för dom apatiska flyktingbarnen. Beslutet att inte bevilja barnen amnesti gör nyliberalerna ilskna och dom använder starka ord som 'människoförakt'. Ja, det låter väl rimligt, så här långt hänger jag med. Men tittar man vidare på deras åsikter så framgår det att dom vill att folk ska betala sin egen sjukvård genom försäkringar. Dom argumenterar också för att skatt är stöld och uppmanar folk att skattefuska.

Hur får dom det här att gå ihop? Hur ska Sverige kunna vårda flyktingbarn om vi inte har någon offentliga sjukvård och ingen betalar skatt? Ska barnen köpa en försäkring?
Men det förstår jag.Bästa medecinen är ett PUT.Efter en ev amnesti skulle den samlade läkarkåren stå förstummade över alla mirakel som sker.
Citera
2005-04-08, 08:15
Medlem
Citat:

Det beror naturligtvis på att nyliberalerna använder den här åsikten eftersom de är säkra på att politiker i ansvarig ställning (M o S) aldrig skulle genomföra det. Billiga poäng. Själva skulle de aldrig, i en maktposition, ha dessa åsikter.
Citera
2005-04-08, 10:42
Medlem
smartypantss avatar
Citat:

Barnen skall få stanna, men svälta ihjäl. Jojo, det är ju inte människorförakt det.
Citera
2005-04-08, 10:57
Bannlyst
De skulle nog vilja att flyktingbarnen försörjs av donationer från privatpersoner...
Citera
2005-04-08, 11:33
Medlem
smartypantss avatar
Jo, nyliberaler brukar ju brista i realism. men det tycks vara pga en ungdomlig idealism som i det flesta fall går över efter konfrontation med verkligheten, så det är OK.
Citera
2005-04-08, 13:48
Medlem
Nemesis1s avatar
De flesta nyliberaler är ju inte extrema anarkokapitalister som står för noll skatt och noll bidrag, precis som de flesta invandringskritiker inte vill utrota alla främmande raser från jordens uta... =D

Dessutom skulle ett libertarianskt Sverige helt enkelt inte vara så attraktivt för flyktingar längre, så därför skulle de egentligen inte behöva ta så mycket ställning till frågan då flyktingarna skulle börja prioritera andra länder istället...
Citera
2005-04-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Det beror naturligtvis på att nyliberalerna använder den här åsikten eftersom de är säkra på att politiker i ansvarig ställning (M o S) aldrig skulle genomföra det. Billiga poäng. Själva skulle de aldrig, i en maktposition, ha dessa åsikter.

Visa mig en Nyliberal som inte genast skulle öppna gränsen för fri utvandring och invandring vid en ev. maktposition så ska jag visa dig en person som inte är Nyliberal.
Citera
2005-04-08, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Visa mig en Nyliberal som inte genast skulle öppna gränsen för fri utvandring och invandring vid en ev. maktposition så ska jag visa dig en person som inte är Nyliberal.
Givetvis. Men visa mig en nyliberal som vill beskatta människor för att försörja dessa flyktingar så ska jag visa dig en person som är socialliberal.
Citera
2005-04-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Givetvis. Men visa mig en nyliberal som vill beskatta människor för att försörja dessa flyktingar så ska jag visa dig en person som är socialliberal.

Absolut men jag har inte påstått något annat heller, däremot hade Kickan gjort det ...

Däremot brukar Nyliberaler vara dom mest principfasta utav alla sorters politiska människor jag träffat och vägrat kompromissa på någon utav deras övertygelser. Kan man inte direkt säga om socialliberaler bla (eller så kanske dom bara genom sitt namn socialliberaler har ryggen fri att välja från båda sidorna :P)
Citera
2005-04-08, 20:25
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Däremot brukar Nyliberaler vara dom mest principfasta utav alla sorters politiska människor jag träffat och vägrat kompromissa på någon utav deras övertygelser.
Vägrar erkänna att dom kompromissar, menar du.

Nyliberaler skriker "Skatt är stöld (utom viss skatt)" och "staten skall avskaffas (nästan)" och "äganderätten är absolut (utom ibland)". :-)

Citat:
Kan man inte direkt säga om socialliberaler bla (eller så kanske dom bara genom sitt namn socialliberaler har ryggen fri att välja från båda sidorna :P)
Socialliberalismen kan vara totalt konsekvent. Denna konsekvens uppnås visserligen genom att erkänna att mycket är avvägningsfrågor, men ändå. Nyliberalismen försöker skaffa en absolut 100%-ig frihet, och för att göra detta antar man en meningslös definition på frihet. Trots detta lyckas man inte vara konsekvent...
Citera
2005-04-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Vägrar erkänna att dom kompromissar, menar du.

Nyliberaler skriker "Skatt är stöld (utom viss skatt)" och "staten skall avskaffas (nästan)" och "äganderätten är absolut (utom ibland)". :-)

Socialliberalismen kan vara totalt konsekvent. Denna konsekvens uppnås visserligen genom att erkänna att mycket är avvägningsfrågor, men ändå. Nyliberalismen försöker skaffa en absolut 100%-ig frihet, och för att göra detta antar man en meningslös definition på frihet. Trots detta lyckas man inte vara konsekvent...

Jag ska inte kidnappa denna trådytterligare från grundfrågan om flyktingpolitiken men om du vill diskutera nyliberalismens konsekvens/inkonsekvens så titta gärna förbi www.liberaldebatt.com

Men för att gå tillbaka till huvudfrågan, Nyliberala anser att en förutsättning för att en människa ska få styra över sitt eget liv är att personen i fråga har möjligheten att bosätta sig var dom vill och är därför pro-invandring/utvandring. Att säga något annat är lika inkonsekvent som när Socialdemokraterna säger dom ska höja välfärden genom att höja skatterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in