2012-10-18, 02:03
Medlem
är det någon som har några bra källor på förklaringar/diskussioner av rubrik på masternivå?

Tack!
Citera
2012-10-18, 08:38
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngcontrarian
är det någon som har några bra källor på förklaringar/diskussioner av rubrik på masternivå?

Tack!
http://inspirehep.net/

Edit: Är du ute efter en matematisk version eller bara en fenomenologisk?
Citera
2012-10-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
http://inspirehep.net/

Edit: Är du ute efter en matematisk version eller bara en fenomenologisk?

Hej!

Tack för svaret. Helst matematisk, till den nivå det kan förklaras för någon på masternivå. Jag ska söka på sidan du länkade.
Citera
2012-10-22, 00:39
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngcontrarian
Hej!

Tack för svaret. Helst matematisk, till den nivå det kan förklaras för någon på masternivå. Jag ska söka på sidan du länkade.
Masternivå är ganska brett. Jag skulle säga att jag själv har är på masternivå i en relevant utbildning, men jag är långt ifrån att kunna förklara eller ens förstå all matematik bakom det.
Citera
2012-10-22, 20:46
Medlem
Det uppenbara stället att titta först är ju i standardböckerna om QFT, dvs. Peskin Schroeder, Srednicki, Weinberg (volym 2 tror jag),etc.. Svårigheten är nog inte så mycket matematiken (matematiken för all kvantfältteori är inte så särdeles svår, i princip bara integraler, diff. ekvationer och fourierexpansion, det är själva fysiken och teknikerna som det tar tid att förstå), utan att man måste förstå QFT i viss detalj för att kunna förstå vad som händer.

För lättare, mer fenomenologiska, beskrivningar skulle jag titta i introduktionsböcker om partikelfysik.
Citera
2012-10-22, 22:45
Medlem
Vilken kvantfältbok föredrar du personligen Entropi?
Peskin och Schroeder har ju inte det bästa ryktet direkt..
Citera
2012-10-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Vilken kvantfältbok föredrar du personligen Entropi?
Peskin och Schroeder har ju inte det bästa ryktet direkt..

Jag gillar Peskin och Schroeder, det är den QFT-bok jag nog läst mest av. Är lite av en bibel som innehåller väldigt mycket, och deras presentation är läsbar och bra för det mesta. Vad har du hört för rykten? Srednicki är inte dålig heller, han har en annan stil så om man inte gillar P&S så kan man prova den. Weinbergs böcker är väldigt bra, men de är nog inte en bra första bok; de har en ganska annorlunda stil och lite konstig notation ibland. Ska dock säga att jag mest läst hans första bok.
Citera
2012-10-23, 01:14
Medlem
Jag har P&S på ingång och en ekonomi som krashat.
Har ögat igenom Srednicki och har Aitchinson i bokhyllan, föredrar den sistnämnda mycket men är inte så påläst på kvantfälten. Va mest intresserad av vad man ska förvänta sig nu när posten kommer med boken. Kul att du gillar den - det höjer mina förväntningar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in