Hoppas ni hänger med i mina förklaringar nu, får inte riktigt ihop hur min skatt fungerade förra året.
Jag studerade förra året men fick ingen CSN. Jag hade 2 stycken extrajobb och jobbade under perioden Sep-Dec. Lönen betalades ut 1 månad i efterskott så 3 mån blev perioden där jag jobbade OCH fick lön under deklarationsperioden. Dock vet jag inte om Dec kommer med samma eller efterföljande år i ett sådant läge.
Hur som helst på det 1a extrajobbet så jobbade jag ihop ca 15000:-, där drog dom ytterst lite skatt (<10%). Enligt vad jag förstått så får man tjäna ca 15000:- skattefritt i Sverige.
På det andra extrajobbet så tjänade jag drygt 30000:- och dom drog ganska exakt 30% skatt.
Totalen blev mao 45000:- och dragen skatt totalt lite lite över 10000:-
Jag fick tillbaka 7500:- på skatten. Hur går det ihop? Kollar jag så är skatten drygt 30% i Göteborg, vet dock inte om det är med eller utan jobbavdrag. Visserligen är jag inte med i Svenskakyrkan. Men att jag får tillbaka 7500:- när skattesatsen enligt min deklaration är 22% ?????
Avrundade belopp:
Extrajobb 1 : 30 000 9000
Extrajobb 2 : 15 000 1400
Ser att jag har även ränteutgifter på drygt 10000:- enligt deklarationen så vet inte hur och hur mycket dom spelar in.
Skulle vilja förstå detta för att kunna räkna ut vad jag kan tänkas få nästa år.