2012-10-17, 20:38
Medlem
FB-Kissens avatar
Installerade om Windows 7 idag på min nya SSD. Och det visar sig att MDR:n har lagt sig på en av mina lagringsdiskar (D). Just nu kommer jag inte åt filerna som ligger på D, och om jag kopplar ur D innan jag startar datorn så säger den till mig att koppla in den igen.

Finns det något sätt att flytta MDR:n?
Citera
2012-10-17, 20:48
Medlem
chills.s avatar
Bränn en "rescue"-skiva, finns program för det nånstans i startmenyn.

Boota från den här skivan, med din D-disk urkopplad.

Prova att "reperara" din installation här, funkar det inte, återkom hit så förklarar jag eller nån annan mer.
Citera
2012-10-17, 20:50
Medlem
Andreasvbs avatar
Du kan skapa en ny MBR från Windows 7-skivan via Kommandotolken.

bootrec /FixMbr

http://support.microsoft.com/kb/927392/sv [ Använda Bootrec.exe i Återställningsmiljön i Windows för felsökning och reparation av startproblem i Windows ]
Citera
2012-10-17, 21:16
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chills.
Bränn en "rescue"-skiva, finns program för det nånstans i startmenyn.

Boota från den här skivan, med din D-disk urkopplad.

Prova att "reperara" din installation här, funkar det inte, återkom hit så förklarar jag eller nån annan mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Du kan skapa en ny MBR från Windows 7-skivan via Kommandotolken.

bootrec /FixMbr

http://support.microsoft.com/kb/927392/sv [ Använda Bootrec.exe i Återställningsmiljön i Windows för felsökning och reparation av startproblem i Windows ]

Ska testa detta imorgon.

Om detta fungerar, hur gör jag med den gamla MBR:n ifrån min lagringsdisk? Vill helst inte förlora innehållet på den.
Citera
2012-10-17, 23:30
Medlem
vonOlofs avatar
Jag tog mig friheten att rätta nyckelordet i rubriken för att underlätta framtida sökningar av problem och lösningar om Master Boot Record, MBR.

● modOlof
Citera
2012-10-19, 12:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Tyvärr är det så att Windows själv räknar ut vilken av flera diskar som är "lämpligast" för boot och system!

Boot-delen läggs i regel på den disk som i BIOS etc. pekas ut som 1:a bootenhet.
Systemet läggs på den enhet som en algoritm klassar som mest lämplig!

Om man som t.ex. i mina installationsguider, använder en svarsfil för att separera ALLT som har med användare att göra (dvs. sånt som egentligen INTE bör finnas alls på C:\) bort från just C:\. Användarprofiler etc. läggs då direkt på den 2:a hårddisken.

Då händer det att på vissa datorer läggs bootdelen på "Rätt" Disk (=C: ) och i andra datorer läggs den på den större disken (D: ) (Medan windows fortfarande hamnar på C: )

Problemet är att Windows algoritm för detta ibland "gör rätt" och ibland "gör fel"
I ditt fall gjorde den "fel"

Börja med att kolla i BIOS att du har rätt hårddisk som 1:a startenhet (Och är inkopplad i moderkortets 1:a SATAkontakt! Din andra disk skall vara inkopplad i Satakontakt Nr: 2)

Sedan upprepar du installationen, väljer "Avancerat" när valet dyker upp under installationens inledning, Raderar ALLA befintliga partitioner, nerifrån och uppåt!

Skapa ny partition för Windows och installera Windows dit
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-10-19 kl. 12:04.
Citera
2012-10-19, 15:02
Medlem
chills.s avatar
Fast att installera om Windows i det här läget känns ju som onödigt jobb alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in