2012-10-17, 20:12
Medlem
Det är fortfarande Einsteins relativitetsteori man utgår från i detta sammanhang va?

Jag har ingen koll alls egentligen mer än några lösa föreställningar som jag skulle bli glad om någon ville kasta ett öga på.

- Det är väl att resa framåt i tiden man talar om i första hand? Att resa bakåt i tiden är en helt annan femma?

- Kan man kanske säga att vi redan reser framåt i tiden i och med att saker händer/klockan tickar? Det man talar om när man talar om tidsresor är alltså egentligen att accelerera en pågående framåtrörelse?

- Jag har hört att tiden går snabbare i rymden, ombord på rymdfärjor etc. Stämmer det? Vad beror det på i så fall?

- Har tidsresande något med rörelsehastighet att göra? Ju snabbare tex. en rymdfärjare rör sig desto... långsammare rör sig tiden ombord på färjan om man jämför med till exempel tidens hastighet på jorden? Och ombord på färjan är det tvärtom, där blir det som att man har rest framåt i tiden när man kommer tillbaka till jorden?

- Vad har ljusets hastighet med saken att göra? Vad skulle hända om man färdades snabbare än ljusets hastighet (jag vet att det inte är möjligt)?
Senast redigerad av Grodorna 2012-10-17 kl. 21:01.
Citera
2012-10-17, 20:31
Medlem
Det där med att tiden går fortare i rymden är inte helt sant, det var på väg upp som någon av appolo farkosternas klocka gick pytte lite fel, antingen för snabbt eller för långsamt, tror den gick snabbare, och att vi reer i tiden nu, jag tror man menar att man reser snabbare än en sekund i sekunden, typ
Citera
2012-10-17, 20:57
Medlem
Mr.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Det är fortfarande Einsteins relativitetsteori man utgår från i detta sammanhang va?

Jag har ingen koll alls egentligen mer än några lösa föreställningar som jag skulle bli glad om någon ville kasta ett öga på.

- Det är väl att resa framåt i tiden man talar om i första hand? Att resa bakåt i tiden är en helt annan femma?

- Kan man kanske säga att vi redan reser framåt i tiden i och med att saker händer/klockan tickar? Det man talar om när man talar om tidsresor är alltså egentligen att accelerera en pågående framåtrörelse?

- Jag har hört att tiden går snabbare i rymden, ombord på rymdfärjor etc. Stämmer det? Vad beror det på i så fall?

- Har tidsresande något med rörelsehastighet att göra? Ju snabbare tex. en rymdfärjare rör sig desto... långsammare rör sig tiden ombord på färjan om man jämför med till exempel tiden hastigheten på jorden? Och ombord på färjan är det tvärtom, där blir det som att man har rest framåt i tiden när man kommer tillbaka till jorden?

- Vad har ljusets hastighet med saken att göra? Vad skulle hända om man färdades snabbare än ljusets hastighet (jag vet att det inte är möjligt)?

Har det inte med tidsdilatation att göra?

Om t.ex. en rymdfarkost färdas med 50% av ljusets hastighet kommer människorna på rymdfarkosten uppleva att tiden går snabbare utanför, 15% i det här fallet. Omvänt skulle vi uppleva att tiden går långsammare i rymdfarkosten.

Om farkosterna hastighet närmar sig ljusets hastighet kan man säga att tiden står stilla för rymdfarkosten. I en hypotetisk tidsmaskin skulle man kunna utnyttja detta för att "resa framåt i tiden".
Citera
2012-10-17, 22:59
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zabbs
Det där med att tiden går fortare i rymden är inte helt sant, det var på väg upp som någon av appolo farkosternas klocka gick pytte lite fel, antingen för snabbt eller för långsamt, tror den gick snabbare, och att vi reer i tiden nu, jag tror man menar att man reser snabbare än en sekund i sekunden, typ
Som Mr. Svensson säger kan tid gå olika fort om man befinner sig i rörelse i förhållande till en observatör. Den effekten borde inte synas på dagens rymdresor dock, det går alledes för långsamt.
Citera
2012-10-17, 23:11
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:

- Har tidsresande något med rörelsehastighet att göra? Ju snabbare tex. en rymdfärjare rör sig desto... långsammare rör sig tiden ombord på färjan om man jämför med till exempel tidens hastighet på jorden? Och ombord på färjan är det tvärtom, där blir det som att man har rest framåt i tiden när man kommer tillbaka till jorden?

Med tanke på att tidsresor inte finns (annat än att vi hankar oss fram i en sekund per sekund, som du korrekt påpekar) så kan man inte förklara tidsresor utan att specifiera vilka naturlagar som bryts hur.

En teori säger att tiden inte är rak, det är inte en linje som alltid går framåt, utan att tiden går lite i krokar, som ett fladdrande papper. Då kan man, när papperet är mycket böjt, hoppa från en plats på papperet (som motsvarar en punkt i tiden) till en annan. Det skulle inte bryta några av fysikens lagar som vi känner dem just nu, men forskning visar att universum förmodligen är "platt".

Det stämmer att tid går olika snabbt om man färdas snabbt. På så sätt kan vi låta tiden gå långsammare. Som Tvillingparadoxen nämner kommer en tvilling som är på ett snabbt rymdskepp verka yngre än sin tvilling på jorden. På så sätt kan man väl säga att man kan resa framåt i tiden. Detta vet vi redan, men vi kan inte riktigt bygga maskinerna i fråga.

Det händer även liknande saker när man är i gravitationsfält, men jordens är inte tillräckligt starkt, och om det var det hade det varit ganska ohälsosamt.
Citera
2012-10-17, 23:22
Medlem
mr13377s avatar
Så fort du rör dig med en hastighet färdas du också i tiden.(du färdas i rumtiden)

Om du skulle åkt till närmsta stjärnan och tillbaks på 2 sekunder hade det gått nästan 9 år här på jorden! Du har då alltså färdats nästan 9 år in i framtiden.
Citera
2012-10-17, 23:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Så fort du rör dig med en hastighet färdas du också i tiden.(du färdas i rumtiden)

Om du skulle åkt till närmsta stjärnan och tillbaks på 2 sekunder hade det gått nästan 9 år här på jorden! Du har då alltså färdats nästan 9 år in i framtiden.
Va va va??? Hur många fysikaliska lagar bröt du mot där?
Citera
2012-10-17, 23:28
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Va va va??? Hur många fysikaliska lagar bröt du mot där?

Vilken skulle det bryta mot?
Citera
2012-10-17, 23:38
Medlem
mr13377s avatar
Citat:

Ja, resa bakåt i tiden tror jag inte man kan göra tyvärr. Resa framåt i tiden gör alla partiklar med en rörelse dock.

Citat:

Man brukar prata om att en tidsresa är när man färdas fortare in i tiden jämfört med en klocka som är helt stilla.(ett uppenbart problem här med vilken klocka man ska anse vara "stilla")

Citat:

Det beror på att ju mer rörelseenergi du har desto mer reser du i rumtiden. Reser du väldigt fort kommer du alltså resa allt fortare i rummet OCH tiden. Att du reser i tiden kan bli märkbart praktiskt först vid väldigt höga hastigheter som man skulle behöva hålla för att resa mellan stjärnsystem.

Citat:

Ljuset färdas oändligt fort. Alltså ur ljusets perspektiv tar det 0 sekunder att färdas x meter. Det är således omöjligt att färdas fortare än oändligt fort vad man vet idag.
Citera
2012-10-18, 00:06
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nu är jag inte fysiker, eller ens vetenskapsman, men däremot är jag road av sånt här, och försökt begripa vad som fysikerna säger. Jag kan ha fel, det har hänt någon gång i mitt liv, men i alla fall:

Som jag har förstått det så rör vi oss i vad man brukar kalla rumtiden, dvs de tre rumsdimensionerna och en tidsdimension. Vår naturliga vilohastighet, dvs om vi inte anstränger oss, är 1 sekund framåt i tidsdimensionen.

Så fort vi rör oss i någon av rumsdimensionerna så minskar vår hastighet i tidsdimensionen. För att nå en sådan hastighet i rumsdimensionerna att hastigheten i tidsdimensionen blir noll, måste vi nå ljusets hastighet.

För att kunna åka baklänges i tiden måste vi alltså röra oss i rummet med en högre hastighet än ljusets hastighet. Något som lär vara omöjligt. I alla fall för oss varelser vars kroppar är byggda för de fyra dimensionerna.

Vill man krångla till det ännu mer så påstås det av vissa strängteoretiker att det skall finnas över 10 (11? 12? 13?) dimensioner totalt, som alla är cirkelformade (ja, även tiden och våra vanliga rumsdimensioner), men där alla utom fyra är så ytterligt små att de med dagens teknik är omätbara. De fyra andra, är å andra sidan så gigantiskt stora att även de är omätbara med dagens teknik, och därmed förefaller oändliga.

Som sagt, detta är som jag begripit det och det betyder därmed inte att jag begripit rätt. Inte ens om jag har gjort det - måste det nödvändigtvis vara rätt. Men det är en modell som jag gillar och som för mej har en nöjaktig förklaring till de här fenomenen.
Citera
2012-10-18, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Ljuset färdas oändligt fort. Alltså ur ljusets perspektiv tar det 0 sekunder att färdas x meter.

Ljusets hastighet i vakuum är 299 792 458 m/s.
Citera
2012-10-18, 08:35
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
För att kunna åka baklänges i tiden måste vi alltså röra oss i rummet med en högre hastighet än ljusets hastighet. Något som lär vara omöjligt. I alla fall för oss varelser vars kroppar är byggda för de fyra dimensionerna.
Om man använder sig av de relevanta formlerna ser man att man inte färdas bakåt i tiden om man har överljushastigheter. Man kommer att färdas imaginärt genom tiden, och vad det innebär rent fysiskt tror jag ingen vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in