Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Det är fortfarande Einsteins relativitetsteori man utgår från i detta sammanhang va?
Jag har ingen koll alls egentligen mer än några lösa föreställningar som jag skulle bli glad om någon ville kasta ett öga på.
- Det är väl att resa framåt i tiden man talar om i första hand? Att resa bakåt i tiden är en helt annan femma?
- Kan man kanske säga att vi redan reser framåt i tiden i och med att saker händer/klockan tickar? Det man talar om när man talar om tidsresor är alltså egentligen att accelerera en pågående framåtrörelse?
- Jag har hört att tiden går snabbare i rymden, ombord på rymdfärjor etc. Stämmer det? Vad beror det på i så fall?
- Har tidsresande något med rörelsehastighet att göra? Ju snabbare tex. en rymdfärjare rör sig desto... långsammare rör sig tiden ombord på färjan om man jämför med till exempel tidens hastighet på jorden? Och ombord på färjan är det tvärtom, där blir det som att man har rest framåt i tiden när man kommer tillbaka till jorden?
- Vad har ljusets hastighet med saken att göra? Vad skulle hända om man färdades snabbare än ljusets hastighet (jag vet att det inte är möjligt)?
Med tanke på att tidsresor inte finns (annat än att vi hankar oss fram i en sekund per sekund, som du korrekt påpekar) så kan man inte förklara tidsresor utan att specifiera vilka naturlagar som bryts hur.
En teori säger att tiden inte är rak, det är inte en linje som alltid går framåt, utan att tiden går lite i krokar, som ett fladdrande papper. Då kan man, när papperet är mycket böjt, hoppa från en plats på papperet (som motsvarar en punkt i tiden) till en annan. Det skulle inte bryta några av fysikens lagar som vi känner dem just nu, men forskning visar att universum förmodligen är "platt".
Det stämmer att tid går olika snabbt om man färdas snabbt. På så sätt kan vi låta tiden gå långsammare. Som Tvillingparadoxen nämner kommer en tvilling som är på ett snabbt rymdskepp verka yngre än sin tvilling på jorden. På så sätt kan man väl säga att man kan resa framåt i tiden. Detta vet vi redan, men vi kan inte riktigt bygga maskinerna i fråga.
Det händer även liknande saker när man är i gravitationsfält, men jordens är inte tillräckligt starkt, och om det var det hade det varit ganska ohälsosamt.