Citat:
Vad är det jag inte vet? Att både LO:s och TCO:s bemanningsavtal har utrymme för visstidsanställningar utan fastställt arbetstidsmått? Innan du blir så upprörd kan det ju vara på sin plats att du läser avtalen. Jag kan ju till och med länka de delarna nedan.
Ursprungligen postat av floer
Ja, jag har väl läst lite i bemanningsavtalet. Den kommentar jag skrev om att facket hellre vill att man inte jobbar alls, än lite grann står ju förstås inte rakt ut i något avtal. Men det är ju faktiskt effekten av bemanningsavtalet då behovsanställningar inte tillåts för de som är helt arbetslösa (saknar annan huvudsaklig sysselsättning).
Men jag blir faktiskt lite upprörd. Varför försöker du läxa upp mig när du själv inte vet? Jag skrev ju vad jag skrev eftersom jag har läst de aktuella avtalen. Du verkar ju däremot hitta på dina uppgifter. Är det så?
Men jag blir faktiskt lite upprörd. Varför försöker du läxa upp mig när du själv inte vet? Jag skrev ju vad jag skrev eftersom jag har läst de aktuella avtalen. Du verkar ju däremot hitta på dina uppgifter. Är det så?
Jag blir däremot upprörd när man som du kastar ur sig grundlösa saker (som dessutom inte stämmer) med en tydlig anspelning på att det skulle vara fackförbundens fel att arbetsgivarna (läs bemanningsföretagen) inte kan anställa precis som dom vill, samtidigt som fackförbunden bokstavligen arbetar röven av sig för att försöka förbättra villkor och arbetsmiljö för de anställda inom bemanningsbranschen som i praktiken är en form av modernt slavarbete med en stor mängd oseriösa aktörer. Vad bemanningsbranschen i princip gör är att skapa ett a- och b-lag på arbetsmarknaden. Många människor utnyttjas som billig arbetskraft, man arbetar t ex många gånger i strid med arbetstidslagen, man får inte lön i tid om man nu ens får lön, man arbetar för absolut minimilön. När det inte passar eller någon faktiskt ställer krav så sparkas man ut eftersom konstruktionen inbjuder till att i praktiken kringgå LAS. Jag tycker därför att det är ganska svinaktigt att som du bara slänga ur sig något som i stort sett är ett hån gentemot en stor mängd människor som far illa pga oseriösa bemanningsföretag. Jag förmodar (och hoppas) att det inte var så du menade men i så fall kan det ju vara på sin plats att tänka till lite innan man vräker ur sig sarkastiska kommentarer.
Därmed inte sagt att hela branschen är genomrutten, men en så stor del av den är det, så att det faktiskt är alarmerande.
Citat:
LO:s bemanningsavtal
§ 3 Anställning
Mom 1 Anställningsformer
Istället för 5 och 6 §§ i lagen om anställningsskydd gäller följande:
Anställning gäller tillsvidare om inte annat avtalats enligt nedanstående:
Arbetsgivaren och arbetstagaren kan träffa överenskommelse om anställning för viss tid. Sådant anställningsavtal ska vara skriftligt och får inte överstiga 6 månader, men kan uppgå till 12 månader om det godkänns av den lokala arbetstagarorganisationen.
Ny visstidsanställning, enligt ovan, kan träffas efter 12 månader från det att senaste visstidsanställningens slutade eller tidigare efter lokal överenskommelse.
Överenskommelse om visstidsanställning kan träffas med den som är studerande och med avtals- och ålderspensionär. Studerande ska skriftligen ha styrkt att de är studerande.
Om arbetstagare särskilt begär det kan anställning på viss tid ske för att erbjuda möjlighet till återkommande korta anställningar. Detta avser arbetstagare med annan huvudsaklig sysselsättning som önskar tillfälligt extraarbete.
Anmärkning:
Om den fackliga organisationen anser att missbruk av denna bestämmelse sker, äger den påkalla lokal respektive central förhandling i ärendet. Löses ej tvisten erfordras i fortsättningen överenskommelse med lokal facklig organisation omfattande det företag som tvisten gäller.
Visstidsanställning kan avbrytas i förtid med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar.
Därutöver kan avtal enligt lag träffas för vikariat, praktikarbete, feriearbete och med anledning av tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt.
TCO:s bemanningsavtal
§ 2 Anställning
2.1 Anställning tills vidare
En anställning gäller tills vidare, om arbetsgivaren och tjänstemannen inte har kommit överens om att anställningen ska vara tidsbegränsad eller på prov.
2.2 Villkor för tidsbegränsade anställningar
Arbetsgivaren och tjänstemannen kan komma överens om tidsbegränsad anställning
- för viss tid, viss säsong eller visst arbete om arbetsuppgifternas särskilda beskaffenhet föranleder en sådan anställning
- vid vikariat för att ersätta en tjänsteman vid t ex dennes ledighet på grund av semester, sjukdom, utbildning eller föräldraledighet
- för att upprätthålla en ledigförklarad befattning under högst sex månader, om arbetsgivaren och den lokala tjänstemannaparten inte kommer överens om annat
- för att avlasta en tillfällig arbetstopp
- för studerande samt vid praktikarbete
- för tjänstemän som uppnått den ordinarie pensionsåldern enligt ITP-planen
- för viss tid vid behov av extra arbetskraft. Anställningsformen får användas för ambulerande tjänstemän, vid kortsiktiga behov av arbetskraft och/eller då uppdraget är av sådan karaktär som kräver speciell kompetens. Arbetskraftsbehovet kan återkomma periodiskt hos samma uppdragsgivare. Denna anställningsform får dock inte användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft. Gäller enbart ambulerande tjänstemän.
§ 3 Anställning
Mom 1 Anställningsformer
Istället för 5 och 6 §§ i lagen om anställningsskydd gäller följande:
Anställning gäller tillsvidare om inte annat avtalats enligt nedanstående:
Arbetsgivaren och arbetstagaren kan träffa överenskommelse om anställning för viss tid. Sådant anställningsavtal ska vara skriftligt och får inte överstiga 6 månader, men kan uppgå till 12 månader om det godkänns av den lokala arbetstagarorganisationen.
Ny visstidsanställning, enligt ovan, kan träffas efter 12 månader från det att senaste visstidsanställningens slutade eller tidigare efter lokal överenskommelse.
Överenskommelse om visstidsanställning kan träffas med den som är studerande och med avtals- och ålderspensionär. Studerande ska skriftligen ha styrkt att de är studerande.
Om arbetstagare särskilt begär det kan anställning på viss tid ske för att erbjuda möjlighet till återkommande korta anställningar. Detta avser arbetstagare med annan huvudsaklig sysselsättning som önskar tillfälligt extraarbete.
Anmärkning:
Om den fackliga organisationen anser att missbruk av denna bestämmelse sker, äger den påkalla lokal respektive central förhandling i ärendet. Löses ej tvisten erfordras i fortsättningen överenskommelse med lokal facklig organisation omfattande det företag som tvisten gäller.
Visstidsanställning kan avbrytas i förtid med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar.
Därutöver kan avtal enligt lag träffas för vikariat, praktikarbete, feriearbete och med anledning av tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt.
TCO:s bemanningsavtal
§ 2 Anställning
2.1 Anställning tills vidare
En anställning gäller tills vidare, om arbetsgivaren och tjänstemannen inte har kommit överens om att anställningen ska vara tidsbegränsad eller på prov.
2.2 Villkor för tidsbegränsade anställningar
Arbetsgivaren och tjänstemannen kan komma överens om tidsbegränsad anställning
- för viss tid, viss säsong eller visst arbete om arbetsuppgifternas särskilda beskaffenhet föranleder en sådan anställning
- vid vikariat för att ersätta en tjänsteman vid t ex dennes ledighet på grund av semester, sjukdom, utbildning eller föräldraledighet
- för att upprätthålla en ledigförklarad befattning under högst sex månader, om arbetsgivaren och den lokala tjänstemannaparten inte kommer överens om annat
- för att avlasta en tillfällig arbetstopp
- för studerande samt vid praktikarbete
- för tjänstemän som uppnått den ordinarie pensionsåldern enligt ITP-planen
- för viss tid vid behov av extra arbetskraft. Anställningsformen får användas för ambulerande tjänstemän, vid kortsiktiga behov av arbetskraft och/eller då uppdraget är av sådan karaktär som kräver speciell kompetens. Arbetskraftsbehovet kan återkomma periodiskt hos samma uppdragsgivare. Denna anställningsform får dock inte användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft. Gäller enbart ambulerande tjänstemän.
Jag har inte blivit påkommen än så jag kommer fortsätta jobba tills jag hittar något nytt
Är ju win win situation i mitt fall så