2012-10-31, 20:47
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Ja, jag har väl läst lite i bemanningsavtalet. Den kommentar jag skrev om att facket hellre vill att man inte jobbar alls, än lite grann står ju förstås inte rakt ut i något avtal. Men det är ju faktiskt effekten av bemanningsavtalet då behovsanställningar inte tillåts för de som är helt arbetslösa (saknar annan huvudsaklig sysselsättning).

Men jag blir faktiskt lite upprörd. Varför försöker du läxa upp mig när du själv inte vet? Jag skrev ju vad jag skrev eftersom jag har läst de aktuella avtalen. Du verkar ju däremot hitta på dina uppgifter. Är det så?
Vad är det jag inte vet? Att både LO:s och TCO:s bemanningsavtal har utrymme för visstidsanställningar utan fastställt arbetstidsmått? Innan du blir så upprörd kan det ju vara på sin plats att du läser avtalen. Jag kan ju till och med länka de delarna nedan.

Jag blir däremot upprörd när man som du kastar ur sig grundlösa saker (som dessutom inte stämmer) med en tydlig anspelning på att det skulle vara fackförbundens fel att arbetsgivarna (läs bemanningsföretagen) inte kan anställa precis som dom vill, samtidigt som fackförbunden bokstavligen arbetar röven av sig för att försöka förbättra villkor och arbetsmiljö för de anställda inom bemanningsbranschen som i praktiken är en form av modernt slavarbete med en stor mängd oseriösa aktörer. Vad bemanningsbranschen i princip gör är att skapa ett a- och b-lag på arbetsmarknaden. Många människor utnyttjas som billig arbetskraft, man arbetar t ex många gånger i strid med arbetstidslagen, man får inte lön i tid om man nu ens får lön, man arbetar för absolut minimilön. När det inte passar eller någon faktiskt ställer krav så sparkas man ut eftersom konstruktionen inbjuder till att i praktiken kringgå LAS. Jag tycker därför att det är ganska svinaktigt att som du bara slänga ur sig något som i stort sett är ett hån gentemot en stor mängd människor som far illa pga oseriösa bemanningsföretag. Jag förmodar (och hoppas) att det inte var så du menade men i så fall kan det ju vara på sin plats att tänka till lite innan man vräker ur sig sarkastiska kommentarer.

Därmed inte sagt att hela branschen är genomrutten, men en så stor del av den är det, så att det faktiskt är alarmerande.

Citat:
LO:s bemanningsavtal

§ 3 Anställning

Mom 1 Anställningsformer

Istället för 5 och 6 §§ i lagen om anställningsskydd gäller följande:

Anställning gäller tillsvidare om inte annat avtalats enligt nedanstående:

Arbetsgivaren och arbetstagaren kan träffa överenskommelse om anställning för viss tid. Sådant anställningsavtal ska vara skriftligt och får inte överstiga 6 månader, men kan uppgå till 12 månader om det godkänns av den lokala arbetstagarorganisationen.

Ny visstidsanställning, enligt ovan, kan träffas efter 12 månader från det att senaste visstidsanställningens slutade eller tidigare efter lokal överenskommelse.

Överenskommelse om visstidsanställning kan träffas med den som är studerande och med avtals- och ålderspensionär. Studerande ska skriftligen ha styrkt att de är studerande.

Om arbetstagare särskilt begär det kan anställning på viss tid ske för att erbjuda möjlighet till återkommande korta anställningar. Detta avser arbetstagare med annan huvudsaklig sysselsättning som önskar tillfälligt extraarbete.

Anmärkning:
Om den fackliga organisationen anser att missbruk av denna bestämmelse sker, äger den påkalla lokal respektive central förhandling i ärendet. Löses ej tvisten erfordras i fortsättningen överenskommelse med lokal facklig organisation omfattande det företag som tvisten gäller.

Visstidsanställning kan avbrytas i förtid med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar.

Därutöver kan avtal enligt lag träffas för vikariat, praktikarbete, feriearbete och med anledning av tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt.

TCO:s bemanningsavtal

§ 2 Anställning

2.1 Anställning tills vidare
En anställning gäller tills vidare, om arbetsgivaren och tjänstemannen inte har kommit överens om att anställningen ska vara tidsbegränsad eller på prov.

2.2 Villkor för tidsbegränsade anställningar
Arbetsgivaren och tjänstemannen kan komma överens om tidsbegränsad anställning

- för viss tid, viss säsong eller visst arbete om arbetsuppgifternas särskilda beskaffenhet föranleder en sådan anställning

- vid vikariat för att ersätta en tjänsteman vid t ex dennes ledighet på grund av semester, sjukdom, utbildning eller föräldraledighet

- för att upprätthålla en ledigförklarad befattning under högst sex månader, om arbetsgivaren och den lokala tjänstemannaparten inte kommer överens om annat

- för att avlasta en tillfällig arbetstopp

- för studerande samt vid praktikarbete

- för tjänstemän som uppnått den ordinarie pensionsåldern enligt ITP-planen

- för viss tid vid behov av extra arbetskraft. Anställningsformen får användas för ambulerande tjänstemän, vid kortsiktiga behov av arbetskraft och/eller då uppdraget är av sådan karaktär som kräver speciell kompetens. Arbetskraftsbehovet kan återkomma periodiskt hos samma uppdragsgivare. Denna anställningsform får dock inte användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft. Gäller enbart ambulerande tjänstemän.
Citera
2012-11-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Vad är det jag inte vet? Att både LO:s och TCO:s bemanningsavtal har utrymme för visstidsanställningar utan fastställt arbetstidsmått?

Nej. Arbetstidsmåttet är fastställt till heltid, med möjlighet till deltid om lokala överrenskommelser träffas mellan facket och arbetsgivaren.

Citat:
Anställning i bemanningsföretag är på heltid.
Deltidsanställning kan ske efter lokal överenskommelse med administrativt
ansvarigt förbund. Veckoarbetstiden ska anges i anställningsbeviset.
Arbetstidens förläggning/schemaförläggning ska fastställas för den
anställde.

Det är fortfarande inte fråga om sådan "behovsanställning" som studenter m.fl. kan ingå då veckoarbetstiden måste specificeras. Undantaget som är aktuellt i TS fall är följande:

Citat:
Om arbetstagare särskilt begär det kan anställning på viss tid ske för att
erbjuda möjlighet till återkommande korta anställningar. Detta avser
arbetstagare med annan huvudsaklig sysselsättning som önskar tillfälligt
extraarbete.

Angående att det finns utrymme att anställa på visstid snarare än tillsvidare så har du förstås helt rätt. Men det var väl inte vad vi diskuterade? I vart fall har jag inte menat att påstå att bemanningsföretag inte kan anställa på viss tid.

Ja, min kommentar om facket var väl syrlig. Givetvis arbetar de för att förbättra arbetstagarnas villkor. Men som med all reglering kring anställningar så blir effekten för en del arbetstagare istället negativ. Det gäller t.ex. den som förlorar sin huvudsakliga sysselsättning och då som en effekt av regleringen tvingas ge upp även det extraarbete denne har genom bemanningsföretag.

Edit: TCO:s bemanningsavtal har jag faktiskt inte läst. Jag ska ta en titt på det när tid finnes.
Citera
2012-11-01, 20:31
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Nej. Arbetstidsmåttet är fastställt till heltid, med möjlighet till deltid om lokala överrenskommelser träffas mellan facket och arbetsgivaren.

Det är fortfarande inte fråga om sådan "behovsanställning" som studenter m.fl. kan ingå då veckoarbetstiden måste specificeras. Undantaget som är aktuellt i TS fall är följande:

Angående att det finns utrymme att anställa på visstid snarare än tillsvidare så har du förstås helt rätt. Men det var väl inte vad vi diskuterade? I vart fall har jag inte menat att påstå att bemanningsföretag inte kan anställa på viss tid.

Ja, min kommentar om facket var väl syrlig. Givetvis arbetar de för att förbättra arbetstagarnas villkor. Men som med all reglering kring anställningar så blir effekten för en del arbetstagare istället negativ. Det gäller t.ex. den som förlorar sin huvudsakliga sysselsättning och då som en effekt av regleringen tvingas ge upp även det extraarbete denne har genom bemanningsföretag.

Edit: TCO:s bemanningsavtal har jag faktiskt inte läst. Jag ska ta en titt på det när tid finnes.
I en generell mening håller jag med dig, regleringar är av ondo. Men man ska också ha i åtanke att en reglering sällan kommer till utan att det först har förelegat ett problem. I detta fall är det en reglering som är ganska unik när man talar om kollektivavtal. Mig veterligt återfinns denna typ inte i något annat avtal. Reservation för att jag naturligtvis inte har kännedom om alla, men jag har i vart fall inte hört talas om det. Beträffande arbetstidsmåttet så är huvudregeln att det skall vara heltid men undantag får göras och det finns egentligen inga formella hinder mot att det fastställs till noll timmar, men det måste kunnas motiveras, och det ska godkännas av arbetstagarorganisationen. Däri ligger det unika med just dessa avtal, men man ska då tänka på att arbetstagarorganisationerna och arbetsgivarorganisationerna har varit helt överens om denna konstruktion just för att man från bägge sidor har sett ett växande problem. På den här punkten så innebär LO-avtalet även en hårdare reglering än TCO:s men poängen är att man kan göra undantag om man ser ett behov.

Bemanningsbranschen utgör en relativt sett liten del av den svenska arbetsmarknaden men står för en stor del av lönefordringarna, märkliga företagskonstruktioner med skalbolag och annat, små arbetsgivare som helt plötsligt försvunnit från jordens yta, skattefiffel mm. Bortsett från dessa saker så betalar man även ut mycket låga löner vilket på sikt med en växande bemanningsbransch kan leda till lönedumpning vilket ingen är hjälpt av. I en mer allmän mening så skapar inte bemanningsbranschen arbetstillfällen utan snarare motsatsen. Det är inte ovanligt att t ex en handläggare från ett bemanningsföretag har 10k kr lägre lön än en tillsvidareanställd med identiska arbetsuppgifter. En lönesänkning på ca 40% vilket skulle ses som en osaklig löneskillnad i alla andra fall. P g a detta så finns det flera arbetsgivare inom bl a offentlig sektor som kräver att de inhyrda konsulterna ska ha en viss lönenivå.

Många av bemanningsföretagen idag handlar inte om annat än snabba pengar för ägarna. Man struntar i hur de anställda mår, om någon inte längre kan arbeta så är dom ju bara att byta ut eftersom det är tämligen enkelt att kringgå LAS.

För att återknyta till mitt originalinlägg så bryr sig naturligtvis inte arbetstagarorganisationerna om var enskilda medlemmar arbetar. Snarare så skulle man vara glad om alla medlemmar hade ett arbete med acceptabla villkor och en lön som man åtminstone kan leva på. Att påstå någonting annat är direkt sanningsfrånvänt. Nu ser ju tyvärr inte verkligheten ut så i bemanningsbranschen. Tvärtom så har många satt i system att utnyttja människors trångmål och oförstånd. Därav anledningen till en betydligt hårdare reglering än vad som normalt förekommer i kollektivavtal. Att den regleringen kan innebära att ett fåtal kommer i kläm är ganska naturligt, och även etiskt försvarbart. Arbetstagarorganisationernas huvudmål, och uppdrag, är även att arbeta för att det stora flertalet får bättre villkor, inte att enskilda får bättre villkor. Att då som du komma med inlägg som starkt insinuerar att arbetstagarorganisationerna inte har denna typ av avtal för medlemmarnas skull är förutom att det är helt fel, även väldigt kontraproduktivt och till nackdel för människor som far illa.
Citera
2012-11-02, 22:02
Medlem
Tackar för alla svar! Jag har inte blivit påkommen än så jag kommer fortsätta jobba tills jag hittar något nytt Är ju win win situation i mitt fall så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in