2012-10-17, 11:49
Medlem
Jag jobbar för tillfället på ett bemanningsföretag där mitt anställningsavtal säger att jag måste vara studerande om minst 50 %! Jag skrev på detta kontrakt på sommaren men jag bestämde mig att hoppa av mina kurser på högskolan och således är jag inte studerande längre. Jobbar fortfarande under detta avtal och undrar vad detta kan få för juridiska följder om de uppdagas?

Borde det inte vara arbetsgivarens ansvar att kunna styrka att jag är studerande dvs att de kräver ett intyg eller dylikt?

Har nämligen ett annat jobb på g på annan ort, dock är det samma företag så de kan ju se att jag redan har ett avtal så vad tror ni de kommer säga om jag erkänner att jag inte är studerande? Jag själv tycker det är en win win situation ? Jag får jobb och de behöver inte betala mig när jag går hemma?

Hoppas på svar från någon som vet
Citera
2012-10-19, 00:42
Medlem
Skrevs avtalet på i tron om att du är studerande så gäller inte längre det efter du slutat studera.

Men jo, det är arbetsgivaren som har bevisbördan, du borde ha i samband med att du skrev avtalet ha lämnat ett studieintyg, som arbetsgivaren i sin tur överlämnar till facket.

ring facket.
Citera
2012-10-19, 08:26
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte bort att det är en win-win situation så länge som alla är nöjda. Skulle det uppstå någon form av friktion så har ger de oriktiga uppgifterna arbetsgivaren en gyllene möjlighet att kicka ts på stående fot!
Det bästa du kan göra är att först ta kontakt med facket och sedan flagga upp detta för arbetsgivaren.
Citera
2012-10-20, 17:38
Medlem
Arbetsgivaren lär inte låta dig fortsätta jobba som behovsanställd om det uppdagas att du saknar annan huvudsaklig sysselsättning. Detta eftersom de då bryter mot sitt avtal med facket och kan bli skadeståndsskyldiga mot facket.

Facket tycker att det är bättre att du inte jobbar alls än att du jobbar lite grann vid behov.
Citera
2012-10-20, 19:18
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Arbetsgivaren lär inte låta dig fortsätta jobba som behovsanställd om det uppdagas att du saknar annan huvudsaklig sysselsättning. Detta eftersom de då bryter mot sitt avtal med facket och kan bli skadeståndsskyldiga mot facket.

Facket tycker att det är bättre att du inte jobbar alls än att du jobbar lite grann vid behov.
Var har du fått det ifrån? Rent trams. Fackförbunden struntar fullständigt i var enskilda personer arbetar.

Om det däremot är så att företaget har någon intern policy att man endast anställer studenter och att kravet för att ses som student är att man studerar 50% eller mer och man slutar studera, så innebär det att ett väsentligt villkor för anställningen upphört och att anställningen då kan sägas upp. Rent praktiskt så kommer man antagligen inte att göra ens det, utan enbart låta bli att erbjuda nytt arbete och då det tidsbegränsade anställningsavtalet löpt ut låta bli att förnya det.
Citera
2012-10-21, 20:20
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Var har du fått det ifrån? Rent trams. Fackförbunden struntar fullständigt i var enskilda personer arbetar.

Om det däremot är så att företaget har någon intern policy att man endast anställer studenter och att kravet för att ses som student är att man studerar 50% eller mer och man slutar studera, så innebär det att ett väsentligt villkor för anställningen upphört och att anställningen då kan sägas upp. Rent praktiskt så kommer man antagligen inte att göra ens det, utan enbart låta bli att erbjuda nytt arbete och då det tidsbegränsade anställningsavtalet löpt ut låta bli att förnya det.

Som arbetsgivare kan jag säga att floer har rätt. Har haft rätt heta diskussioner med facket om just detta eftersom att dom anser att det inte finns något som heter "behovsanställd" eller "timanställd", så antingen får man anställa på heltid eller en viss % av en heltidstjänst. Men inte på någon timbasis eller motsvarande. Det bryter mot kollektivavtalet!
Min motivering var då att... är det bättre att säga upp flera personer och avsäga sig jobbet gentemot kunden (som var statlig dessutom) för att det inte är ekonomiskt hållbart att anställa på annan premiss eftersom att kunden endast betalade för den fysiska tiden arbetarna var på plats - inte när dom fanns tillgängliga - vilket dom skulle vara dygnet runt.
Svaret jag fick från facket var : JA.
Sagt och gjort... och facket blev nöjda. De anställda gick däremot ur facket med omedelbar verkan...
Citera
2012-10-21, 20:44
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken22
Som arbetsgivare kan jag säga att floer har rätt. Har haft rätt heta diskussioner med facket om just detta eftersom att dom anser att det inte finns något som heter "behovsanställd" eller "timanställd", så antingen får man anställa på heltid eller en viss % av en heltidstjänst. Men inte på någon timbasis eller motsvarande. Det bryter mot kollektivavtalet!
Min motivering var då att... är det bättre att säga upp flera personer och avsäga sig jobbet gentemot kunden (som var statlig dessutom) för att det inte är ekonomiskt hållbart att anställa på annan premiss eftersom att kunden endast betalade för den fysiska tiden arbetarna var på plats - inte när dom fanns tillgängliga - vilket dom skulle vara dygnet runt.
Svaret jag fick från facket var : JA.
Sagt och gjort... och facket blev nöjda. De anställda gick däremot ur facket med omedelbar verkan...
Men det är väl jättebra att fackförbundet känner till vad svensk lag stadgar, lite mer sorgligt att arbetsgivaren inte vet det.

Berätta gärna vilket kollektivavtal det är som inte tillåter visstidsanställningar utan fastställt arbetstidsmått.

Edit: Du känner väl till att det är frivilligt att teckna kollektivavtal? Och att även om du har ett, så går det att säga upp. Du kommer fortfarande inte att kunna anställa någon på timanställning eller behovsanställning, men ändå.
Senast redigerad av cuchulainn 2012-10-21 kl. 20:53.
Citera
2012-10-23, 09:02
Medlem
Citat:
Men det är väl jättebra att fackförbundet känner till vad svensk lag stadgar, lite mer sorgligt att arbetsgivaren inte vet det.

Berätta gärna vilket kollektivavtal det är som inte tillåter visstidsanställningar utan fastställt arbetstidsmått.

Edit: Du känner väl till att det är frivilligt att teckna kollektivavtal? Och att även om du har ett, så går det att säga upp. Du kommer fortfarande inte att kunna anställa någon på timanställning eller behovsanställning, men ändå.

Jo, dock så kräver många fackförbund att det ska finnas ett tecknat kollektivavtal på bemanningsföretaget för att "kunden" ens ska få använda sig av dem.

T.ex inom handels.
Citera
2012-10-23, 13:09
Medlem
ApolloGrekens avatar
Kan någon förklara varför denna regel finns? Är det så att arbetsgivaren driver ett företag som heter typ "Hyr en student att städa din trädgård", alltså att man lovar att de anställda har akademisk nivå?

Eller har det med arbetsrätt/akassa/försäkringar att göra? i så fall, lag eller kollektivavtal?
Citera
2012-10-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Kan någon förklara varför denna regel finns? Är det så att arbetsgivaren driver ett företag som heter typ "Hyr en student att städa din trädgård", alltså att man lovar att de anställda har akademisk nivå?

Eller har det med arbetsrätt/akassa/försäkringar att göra? i så fall, lag eller kollektivavtal?

Det är reglerat i bemanningsavtalet. Utgångspunkten är att man ska använda sig av vanliga heltidsanställningar, och undantag får endast göras om arbetstagaren har en annan huvudsaklig sysselsättning. Tanken är väl nog att man ska undvika vad facket anser vara missbruk av timanställningar.
Citera
2012-10-23, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Det är en frivillig regel som förhandlats fram mellan facket och arbetsgivarorganisationen.

Facket tycker att så många som möjligt ska ha en fast anställning. Företagen vill ha så flexibla anställningar som möjligt.

De möttes mitt emellan - om det tas in bemanningsföretag som erbjuder "timanställda" så ska det i första hand vara studenter eller personer med andra sysslor som huvudsyssla.

Tjejen min hamnade i en dum sits när hon stämplade och fick ett timvikariat. Hon fick ganska mycket timmar men inte upp till heltid. De varierande arbetstiderna gjorde det också svårt att hitta andra anställningar som passade ihop och arbetsgivaren verkade nästan förlita sig på anställda som alltid var tillgängliga och resten av tiden satt hemma och stämplade upp till heltid och inte sökte andra jobb för att komma upp i heltid.

Är man helt arbetslös så får man stämpla i 300 dagar. Är man deltidsarbetslös får man stämpla i 75 dagar. Sedan får man välja - sluta jobba och stämpla på heltid eller sluta stämpla och hoppas man får timmar så man klarar sig.
Citera
2012-10-31, 19:16
Medlem
Citat:

Ja, jag har väl läst lite i bemanningsavtalet. Den kommentar jag skrev om att facket hellre vill att man inte jobbar alls, än lite grann står ju förstås inte rakt ut i något avtal. Men det är ju faktiskt effekten av bemanningsavtalet då behovsanställningar inte tillåts för de som är helt arbetslösa (saknar annan huvudsaklig sysselsättning).

Men jag blir faktiskt lite upprörd. Varför försöker du läxa upp mig när du själv inte vet? Jag skrev ju vad jag skrev eftersom jag har läst de aktuella avtalen. Du verkar ju däremot hitta på dina uppgifter. Är det så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in