Självklart har Malmö bättre möjligheter att klara sig än HBG och Lund. Framförallt är Malmö ju byggt som en stad, med relativt omfattande kvartersbebyggelse vilket innebär nära till innerstan och mindre bilberoende. Men jag tror ändå innerstan kommer att ta bra med stryk. Man ska tänka på att Emporia är det första riktigt stora externa köpcentrat (Burlöv och Jägersro är nästan för små för att räknas, och Mobilia ligger på gränsen mellan stad och förort), så man kan egentligen inte säga att innerstan har utmanats på allvar i Malmö. Jämför med Väla och Nova som ligger utslängda på åkrar utanför sina städer.
Citat:
Felet är möjligen att danskar inte gillar köpcenter. Field's blev på inga sätt den succé som hoppades (jag var där själv för några år sen på en vardagseftermiddag och där var extemt lite kunder), då danskar generellt hellre handlar i stan och stödja lokala handlare. Det skiljer sig mot svenskar som gärna vallfärdar till en gemensam plats för mindless consuming. Men som sagt kanske danskarna ändå blir nyfikna på Emporia då det är något helt nytt.
Danskar - och tyskar, och holländare, och fransmän, och italienare, och så vidare - är stadsbor. Svenskar är bönder. Svenskar är inte intresserade av STADEN. De vill inte handla i staden. De vill inte umgås i staden. De skiter i staden. Under en ekonomisk kris där den danska kronan har sin sämsta kurs på 12 år gentemot den svenska har jag svårt att se danskarna köra förbi ett köpcenter de skiter i (Fields), betala broavgift och besöka ett annat köpcenter 30 km från KBH. Är helt övertygad om att Emporia kommer att leva på Malmö och kranskommunerna.
Citat:
Emporia skapar i alla fall jobbtillfällen vilket behövs i dagens konjuktur. Det ska hur som helst bli väldigt intressant att se hur Emporia artar sig.
Givetvis är det hela inte ett nollsummespel, men i viss mån är det arbetstillfällen som flyttas runt. Frågan är hur många jobb det här kommer att kosta i innerstan, i lokalområdena och i kranskommunerna?
Sydsvenskans kulturdel sågar det hela rätt bra. Man snackar om stadsfientlighet och bilfixering, och att Emporia är en flashback till 60-tals-ideal. Är benägen att hålla med:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/miljonprogram-med-guldglans/