2012-10-17, 11:18
Medlem
candelhearts avatar
Visste inte var jag skulle lägga denna frågan.

Ett nytt köpcentrum ska öppnas i Malmö den 25 okt, nämligen Emporia.
Tycker ni att det verkligen behövs ett till köpcentrum?

Från min åsikt tycker jag att dem borde ha satsat på hyreslägenheter och studentboende istället.
Eller vad tycker ni kära flashbackare?
Citera
2012-10-17, 11:23
Medlem
revodnebs avatar
Det känns helt onödigt i mina ögon, det är för många redan nu. Jag förstår inte hur man har tänkt sig att få alla dessa att gå runt?
Citera
2012-10-17, 11:55
Medlem
Sockersjukans avatar
Butiksägarna bör hursomhelst räkna med enormt mycket svinn.
Citera
2012-10-17, 12:15
Medlem
Vad jag har hört är Malmö den stad i Europa som utvecklas mest just nu. Jag vet inte rent ekonomiskt hur bra Emporia kommer att vara. Men jag kan tänka mig att vi får in en hel del folk från Danmark som kommer att lockas till köpcentret. Både turister och danskar. Enligt mig är Entré i värnhem sämst och sen Mobilia också kasst. Men både Mobilia och Entré riktar sig till vanliga människor och ganska standard butiker. Emporia kommer nog att inrikta sig en del på medel/överklass samt nytt och trendigt. Dessutom är området som Emporia ligger i en del av Malmö som det satsas och byggs väldigt mycket på just nu.

Jag kan dock hålla med om att Malmö borde satsa mer på studentlägenheter. Men det byggs faktiskt väldigt mycket där just nu så man får väl se om något år med facit i hand om det var rätt val eller ej.
Citera
2012-10-17, 19:23
Medlem
OFOTCNs avatar
Nej det behövs inte, Entré är ett bevis på det. Helt dött, och många stängda butiker som fått ägarna att vilja bygga om och det bästa det kan bli; rivet!

Ett av tävlingsbidragen bestod av ett par kvarter med krokiga och svängande smågator och gränder, i vad jag tror skulle varit en pittoresk arkitektur. Hatar Entré, och hoppas skiten jämnas med marken.

Alla småbutiker har också fått känna på köpcentrumsfebern, väldigt många tomma lokaler i stan nu och värre kommer det att bli. Fuck you Entré!
Citera
2012-10-18, 12:12
Medlem
Risken är att Malmö går samma väg som Helsingborg och Lund. Förvandlas till en spökstad där invånarna handlar på köpcenter utanför stadskärnan. Alla tre städer i Västskåne lever ju till stor del på att de har rätt befolkningsrika upptagningsområden, men dessa "neutraliseras" av externa köpcentra eftersom de flesta i Svedala/Lomma/Staffanstorp/Kävlinge etc väljer bort innerstan om det finns tillgång till 240 butiker under tak, med tillhörande parkering. Just detta har hänt i både HBG och Lund - där tycker bönderna att det är skönt att slippa dra in i stan och rota runt efter en "svindyr" (med bonnamått mätt) parkeringsplats som ligger "långt från butiken" (också med bonnamått mätt). Lägg till detta alla som inte bor mitt inne i stan, och som tycker det är bekvämare att köra från Kulladal eller Husie till ett köpcenter än att använda stadskärnan.

Är det något jag hittills har haft respekt för med Reepalu är det hans kunskaper i stadsbyggande - bla var han drivande i att sänka planerna på att förvandla Västra Hamnen till ett stort köpcenter på den tiden Kockums hade lagt ner och skiten stod öde, helt enkelt för att han insåg att det hade dödat Malmös stadsliv - men de senaste par åren känns det som han mer och mer har gett upp för de krafter som vill förvandla Västskåne till ett mini-USA.

Om tio år tror jag det kommer att finnas EN levande stad i Öresundsregionen. Köpenhamn. Det är tragiskt som fan.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2012-10-18 kl. 12:14.
Citera
2012-10-18, 16:56
Medlem
Ska passa på att tillägga att etableringen av Emporia dessutom slår ut alla chanser för Hyllie att utvecklas till en stadsdel med liv ute i kvarteren, eftersom ingen liten handlare på en hörna lär kunna konkurrera. Precis detta misstag har redan gjorts med Fields och Örestad, men så långt som 20 km verkar ingen i Malmö titta.
Citera
2012-10-18, 18:06
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I denna stad behövs inte ens den minsta kryddbod.
Här finns ett överflöd av butiker.

Men budskapet är ju att vi shoppar tills vi droppar.
Citera
2012-10-24, 12:43
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Tror ni är lite för pessimistiska. Malmö har så mycket större potential än både Lund och Hbg. Emporia är något helt nytt och ledningen hoppas väl locka många danskar och turister i Köpenhamn, typ "Vi åker över till Malmö och kollar på Skandinaviens största köpcenter". Felet är möjligen att danskar inte gillar köpcenter. Field's blev på inga sätt den succé som hoppades (jag var där själv för några år sen på en vardagseftermiddag och där var extemt lite kunder), då danskar generellt hellre handlar i stan och stödja lokala handlare. Det skiljer sig mot svenskar som gärna vallfärdar till en gemensam plats för mindless consuming. Men som sagt kanske danskarna ändå blir nyfikna på Emporia då det är något helt nytt.

Malmö city är redan väldigt väl inarbetad och kommer möjligen att tappa något de kommande månaderna för att alla är nyfikna på Emporia men sen kommer den nyfikenheten att lägga sig. Malmö kryllar dessutom redan av köpcenter (också inne i city) som inte tagit från cityhandeln.

Emporia skapar i alla fall jobbtillfällen vilket behövs i dagens konjuktur. Det ska hur som helst bli väldigt intressant att se hur Emporia artar sig.
Citera
2012-10-24, 14:21
Medlem
Självklart har Malmö bättre möjligheter att klara sig än HBG och Lund. Framförallt är Malmö ju byggt som en stad, med relativt omfattande kvartersbebyggelse vilket innebär nära till innerstan och mindre bilberoende. Men jag tror ändå innerstan kommer att ta bra med stryk. Man ska tänka på att Emporia är det första riktigt stora externa köpcentrat (Burlöv och Jägersro är nästan för små för att räknas, och Mobilia ligger på gränsen mellan stad och förort), så man kan egentligen inte säga att innerstan har utmanats på allvar i Malmö. Jämför med Väla och Nova som ligger utslängda på åkrar utanför sina städer.

Citat:
Felet är möjligen att danskar inte gillar köpcenter. Field's blev på inga sätt den succé som hoppades (jag var där själv för några år sen på en vardagseftermiddag och där var extemt lite kunder), då danskar generellt hellre handlar i stan och stödja lokala handlare. Det skiljer sig mot svenskar som gärna vallfärdar till en gemensam plats för mindless consuming. Men som sagt kanske danskarna ändå blir nyfikna på Emporia då det är något helt nytt.

Danskar - och tyskar, och holländare, och fransmän, och italienare, och så vidare - är stadsbor. Svenskar är bönder. Svenskar är inte intresserade av STADEN. De vill inte handla i staden. De vill inte umgås i staden. De skiter i staden. Under en ekonomisk kris där den danska kronan har sin sämsta kurs på 12 år gentemot den svenska har jag svårt att se danskarna köra förbi ett köpcenter de skiter i (Fields), betala broavgift och besöka ett annat köpcenter 30 km från KBH. Är helt övertygad om att Emporia kommer att leva på Malmö och kranskommunerna.

Citat:
Emporia skapar i alla fall jobbtillfällen vilket behövs i dagens konjuktur. Det ska hur som helst bli väldigt intressant att se hur Emporia artar sig.

Givetvis är det hela inte ett nollsummespel, men i viss mån är det arbetstillfällen som flyttas runt. Frågan är hur många jobb det här kommer att kosta i innerstan, i lokalområdena och i kranskommunerna?

Sydsvenskans kulturdel sågar det hela rätt bra. Man snackar om stadsfientlighet och bilfixering, och att Emporia är en flashback till 60-tals-ideal. Är benägen att hålla med:

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/miljonprogram-med-guldglans/
Citera
2012-10-25, 14:06
Medlem
Det jag tycker är trevligt med själva köpcentrummet är att de anlagt en park på taket (tydligen på 26700 kvadratmeter). Det jag däremot inte riktigt kan förstå är alla människor som känner för att gå dit på öppningsdagen, tydligen var där 2500 och köade vid invigningen och de räknade med 100000(!) besökare under dagen. Dessutom har de 25000 dagliga förväntade besökare. Så aktuellt upptagningsområde vore delvis Öresundsregionen, ca 3,7 miljoner invånare varav 1,2 miljoner i Sverige. Danskarna är förmodligen mindre sugna på att handla där i dagsläget och tydligen är inriktade målgruppen Skåningar, så ca 2% av befolkningen (1,2 miljoner) som bor i aktuell region skulle dagligen handla på Emporia? Hmm... Det är iofs. ett snuskigt stort köpcentrum, Skandinaviens största, men vi får se hur mottagandet blir av köpcentrumet och framtida utveckling.

Aktuella artiklar:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/farg-och-fagelkvitter/
http://www.sydsvenskan.se/malmo/trafikkaos-vantas-till-emporia/
http://www.sydsvenskan.se/webb-tv/webb-tv-malmo/tv-folj-med-in-pa-emporia/

Siffror ang. befolkning i Öresundsregionen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundsregionen
Citera
2012-10-29, 12:51
Medlem
rotfrukts avatar
jag är väldigt entusiastisk till hela Hyllie projektet och har följt det i några år, dock har jag varit (och är) negativt inställd till Emporia.

Av en slump hade jag vägarna förbi Hyllie igår. När jag passerade stationstorget var det något som inte stämde med området som jag inte varit van vid innan. Det var folkrörelse på torget, massa folkrörelser. Folk satt på bänkar, de passerade torget, det var verkligen livfullt. Snabbt förstod jag ju dock att alla besökarna antagligen var där för Emporia.
jag kände mig tvingad att även jag ta mig en titt på det nya köpcentret. Efter 20 minuter och ett par trötta ben hade jag fått nog, även fast det är mycket folk inne på Emporia (just nu) är det ett helt värdelöst koncept.

Det jag ville komma fram till var dock att, om det fortsätter att vara så här många besökare på Emporia är det ett väldigt positivt tillskott till Hyllie, även om majoriteten av folket är inomhus genererar det mer folk på torget utanför än vad det var innan.

Om jag slutar tänka optimistiskt kan jag bara säga: OJ vad mycket liv det hade varit (ute) på Hyllie om man hade skippat Emporia och gjort ett liknande handelsstråk utomhus istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in