2012-10-16, 20:46
Medlem
Hallå

Säg att man vill bestämma avståndet till något med hjälp av två bilder på samma scen, med ett känt avstånd emellan (samma sätt som två ögon kan avståndsbedöma). Kan inte riktigt få trigonometrin att gå ihop, så jag gjorde en paintbild som förklarar saken. Kan man bestämma avståndet till det cirkelformade objektet i bilden med hjälp av detta? http://image.bayimg.com/gaepgaaec.jpg

Kameran är riktad åt exakt samma håll, och hårkorset representerar mittpunkten på bilden. Den vita bakgrunden är oändligt långt borta, och kommer inte påverkas av kamerans förflyttning.

Man kan ju inte veta några vinklar, eftersom man inte vet avståndet till objektet (eller hypotenusan).
Citera
2012-10-16, 22:29
Medlem
jolindbes avatar
Det är inte helt klart vad du menar. Menar du att kameran skjuts rakt i sidled, riktad mot "horisonten"? I så fall borde väl den vänstra bilden vara den som tas i högerläget och vice versa, eller har jag missförstått dig?

Sen är jag osäker på var du menar med att förskjutningen är 2 mm resp. 5 mm - är detta på ditt fotografi? Då vi inte vet alls hur skalförhållandena är mellan ditt foto och verkligheten så är det omöjligt att mäta avståndet med denna information. Hade dessa mått varit vinklar så hade det varit en annan sak.
Citera
2012-10-16, 23:20
Medlem
Ja, det stämmer som du säger, borde ha vänt på ordningen.

Det stämmer att det är ett okänt skalförhållande på bilden, och man därför inte kan säga något om förhållandet mellan måtten på bilden och de i verkligheten. Problemet med vinklar är att de inte går att få fram enkelt. Det enda sätt jag antar att man kan göra är om man vet i vilken vinkel bildens kant är, dvs kamerans bild täcker en vinkel på x grader åt varje håll, och sen räknar ut vinkeln till objektet genom att utgå från kanten. Eller ett annat exempel, om man t ex står på jorden och tittar rakt upp i syfte att mäta vinklar till stjärnors position, så kan man använda horisonten eller "tangentplanets normal" som riktlinje. Kräver avståndsbedömning något sådant "referens"?
Senast redigerad av blitte 2012-10-16 kl. 23:32.
Citera
2012-10-17, 12:57
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitte
Ja, det stämmer som du säger, borde ha vänt på ordningen.

Det stämmer att det är ett okänt skalförhållande på bilden, och man därför inte kan säga något om förhållandet mellan måtten på bilden och de i verkligheten. Problemet med vinklar är att de inte går att få fram enkelt. Det enda sätt jag antar att man kan göra är om man vet i vilken vinkel bildens kant är, dvs kamerans bild täcker en vinkel på x grader åt varje håll, och sen räknar ut vinkeln till objektet genom att utgå från kanten. Eller ett annat exempel, om man t ex står på jorden och tittar rakt upp i syfte att mäta vinklar till stjärnors position, så kan man använda horisonten eller "tangentplanets normal" som riktlinje. Kräver avståndsbedömning något sådant "referens"?

Vinklar går att få fram relativt enkelt - tänk dig att du monterar kameran på ett vridbart stativ som du fäster en gradskiva på. Du siktar sedan med kameran så att objektet träffar ditt hårkors perfekt, och jämför vinkeln i de två lägena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in