2012-10-16, 20:35
Medlem
warpmans avatar
Ett tips till kvällstidningarna!

Tintin i Kongo gavs under 70-talet ut både på LP och kassett och där gammelkommunisten och Teaterförbundets ordförande Tomas Bolme spelade huvudrollen som Tintin. Det var mycket "negrer" och "svartingar" på de inspelningarna kan jag lova.
Någon journalist som vågar/vill solka ned en vänstermänniska? Eller har dessa möjligen carte blanche att uttrycka sig lite hur som?
Citera
2012-10-16, 20:50
Medlem
Spy-Xs avatar
Då är det väl mycket mer intressant att skvallra om Thomas Bolmes regelbundna resor, som han kallar "resor till solen" och som vi andra kallar för "pedofilcharter" till Thailand. Han gillar mycket unga flickor, vi talar tidig tonår.
Citera
2012-10-16, 21:13
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Då är det väl mycket mer intressant att skvallra om Thomas Bolmes regelbundna resor, som han kallar "resor till solen" och som vi andra kallar för "pedofilcharter" till Thailand. Han gillar mycket unga flickor, vi talar tidig tonår.

Hehe vilken vidrig vit gris han är. Men vad var att vänta då han en gång i sin ungdom läste in Tintin i Kongo.
Citera
2012-10-16, 21:21
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Jag finner trådstarten sisådär, låter tråden leva vidare som Tomas Bolmes skvallertråd. Dock ska snacket inte handla om Tintin i Kongo, det finns flera trådar där Kulturhuset och Tintin diskuteras.

/Moderator
Citera
2012-10-16, 21:37
Medlem
sommarlovs avatar
Tvivlar på att Tintin i Kongo har lästs in.
Det är en ganska tråkig historia där bilderna förmedlar (ev.) humor!

Tintins skapare ville inte ens återutge det albumet, men gav med sig.
Citera
2012-10-16, 23:12
Medlem
Walkers avatar
Har hela samlingen. Tintin i Kongo finns inläst med den klassiska ensemblen, dock är den något omarbetad. När Bolmé gästade Asberg Radio1 var det såklart mycket Tintin-snack, han berättade att de tvekade länge innan de läste in "Kongo" men att de tog bort allt som tolkas som rasism osv.

Klart är man extremt känslig så finns säkert en del i uppläsningen som är tveksamt, t ex Kongoleserna hyllar fortfarande Tintin men finns inga referenser till den Belgiska kollonialmakten. Fokus är att Al Capone försöker ta kontroll över diamantutvidningen i Kongo. De går faktiskt djupare in i den intrigen än vad boken gör. Röstskådespelarna försöker inte framställa karaktärna som dumma eller så, t ex Ingvar Kjellsson använder svensk skorrande överklassdialekt i rollen som kungen.

I övrigt är den lika trist som albumet.
Citera
2023-07-05, 19:17
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpman
Ett tips till kvällstidningarna!

Tintin i Kongo gavs under 70-talet ut både på LP och kassett och där gammelkommunisten och Teaterförbundets ordförande Tomas Bolme spelade huvudrollen som Tintin. Det var mycket "negrer" och "svartingar" på de inspelningarna kan jag lova.
Någon journalist som vågar/vill solka ned en vänstermänniska? Eller har dessa möjligen carte blanche att uttrycka sig lite hur som?

Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Har hela samlingen. Tintin i Kongo finns inläst med den klassiska ensemblen, dock är den något omarbetad. När Bolmé gästade Asberg Radio1 var det såklart mycket Tintin-snack, han berättade att de tvekade länge innan de läste in "Kongo" men att de tog bort allt som tolkas som rasism osv.

Klart är man extremt känslig så finns säkert en del i uppläsningen som är tveksamt, t ex Kongoleserna hyllar fortfarande Tintin men finns inga referenser till den Belgiska kollonialmakten. Fokus är att Al Capone försöker ta kontroll över diamantutvidningen i Kongo. De går faktiskt djupare in i den intrigen än vad boken gör. Röstskådespelarna försöker inte framställa karaktärna som dumma eller så, t ex Ingvar Kjellsson använder svensk skorrande överklassdialekt i rollen som kungen.

I övrigt är den lika trist som albumet.
Ska jag tolka detta som att en av er ljuger?
Citera
2023-07-05, 19:48
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ska jag tolka detta som att en av er ljuger?

Jag tolkar det som att ensembeln läst in en ny PK-version av Tintin i Kongo.
Citera
2023-07-05, 20:03
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Jag tolkar det som att ensembeln läst in en ny PK-version av Tintin i Kongo.
Ah, så kan det förmodligen vara.
Citera
2023-07-05, 20:30
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ah, så kan det förmodligen vara.

Storytel anger 2015 som utgivningsår för sin inlästa Tintin i Kongo.
Citera
2023-11-09, 17:30
Medlem
Vad finns det att säga om Tomas Bolme? Någon som har något matnyttigt?

Vet bara att han är kommunist och stödjer åsiktsregistreringen på Expo.

Tidigare i tråden nämns sexresor till Thailand. Kan någon bekräfta eller dementera? Kanske han varit på Kuba och knullat ungt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in