Citat:
Ursprungligen postat av
Heroin-dod
Tjabba!
Jag gör ett arbete i skolan just nu där jag bland annat frågar
hur mänskliga rättigheter bryts i dagens sverige rättfärdigat av lagen eller svenska demokratin.
Hur kommer det sig att SMR & SVP får sprida rasistisk propaganda öppet med svensk
demokrati när deras partiprogram går mot mänskliga rättigheter och deras demonstrationer
bryter mot EU-konvetionen?
Hur kan det vara lagligt att omskära barn vid så pass tidig ålder som man gör idag,
är det inte ett val individen ska bestämma själv?
Finns väl hur många exempel som hellst?
Gör mig smartare och skriv någon aspekt där du vet att
mänskliga rättigheter bryts i Sverige idag.
Hur försvarar man mångkultur och religionsfrihet i ett rättighetsperspektiv? Ska omskärelse, religiösa föreskrifter om underordning av kvinnor, konservativ syn på sexualitet och aborter, barnaga mm. tillåtas för att det är kristen/muslimsk/judisk kultur?
All form av särbehandling strider mot mänskliga rättigheter. Varför ska någon anställas bara för att denne heter Mohammed eller Astrid istället för Erik om allt annat är lika? Då diskriminerar man Erik utifrån lika godtyckliga principer som den strukturella rasism man vill motverka, så det går inte att försvara utifrån MR-principer.
Hela rättighetsperspektivet behöver ses över, det är dödfött. Det fungerar inte med postitiva rättigheter om inte skyldigheter finns hos någon att tillgodose dessa rättigheter. (Vissa vänsternissar tror att staten ska göra det, men eftersom statens kassa tas från medborgarna genom skatt är uttaget av skatt begränsat.)