2014-11-16, 19:55
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Den sverigedemokratiske väljaren har länge beskrivits som en ung, lågutbildad man boende i en mindre ort. Det är en bild som numera inte riktigt stämmer.
Svt 20 oktober 2014
Citera
2014-11-16, 20:37
Medlem
Tack så mycket!
Citera
2014-11-16, 20:44
Medlem
Flor-Idas avatar
Hört talas om Google?
Citera
2014-11-18, 10:22
Medlem
Mänskliga rättigheter i Sverige

Tjabba!

Jag gör ett arbete i skolan just nu där jag bland annat frågar
hur mänskliga rättigheter bryts i dagens sverige rättfärdigat av lagen eller svenska demokratin.

Hur kommer det sig att SMR & SVP får sprida rasistisk propaganda öppet med svensk
demokrati när deras partiprogram går mot mänskliga rättigheter och deras demonstrationer
bryter mot EU-konvetionen?

Hur kan det vara lagligt att omskära barn vid så pass tidig ålder som man gör idag,
är det inte ett val individen ska bestämma själv?

Finns väl hur många exempel som hellst?
Gör mig smartare och skriv någon aspekt där du vet att
mänskliga rättigheter bryts i Sverige idag.
Citera
2014-11-18, 10:43
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Hur kommer det sig att SMR & SVP får sprida rasistisk propaganda öppet med svensk
demokrati när deras partiprogram går mot mänskliga rättigheter och deras demonstrationer
Man får väl tycka vad man vill? Sedan får åhöraren ta ställning till det själv - på så vis begränsas inte individen till ett kollektivt tänk där alla tycker likadant, utan kan ta självständiga beslut om vad man anser är rätt och fel. Det kallas yttrandefrihet och är i sig en mänsklig rättighet. Ett exempel på motsatsen är Nordkorea där folk som tycker olikt bestraffas och rövas bort - vad hade du valt? Man skadas mer av begränsningen av ord än ord i sig.

Citat:
Jag med flera anser att narkotikalagarna kränker mänskliga rättigheter. Att godtyckligt kunna utsättas för kränkningar av rättsväsendet som t.ex. kroppsvisitation pga utseende. Här bryter man dessutom rättigheten att bestämma över sin egen kropp - men oftast när detta debatteras handlar det om rättighet till abort och det går helt klart att dra paralleller till detta. Inte nog med att man stoppas att bestämma över sig själv, men bestraffas även för det trots att det saknar offer.
Citera
2014-11-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heroin-dod
Tjabba!

hur mänskliga rättigheter bryts i dagens sverige rättfärdigat av lagen eller svenska demokratin.

Hur kan det vara lagligt att omskära barn vid så pass tidig ålder som man gör idag,

Hur försvarar man mångkultur och religionsfrihet i ett rättighetsperspektiv? Ska omskärelse, religiösa föreskrifter om underordning av kvinnor, konservativ syn på sexualitet och aborter, barnaga mm. tillåtas för att det är kristen/muslimsk/judisk kultur?

All form av särbehandling strider mot mänskliga rättigheter. Varför ska någon anställas bara för att denne heter Mohammed eller Astrid istället för Erik om allt annat är lika? Då diskriminerar man Erik utifrån lika godtyckliga principer som den strukturella rasism man vill motverka, så det går inte att försvara utifrån MR-principer.

Hela rättighetsperspektivet behöver ses över, det är dödfött. Det fungerar inte med postitiva rättigheter om inte skyldigheter finns hos någon att tillgodose dessa rättigheter. (Vissa vänsternissar tror att staten ska göra det, men eftersom statens kassa tas från medborgarna genom skatt är uttaget av skatt begränsat.)
Citera
2014-11-19, 19:00
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroin-dod
Tjabba!

Det första man behöver veta är att Sverige aldrig skrivit under FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Sverige har ansett att det räcker med den egna versionen av Grundläggande fri- och rättigheter som återfinns i regeringsformens 2 Kap.

Yttrandefriheten anses dock ha en särställning och därför finns både Yttrandefrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.

Åsikter kan aldrig straffas...

Håller med om att omskärelse borde vara ett val som en vuxen individ borde får välja själv, om det inte har någon medicinsk betydelse.

Tyvärr är det barnens vårdnadshavare som beslutar om detta ingrepp och om du frågar mig borde det kallas övergrepp. Men idag kallas det ingrepp...
Citera
2014-11-20, 08:33
Medlem
Kerem89s avatar
Hej,
Behöver hjälp på vissa frågor angående ett PM:
Beskriva Sveriges tradition av ett starkt kommunalt självstyre samt beskriva innehållet i den kommunala självstyret...
Argument kring centralisering av kommunernas självstyre med relation till flyktingfrågan..
Argument för decentralisering kring samma fråga..
Tack på förhand
Citera
2014-12-09, 20:46
Medlem
Groots avatar
Motiveringar för att rösta Pirat?

Har ett skolarbete jag kört fast i med deadline 23:59 inatt där jag ska hålla ett valtal nästa vecka om att rösta på Piratpartiet vinklat åt anti-FRA/NSA-hållet, och jag behöver lite krut. Vilka punkter kan man komma med för att styra talet?

Är inte särskilt bra på sånt här.
Citera
2014-12-18, 10:04
Medlem
Hejhej! Jag har en svenska-samhäll redovisning och har valt ämnet "kan man med ett nyval ändra en grundlag under kort tid?"
Å
Det är som det låter, kan man ändra en grundlag nu med nyval? I och med att man behöver två val för att ändra en grundlag och det står ingenting i lagparagraferna att det behöver vara ordinarie val.

Etc etc, tacksam för svar
Citera
2015-01-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headlines
Hallå gott folk.

Går sista året på gymnasiet och hade en uppgift jag behövde komplettera snarast, då den har legat och bara väntat på att bli skriven. Det är en uppsats som bör skrivas gällande Sverige och dess politik, riksdag, monarki, osv.

Frågan lyder,

"Vem bestämmer?"

Desto mer utvecklat, desto bättre. Vill gärna få en bra bas på denna fråga av er, och uppskattar all information ytterst! Anledningen till varför jag ens startade denna tråd beror på att jag varit sjuk på senaste tiden och har ej böckerna med mig hem, därför bestämde jag mig för att få lite hjälp på Flashback samt googla lite information tills vidare. Tack igen!

Folket bestämmer. Kolla hur politikerna mäter på opinionsmätningarna och tar besluten därefter.
Citera
2015-01-24, 03:34
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerrificDolphin
Hejhej! Jag har en svenska-samhäll redovisning och har valt ämnet "kan man med ett nyval ändra en grundlag under kort tid?"
Å
Det är som det låter, kan man ändra en grundlag nu med nyval? I och med att man behöver två val för att ändra en grundlag och det står ingenting i lagparagraferna att det behöver vara ordinarie val.

Etc etc, tacksam för svar

Det går väl vare sig långsammare eller fortare att ändra en grundlag med extraval.

Det krävs två likalydande riksdagsbeslut med val emellan för att ändra grundlag.
Eftersom det är regeringen och inte riksdagen som beslutar om extraval, så faller den konspiratoriska tanken om att en regering skulle vilja utlysa extraval efter ett riksdagsbeslut som innebär att regeringen inte har riksdagens förtroende...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in