2014-10-15, 11:30
Medlem
Jag gissar att det finns två stora falanger inom Sd där den ena bygger på inrikespolitiskt ansvar
om ekonomi och hur integrationen hanteras idag, medan den andra bygger mer på ett
förakt mot mångkultur och invandrare från vissa delar av världen.
Därför tror jag att striden inom Sd är nästan lika stor som striden om trovärdighet utåt.
Många nya väljare är uppenbarligen väljare från den breda massan och vinner den
"Rätta" falangen och inget annat parti ändrar på sin nuvarande flyktingpolitik lär vi
nog få se ännu större framgångar för Sd i framtiden.
Citera
2014-10-20, 08:44
Medlem
theDevilWearsNadas avatar
Eu-parlamentet vs Svergies riksdag.

På vilka sätt begränsas Eu-parlamentets makt om man jämför med Sveriges riksdag?
Citera
2014-10-20, 08:55
Medlem
theDevilWearsNadas avatar
Tillägg: Missade min lektion i fredags(17okt), och läraren tycker att jag kan ta reda på skillnaden själv...
Senast redigerad av theDevilWearsNada 2014-10-20 kl. 09:09.
Citera
2014-11-03, 18:17
Medlem
Headliness avatar
Vem bestämmer?

Hallå gott folk.

Går sista året på gymnasiet och hade en uppgift jag behövde komplettera snarast, då den har legat och bara väntat på att bli skriven. Det är en uppsats som bör skrivas gällande Sverige och dess politik, riksdag, monarki, osv.

Frågan lyder,

"Vem bestämmer?"

Desto mer utvecklat, desto bättre. Vill gärna få en bra bas på denna fråga av er, och uppskattar all information ytterst! Anledningen till varför jag ens startade denna tråd beror på att jag varit sjuk på senaste tiden och har ej böckerna med mig hem, därför bestämde jag mig för att få lite hjälp på Flashback samt googla lite information tills vidare. Tack igen!
Citera
2014-11-03, 18:46
Medlem
vtcs avatar
Ifall frågan ska besvaras utifrån vad som står i skolböckerna så är det givetvis folket som bestämmer i vår fantastiska demokrati
Citera
2014-11-03, 19:29
Medlem
Tänker inte sitta o göra dina skoluppgifter så allt jag kan ge dig är att folket bestämmer i en demokrati.

Kan också slänga in att demokrati betyder folkstyre eller folkmakt.
Citera
2014-11-03, 19:43
Medlem
Jag kan ge samma tips här som i nästan alla andra frågor i den här tråden: Läs Regeringsformen - Sveriges viktigaste grundlag. Alternativt, gå in på riksdagens hemsida. Där finns en lättfattlig beskrivning av hur Sverige styrs.
Citera
2014-11-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukissnutte6
Ponera att kandidat1 får 5%, kandidat2 får 6% och kandidat3 7% av personkryssen och partiet bara får ett mandat.

Kandidat3 får platsen, men tvingas avgå efter en tid. Kandidat2 tar över platsen, men tvingas avgå efter en tid. Kandidat1 tar då över platsen

Har jag uppfattat systemet korrekt?

Varför ska kandidaterna tvingas avgå efter en tid? Vid nästa val så kommer den kandidaten som får flest röster ta det mandadet(om det är det enda).

Enda anledningen någon tvingas avgå, är att den personen gjort något grovt eller helt enkelt inte kan fortsätta sitt uppdrag, då finns det en ersättare som i de flesta fall är den kandidaten med näst flest röster.
Citera
2014-11-04, 18:55
Medlem
Tjenare Fb:are. Sitter helt utmattad efter att i flera dagar försökt att komma på vad jag skall skriva om i min samhällskunskapsrapport som ska in i slutet av månaden.

Det skall alltså in en rapport i slutet av månaden angående mänskliga rättigheter eller ett globalt problem. Jag har varit inne på att undersöka ebola och rätten till sjukvård av något slag. Den idén dog dock ganska så snabbt eftersom ämnet kändes för färskt+ den dåliga dokumentationen i Afrika.

Min andra idé har varit att analysera energikonflikterna mellan EU, Ukraina och Ryssland efter den senaste händelseutvecklingen. Men kände då att jag skulle virra mig bort i någonting onödigt. Rapporten ska trots allt handla om mänskliga rättigheter främst!

Någon som har något förslag på schyssta frågeställningar eller syfte?
Citera
2014-11-16, 18:37
Medlem
Källor om SD

Gör ett rapport arbete och behöver hitta en källa där det stor att SD aldrig har suttit i regeringen och behöver öven källa om vilka väljargrupper som stödde SD nu och innan, tack på förhand!
Citera
2014-11-16, 18:43
Bannlyst
Måste du verkligen ha en källa på att Sd aldrig varit med i regeringen?

http://www.regeringen.se/sb/d/4393
Citera
2014-11-16, 18:53
Medlem
Det är ett rapport arbete och därför måste jag endast gå efter källor och inte egna kunskaper, tack för sidan, skulle du kunna länka en om väljargrupper som stöder dem nu och då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in