För mig som inte är religiös, ska jag bli tvingad att höra böner som jag inte är intresserad av att höra? Ska dessa muslimer få tvinga på mig, sina åsikter? Dom kan väl be inne i mosken, där det inte stör andra? Jag har ju också åsikter, men dom vrålar jag inte ut i megafon så att det stör muslimer, eller andra människor.
Störande ljud, stör folk helt enkelt! Om dom har rätt att vråla i megafoner, så borde ju vem som helst ha rätt att vråla i megafon. Vilken kakofoni av oljud det skulle bli om alla som tycker något skulle ha rätt att förorena luften!
Citat:
"Religionsfrihet är inte en frihet att ignorera min rätt att slippa ha religionsutövning i mitt vardagsrum."-Niklas Starow
Citat:
"Det som storligen stör mig med religionsfriheten är att vissa religiösa inte fattar att den även innebär, att man faktiskt har rätten att få slippa religiösa uttryck. Jag ska alltså ha rätten att få slippa att höra tex böneutrop i det offentliga rummet. Religion ska vara en privatsak. " Ramborg Persdotter (
familjeliv.se)
Förr i tiden så sade man att
"man ska ta seden dit man kommer". Det betyder att man inte ska bete sig störande, provocerande eller illa när man är på besök hos en annan kultur. Man ska anpassa sig.
Detta betyder att när man är på semester i arabvärlden t.ex, så kanske det inte är lämpligt att dricka alkohol och vara halvnaken som turist. Omvänt betyder det att invandrare, inte ska bete sig illa eller störande när dom är i Sverige. Det är respektlöst mot oss svenskar att föra oljud på detta sättet. Hur anpassat är det? Dom ska ju anpassa sig till oss och inte tvärtom.
I värsta fall kan dom väl ringa i klockor, dom också.