2012-10-19, 12:49
Medlem
Otems avatar
Tycker inte det är rättvist mot den infödda svenska befolkningen, nää, böneutrop kan hålla sig till arabiska länder.
Citera
2012-10-19, 12:57
Medlem
Raketprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
- Kyrkklockeargumentet. Många säger att eftersom vi accepterar kyrkklockor måste vi acceptera böneutrop. Men det är fel. Kyrkklockor är ett kulturellt/historiskt arv. Det är inte böneutrop. Det är tveksamt om högljudda kyrklockor skulle accepteras idag om det inte vart så att det tillhört vår kultur i i åtskilliga århundraden.

Tillägg på kyrkklockeargumentet; kyrkklockor är bara klockor som ringer medan böneutrop innehåller religiösa budskap ("Gud är störst", "dags att gå till bön", osv.). Religionsfrihet innebär, mer än något annat, rätten att slippa religion. Religion är en privatsak och det är inga som helst problem att vara muslim eller hindu eller scientolog så länge du inte informerar hela bostadsområden om detta med hjälp av enorma högtalare.
Citera
2012-10-19, 13:11
Moderator
Fear2bes avatar
För mig som inte är religiös, ska jag bli tvingad att höra böner som jag inte är intresserad av att höra? Ska dessa muslimer få tvinga på mig, sina åsikter? Dom kan väl be inne i mosken, där det inte stör andra? Jag har ju också åsikter, men dom vrålar jag inte ut i megafon så att det stör muslimer, eller andra människor.

Störande ljud, stör folk helt enkelt! Om dom har rätt att vråla i megafoner, så borde ju vem som helst ha rätt att vråla i megafon. Vilken kakofoni av oljud det skulle bli om alla som tycker något skulle ha rätt att förorena luften!

Citat:
"Religionsfrihet är inte en frihet att ignorera min rätt att slippa ha religionsutövning i mitt vardagsrum."-Niklas Starow

Citat:
"Det som storligen stör mig med religionsfriheten är att vissa religiösa inte fattar att den även innebär, att man faktiskt har rätten att få slippa religiösa uttryck. Jag ska alltså ha rätten att få slippa att höra tex böneutrop i det offentliga rummet. Religion ska vara en privatsak. " Ramborg Persdotter (familjeliv.se)

Förr i tiden så sade man att "man ska ta seden dit man kommer". Det betyder att man inte ska bete sig störande, provocerande eller illa när man är på besök hos en annan kultur. Man ska anpassa sig.

Detta betyder att när man är på semester i arabvärlden t.ex, så kanske det inte är lämpligt att dricka alkohol och vara halvnaken som turist. Omvänt betyder det att invandrare, inte ska bete sig illa eller störande när dom är i Sverige. Det är respektlöst mot oss svenskar att föra oljud på detta sättet. Hur anpassat är det? Dom ska ju anpassa sig till oss och inte tvärtom.

I värsta fall kan dom väl ringa i klockor, dom också.
Citera
2012-10-19, 13:29
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketprofeten
Tillägg på kyrkklockeargumentet; kyrkklockor är bara klockor som ringer medan böneutrop innehåller religiösa budskap ("Gud är störst", "dags att gå till bön", osv.). Religionsfrihet innebär, mer än något annat, rätten att slippa religion. Religion är en privatsak och det är inga som helst problem att vara muslim eller hindu eller scientolog så länge du inte informerar hela bostadsområden om detta med hjälp av enorma högtalare.
Jag håller med dig speciellt om att religionsfrihet även innebär frihet från religion. Detta speciellt som vi i Sverige har markerat åtskillnaden, genom att separera kyrka och stat.

Ett fungerande samhälle bygger på sekularitet. Det finns redan tillräckligt många påtagliga orsaker till dispyter, så vi behöver inte bråka om vems fantasifigur ("gud") som är bäst/riktig.
Citera
2012-10-19, 13:34
Medlem
hoppe-krilles avatar
Jag hoppas helt klart det går igenom!! Då får man bita ihop åt a helevete ett tag tills nästa val då SD är ledande styre i vårt land...men det är det helt klart värt.....!!!
Åkessson och hans vänner lutar sig så underbart tillbaka i stolen nu och bara skrattar....vaknar varje morgon och tänker, undrar hur många tusen gratis röster jag fått idag!!
Citera
2012-10-19, 13:49
Medlem
Två enkla anledningar till att det inte hör hemma i sverige.

*Utropen sker uteslutande på arabiska. Ok om dom hade ropat på svenska, då hade jag kunnat ta debatten men nu är det ett direkt intrång på svensk mark.

*Det är inte bara ett påminnelserop för bön. Det är hela trosbekännelsen. Citat som bl.a. ropas ut är:
"Allah är störst."
"Allah är den enda guden."
etc.

Det är INTE speciellt hänsynsfullt att ropa att du är störst, bäst och vackrast i örat på alla som är i närheten. När man väl vet vad ropen betyder inser man att det är ett direkt intrång i folks privatliv och ett försök att dominera deras vardag.
Senast redigerad av Renovatio 2012-10-19 kl. 13:54.
Citera
2012-10-19, 15:00
Medlem
Defunctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det lät trevligt. Dessvärre är det inte lika bra i hela Indien:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/religiost-vald-harjar-indien_1881243.svd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/snabbguide-konflikten-mellan-hinduer-och-muslimer-i-indien

Hinduer och muslimer och kristna slåss mot varandra och dödar varandra. Allt annat än en fungerande mångkultur.

Sjalvklart gor dom det, staden jag var i ar en mycket liten sadan endast 60.000 invanare.

Ideologier och utopia funkar endast i liten skala.
Citera
2012-10-19, 20:07
Medlem
rootbits avatar
För det första har Sverige varit ett kristet land så pass länge att klockringning främst bör förknippas med vår historia och inte med den kristna tron.

Böneutrop är å andra sidan något helt främmande i Sverige och närmast att jämnställa med offentliga evenemang/demonstration då det är en person som ropar ut ett politiskt/religiöst budskap på allmän plats. Islam är ju en politiskt betingad religion.

Böneutrop har inget kulturellt värde i Sverige och är heller inte befäst i någon svensk tradition. Det är solklart att det inte ska tillåtas.
Senast redigerad av rootbit 2012-10-19 kl. 20:12.
Citera
2012-10-19, 20:12
Medlem
Kingen_kings avatar
Det största och starkaste argumentet emot är vem som har rätt till det offentliga rummet. Vart sätter vi gränsen? Kommer vi att ha reklamutrop på torgen? Politisk propaganda tre gånger om dagen? Vart går gränsen?
Och jag kan inte se nån inskränkning i religionsfriheten bara för att man inte tillåter böneutrop.

Centern är på min linje.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-sjalvklart-att-tillata-boneutrop_7596404.svd
Citera
2012-10-19, 20:16
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det största och starkaste argumentet emot är vem som har rätt till det offentliga rummet. Vart sätter vi gränsen? Kommer vi att ha reklamutrop på torgen? Politisk propaganda tre gånger om dagen? Vart går gränsen?
Och jag kan inte se nån inskränkning i religionsfriheten bara för att man inte tillåter böneutrop.

Centern är på min linje.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-sjalvklart-att-tillata-boneutrop_7596404.svd

Det dåliga med den där centerpartistens förslag är att han vill ta bort klockringningen, vilket betyder att Sverige ska stå tillbaka för att inte trampa en politisk religion på fötterna. Det är INTE Sverige som ska anpassa sig efter islam, det är islam som ska anpassa sig till Sverige och svenska värderingar.

Det är samma princip som när man kommer hem till folk. Man slänger inte upp fötterna på bordet och ställer krav. Man respekterar sin värd och accepterar att han/hon har sina värderingar och sätt att göra saker och ting på. Det kallas respekt och folkvett, vilket i sig är en svensk värdering. Ingen vettig människa står tillbaka i sitt eget hus och anpassar sig efter sin gäst...
Senast redigerad av rootbit 2012-10-19 kl. 20:39.
Citera
2012-10-19, 21:04
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Det dåliga med den där centerpartistens förslag är att han vill ta bort klockringningen, vilket betyder att Sverige ska stå tillbaka för att inte trampa en politisk religion på fötterna. Det är INTE Sverige som ska anpassa sig efter islam, det är islam som ska anpassa sig till Sverige och svenska värderingar.

Det är samma princip som när man kommer hem till folk. Man slänger inte upp fötterna på bordet och ställer krav. Man respekterar sin värd och accepterar att han/hon har sina värderingar och sätt att göra saker och ting på. Det kallas respekt och folkvett, vilket i sig är en svensk värdering. Ingen vettig människa står tillbaka i sitt eget hus och anpassar sig efter sin gäst...
Oj! Du glömde bort att läsa vad han skrev. Men jag citerar honom eftersom det här stycket stod ganska långt ned i artikeln. Jag bara tänkte om du inte orkade läsa allt...

Jag är benägen att se kyrkklockors klang som ett historiskt och kulturellt betingat undantag från en huvudregel att vara mycket restriktiv med att ”det offentliga luftrummet” ska användas för allt fler högljudda marknadsföringsbudskap. Skulle likabehandling av religiösa och andra budskap kräva att alltfler sådana tillåts ljuda borde snarare klockringningen inskränkas hellre än att alltfler aktörer tillkommer.
Citera
2012-10-19, 21:59
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Oj! Du glömde bort att läsa vad han skrev. Men jag citerar honom eftersom det här stycket stod ganska långt ned i artikeln. Jag bara tänkte om du inte orkade läsa allt...

Jag är benägen att se kyrkklockors klang som ett historiskt och kulturellt betingat undantag från en huvudregel att vara mycket restriktiv med att ”det offentliga luftrummet” ska användas för allt fler högljudda marknadsföringsbudskap. Skulle likabehandling av religiösa och andra budskap kräva att alltfler sådana tillåts ljuda borde snarare klockringningen inskränkas hellre än att alltfler aktörer tillkommer.

Snarare du som inte läste vad han skrev:

"Skulle likabehandling av religiösa och andra budskap kräva att alltfler sådana tillåts ljuda borde snarare klockringningen inskränkas hellre än att alltfler aktörer tillkommer."

Varför ska klockringningen stå tillbaka för att svaga och naiva politiker är beredda att ge vårt kulturarv bit för bit till människor som inte på något sätt har bidragit till att bygga upp det samhälle vi svenskar tar för givet idag? Det är så jävla illa så det finns inte. Böneutrop och sharia har INGET i Sverige att göra!
Senast redigerad av rootbit 2012-10-19 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in