2012-10-16, 14:26
Medlem
Beaver14s avatar
Har en stor databas med personnummer, ca 3300. Jag behöver enklast möjligt ta reda på uhr många som är män resp kvinnor. 3:e siffran av de fyra sista är ju avgörande här, finns det någon formel att skriva för att få ut "man" om 3:e siffran är udda resp "kvinna" om siffran är jämn?

Vill helst inte behöva gå igenom alla manuellt....

Tacksam för hjälp!

edit: jag har svenskt Excel
Citera
2012-10-16, 14:39
Medlem
FiveDayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har en stor databas med personnummer, ca 3300. Jag behöver enklast möjligt ta reda på uhr många som är män resp kvinnor. 3:e siffran av de fyra sista är ju avgörande här, finns det någon formel att skriva för att få ut "man" om 3:e siffran är udda resp "kvinna" om siffran är jämn?

Vill helst inte behöva gå igenom alla manuellt....

Tacksam för hjälp!

edit: jag har svenskt Excel

Om personnumret är jämnt delbart med 20 (alltså om resten blir 0) är det fråga om en kvinna. Annars en man. Jag vet inte om det finns en operation för restdivision på Excel dock.

Så skriv en villkorssats som restdividerar ett personnummer med 20 och om det inte blir någon rest så är det en kvinna, annars en man.
Citera
2012-10-16, 14:46
Medlem
Beaver14s avatar
Äh, jag körde det via anpassad filterfunktion istället och kopierade in manuellt. Gick ganska snabbt och smidigt.

Men tack för hjälp ändå
Citera
2012-10-16, 23:21
Medlem
Ser att du redan löst det. Men jag gillar attlösa excelproblem så här är min lösning.

På engelska: =IF(ISODD(MID(A1;8;1));"Man";"Kvinna")
På svenska: =OM(ÄRUDDA(EXTEXT(A1,8,1)),"Man","Kvinna")

Jag slutar för övrigt aldrig att förundras över det faktum att excel inte har någon inbyggd lösning för att kunna hantera funktionsnamn på olika språk.

Har jobbat i excel på engelska i flera år men har nu hamnat på en arbetsplats där det prompt ska vara på svenska och jag skriver i princip alltid fel eller måste kolla upp översättningen varje jäkla gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in