• 1
  • 2
2012-10-16, 08:01
Bannlyst
TJa jag har en Mac som jag nyligen fått från skolan. Det har uppstått lite problem. När jag försöker öpna .exe filer så kommer det upp massa texter och längst upp står det
Citera
2012-10-16, 08:02
Medlem
tzjs avatar
.exe-filer är inget du använder i Mac OS. Det är installationsfiler i windowsmiljöer.
Citera
2012-10-16, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
.exe-filer är inget du använder i Mac OS. Det är installationsfiler i windowsmiljöer.

Vad menar du nu?
Citera
2012-10-16, 08:12
Medlem
tzjs avatar
exe-filer är till för att användas i windows, inte i Mac OS. Operativsystemet på din dator heter med största sannolikhet OS X Lion, och exe-filer används i operativsystem som Windows XP, Windows Vista, Windows 7 osv.

Vad är det för program du försöker installera på din Mac?

Köpråd - Mac: Bärbart ·····» Programvara - Mac OS
/mod.
Citera
2012-10-16, 08:16
Bannlyst
Citat:
exe-filer är till för att användas i windows, inte i Mac OS. Operativsystemet på din dator heter med största sannolikhet OS X Lion, och exe-filer används i operativsystem som Windows XP, Windows Vista, Windows 7 osv.

Vad är det för program du försöker installera på din Mac?

Köpråd - Mac: Bärbart ·····» Programvara - Mac OS
/mod.

Jag försöker ta emot exe filer från en kompis. Det inehåller skyperesolver osv.. Så det finns inget man kan göra förutom att överföra dom till sin stationära dator?
Citera
2012-10-16, 08:19
Medlem
tzjs avatar
Du kan inte köra exe-filer i OS X Lion, så du för flytta över filerna till en windowsdator för att kunna köra programmet.
Citera
2012-10-16, 08:21
Bannlyst
Citat:
Du kan inte köra exe-filer i OS X Lion, så du för flytta över filerna till en windowsdator för att kunna köra programmet.

SÅ JÄVLA VÄRDELÖS. Värför kan man inte göra det?
Citera
2012-10-16, 08:24
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodySimpson

Ja du lille vän, det är så det är upplagt helt enkelt.

Du får titta om programvaran finns till Mac helt enkelt, alternativt installera windows på din Mac via programmet Bootcamp.
Citera
2012-10-16, 08:32
Medlem
Citat:

Stämmer dock inte helt. Du kan till exempelt köra program (exe filer) som bygger på .NET 4.
Kolla in Mono frameworket http://www.mono-project.com/Main_Page.

Jag kör KeePass med hjälp av Mono (exe fil)
Citera
2012-10-16, 08:36
Medlem
Citat:
Jag försöker ta emot exe filer från en kompis. Det inehåller skyperesolver osv.. Så det finns inget man kan göra förutom att överföra dom till sin stationära dator?

Bygger det på .NET kan du köra det via Mono.
Mono ramverket är direkt gjort för att kunna köra bl.a. Windows program på Mac/linux distar.

http://www.mono-project.com/Main_Page
Citera
2012-10-16, 10:38
Medlem
madtops avatar
Citat:

Av typ samma anledning att det inte går att köra ett pc-spel i en xbox.
Den är liksom inte gjord för det.

En betydligt intressantare fråga är:
Varför i hela värden tror du att ett program skrivet för windows ska fungera under Mac OS?
Är genuint nyfiken på hur du tänkte.
Citera
2012-10-16, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Av typ samma anledning att det inte går att köra ett pc-spel i en xbox.
Den är liksom inte gjord för det.

En betydligt intressantare fråga är:
Varför i hela värden tror du att ett program skrivet för windows ska fungera under Mac OS?
Är genuint nyfiken på hur du tänkte.

FÖr jag trodde mac bara var ett namn. Dvs att datorn heter Mac och körs på windows. Men nu vet jag att MAc är ett operativsystem som är windows konkurrenter.

Någon som vet hur jag kan överföra dessa filer till min stationära dator `? När jag försöker med det via USB så fattar jag inget. JAg hittar inte min USB på min MAc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in