• 2
  • 3
2012-10-16, 17:18
Medlem
Erskpersks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtian
Börja snacka med alla möjliga folk på krogen, i baren, när du tar en cigg. Till slut kommer du klicka med någon. Då säger du bara att du är helt ny i staden och har inga vänner. Så frågar du om han vill ta en öl någon dag. Vid den tidpunkten är det dax att fråga om hans nummer. När ni sedan tar en öl så lär ni ju antagligen känna varandra lite bättre. Då lär ni känna om ni kan vara vänner eller inte. Om inte är det bara att försöka igen tills du hittar någon som kan bli din vän.

Det har jag försökt några gånger. Men är helt värdelös på att driva ett samtal. Så det brukar bara bli stelt. De gånger jag har gjort det har jag varit ganska på arslet och det är jag kanske 1/20 ggr när jag är ute på krogen. Vill gärna att andra personer tar kontakt med mig. Men jag förstår ju att det låter heldumt i denna situation.
Citera
2012-10-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erskpersk
Det har jag försökt några gånger. Men är helt värdelös på att driva ett samtal. Så det brukar bara bli stelt. De gånger jag har gjort det har jag varit ganska på arslet och är inte det ofta. Vill gärna att andra personer tar kontakt med mig. Men jag förstår ju att det låter heldumt i denna situation.

Tyvärr så tror jag du måste ta tag i det själv. Ingen ser dig om du inte visar att du finns. Det är bara att försöka gång på gång. Även om det blir stelt så kommer du bli bättre och bättre för varje gång du försöker. Vad har du att förlora? Du bor i en stad där ingen känner dig. Antingen så kommer du vara utan vänner eller så kommer du få vänner. Blir det en stel konversation är det bara att gå därifrån. Visst han/hon kommer tycka att du var jävligt random. Det spelar ingen roll eftersom han/hon vet inte vem du är och du kommer inte träffa honom/henne igen. Till slut kommer du bli bättre och bättre med att hålla igång en konversation. Du kan ju testa ta en helkväll till att bara gå fram till snubbar och försöka bli polare med de. Gå verkligen fram till alla som du kan tänka dig bli polare med och försök. Du lär klicka med någon som du kan tänka dig att hänga med. Snacka om samma saker som du snackar om med dina vänner så är saken biff.
Senast redigerad av Guldtian 2012-10-16 kl. 17:36.
Citera
2012-10-16, 18:10
Medlem
Highway101s avatar
När jag var nyinflyttad i en stad så gick jag bara runt och snackade med i princip alla på krogen. Dom flesta var trevliga och man märker ganska fort om dom tycker man är skön eller om man är konstig. Efter några utekvällar fick jag massa nummer till snubbar som jag sedan hållt kontakten med på facebook och hängt med några gånger. Bara att säga som det är, du är ny i staden osv. Många har varit i samma situation och förstår hur du känner.

Sen kan du ju alltid börja ragga runt på brudar och om du skulle få en brud som är intresserad av dig, håll fast vid henne även om du själv inte är förälskad. Genom henne kommer du lära känna massa nytt folk.
Citera
2012-10-16, 19:09
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partigiano
Börja rök weed, det är ett trevligt och lätt sätt att umgås på. Alla stoners känner fler stoners + att man kan flumma och bete sej lite hursomhelst så det är ingen vidare socialt pressad situation.
Sen att kombinera det med ett lan är hur kul som helst (med tanke på dit spelintresse)
Måste bara säga att du har helt rätt. Fan jag har inte riktigt tänkt på det innan. Man har liksom en speciell koppling till den andre också, något som de andra inte förstår.
Tyvärr är många av dessa bekanta inte riktiga vänner, i mitt fall, men man kan umgås och ha riktigt kul tillsammans.
Citera
2012-10-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erskpersk
Hallå. Det är så att jag flyttade till Norge för ungefär 7-8 månader sen. Är inte helt själv då min syster bor här med. Men problemet är att jag inte vet hur man skaffar kompisar, då jag alltid bott i samma stad tidigare och där kommer ju kompisar automatiskt. Börjar må ganska dåligt över att inte ha några kompisar. Visst har jag kompisar kvar hemma och umgås med dom genom internet dagligen. Men fattas ju nånting hursomhelst. Jag frågar inte bara "hur skaffar jag kompisar" rakt ut för jag fattar att det kommer med tiden. Men inget har ju hänt. Har fast jobb kan tilläggas men inga kollegor som jag skulle kunna trivas med på fritiden.

Vad skulle jag kunna göra för att påskynda processen tror ni? Är totalt ointresserad av sport. Tycker mest om att sitta vid datorn. Jo jag vet sitta vid datorn är inte så socialt till att börja med. Men vad ska jag göra annars då? Har ju inga att umgås med.

Om ni varit med om liknande själv så kan ni berätta hur ni gick tillväga.

Känner samma sak fast för mig är det uppe i 13 månader men beror mest på att jag hade tjej i ett år så brydde mig inte, men nu när man kollar har man inte en aning om hur man ska gå tillväga för ingen är i min åldersgrupp på jobbet direkt. Tips?
Citera
2012-10-16, 21:16
Medlem
raajtans avatar
Skriv ditt nummer i ett pm, så kan vi börja hänga (jag är i 20-25 års åldern). Har själv samma problem(eller egentligen inte, då jag har några vänner här), men försökte ta initiativ i svenskar i Oslo gruppen. Men det gick sådär. Den är ju egentligen ett stort skämt haha. Det enda dem diskuterar där är, boende, var man kan klippa sig billigt och var det finns jobb.

edit: såg att du bodde i Stavanger. Tyvärr, reser inte 50 mil för att träffa någon jag inte känner.
Senast redigerad av raajtan 2012-10-16 kl. 21:19.
Citera
2012-10-16, 21:33
Medlem
Erskpersks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtian
Tyvärr så tror jag du måste ta tag i det själv. Ingen ser dig om du inte visar att du finns. Det är bara att försöka gång på gång. Även om det blir stelt så kommer du bli bättre och bättre för varje gång du försöker. Vad har du att förlora? Du bor i en stad där ingen känner dig. Antingen så kommer du vara utan vänner eller så kommer du få vänner. Blir det en stel konversation är det bara att gå därifrån. Visst han/hon kommer tycka att du var jävligt random. Det spelar ingen roll eftersom han/hon vet inte vem du är och du kommer inte träffa honom/henne igen. Till slut kommer du bli bättre och bättre med att hålla igång en konversation. Du kan ju testa ta en helkväll till att bara gå fram till snubbar och försöka bli polare med de. Gå verkligen fram till alla som du kan tänka dig bli polare med och försök. Du lär klicka med någon som du kan tänka dig att hänga med. Snacka om samma saker som du snackar om med dina vänner så är saken biff.

Vi ska faktiskt ut nästa helg med. Så kanske ska börja förbereda mig mentalt för detta redan nu. Ska prova i helgen och se hur det går iallafall! Det ultimata skulle ju vara att träffa en tjej. Då får man ju både sällskap och lite bonusmänniskor i form av hennes kompisar med på köpet liksom.
Citera
2012-10-16, 21:35
Medlem
Erskpersks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Skriv ditt nummer i ett pm, så kan vi börja hänga (jag är i 20-25 års åldern). Har själv samma problem(eller egentligen inte, då jag har några vänner här), men försökte ta initiativ i svenskar i Oslo gruppen. Men det gick sådär. Den är ju egentligen ett stort skämt haha. Det enda dem diskuterar där är, boende, var man kan klippa sig billigt och var det finns jobb.

edit: såg att du bodde i Stavanger. Tyvärr, reser inte 50 mil för att träffa någon jag inte känner.

Ja jag är ju med i Svenskar i Stavanger gruppen på fb med. Men det är som du säger. Snackas bara boende och jobb i princip.
Citera
2012-10-17, 11:18
Medlem
Erskpersks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highway101
När jag var nyinflyttad i en stad så gick jag bara runt och snackade med i princip alla på krogen. Dom flesta var trevliga och man märker ganska fort om dom tycker man är skön eller om man är konstig. Efter några utekvällar fick jag massa nummer till snubbar som jag sedan hållt kontakten med på facebook och hängt med några gånger. Bara att säga som det är, du är ny i staden osv. Många har varit i samma situation och förstår hur du känner.

Sen kan du ju alltid börja ragga runt på brudar och om du skulle få en brud som är intresserad av dig, håll fast vid henne även om du själv inte är förälskad. Genom henne kommer du lära känna massa nytt folk.

Framsteg! Körde på detta nyss och frågade en söt tjej i kassan där jag åt lunch om hon ville ta en kaffe nångång. Men givetvis hade hon kille redan... Men har börjat gå frammåt iallafall!
Citera
2012-10-17, 11:18
Medlem
Erskpersks avatar
*Dubbelpost*
Senast redigerad av Erskpersk 2012-10-17 kl. 11:21.
Citera
2012-11-01, 11:50
Medlem
tazrians avatar
Det verkar ju gå frammåt för dig! Fortsätt såhär så kommer det gå fort. Viktigt med positivt mindset och om du uttstrålar lite positiv energi, kommer andra snappa upp detta och de kommer automatiskt dras till dig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in