• 1
  • 2
2012-10-15, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av partypojke
Håller med Redoxreaktion. De flesta lagar är omoraliska. Polisen har inte mer rätt att kräva saker av mig än någon annan person i samhället. Och det hjälper inte att dem har en blå hatt på huvudet.

Citera
2012-10-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Det är lite "typiskt vänster" att åberopa något som kallas för "civil olydnad", även fast jag anser mig vara mer röd än blå så tycker jag att det är ett dumt sätt att gå till väga.

Ungefär som att börja utveckla anorexi för att gå ned i vikt, istället för att gå och träna kontinuerligt så att kroppen blir stark och formas så man vill ha den.

Alltså arbeta upp en stark och moraliskt "korrekt" grund? Vettigt argument om du menar detta.
Men är det då ett steg i rätt riktning att bryta mot lagen och på så sätt ändra den på sikt?
Det är väl ändå ett steg i rätt riktning att utveckla anorexia för att gå ner i vikt, du går ju ändå ner i vikt.
Citera
2012-10-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Jag vill ha svar på min frågeställning, är det okej att ljuga för polisen enligt dig?
Gärna utförliga svar. Sedan utifall jag får min önskan uppfylld är tvivelaktig då jag inte tycker du har bidragit alls till tråden utan endast diskuterat syftet med trådstarten vilket är irrelevant.

Hoppas du har förstått mina intentioner.
Jag gav ett fullvärdigt svar i mitt första inlägg. Ja, ibland är det okej. Exempel finns där också.

Polisen upprätthåller lagen, polisen är inte lagen. Frågeställningen borde således handla om huruvida det är okej att bryta mot lagen. Att ljuga för en polis är naturligtvis helt okej om man känner för det.
Citera
2012-10-15, 23:15
Medlem
storspoven2ks avatar
Frågan är dock om den totala lyckan blir större för flyktingarna när de får stanna, eller om den totala sorgen blir större för alla andra när vi har moskéer runt varje hörn. Om jag själv ska göra en bedömning utifrån den utilitaristiska modellen så blir svaret ändå att den rätta handlingen är att säga sanningen till polisen i detta exempel.
Senast redigerad av storspoven2k 2012-10-15 kl. 23:18.
Citera
2012-10-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag gav ett fullvärdigt svar i mitt första inlägg. Ja, ibland är det okej. Exempel finns där också.

Polisen upprätthåller lagen, polisen är inte lagen. Frågeställningen borde således handla om huruvida det är okej att bryta mot lagen. Att ljuga för en polis är naturligtvis helt okej om man känner för det.

Mycket relevant. Dock är polisen den som ser till att lagen följ, alltså är dem en direkt länk till lagen, ljuger du för en polis så ljuger du för en kontrollant av lagen. Förstår dock att man kan hävda att en polis är en individ som oss alla andra och frågan handlar då om det är okej att ljuga eller inte.
Men att ljuga för någon som ska se till att lagen följs är lika med att ljuga för lagen/bryta lagen.
Citera
2012-10-15, 23:17
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Alltså arbeta upp en stark och moraliskt "korrekt" grund? Vettigt argument om du menar detta.
Men är det då ett steg i rätt riktning att bryta mot lagen och på så sätt ändra den på sikt?
Det är väl ändå ett steg i rätt riktning att utveckla anorexia för att gå ner i vikt, du går ju ändå ner i vikt.
Etik och moral är väldigt individuellt, speciellt moralen.
Inför trådar som behandlar dessa så är det av stor vikt att både TS och bidragarna till tråden vet om att etik är en sak, moral är en annan.

Sedan, så kommer vi inte komma så långt i argumentationen om du har samma inställning till trådens handling som din kommentar angående anorexi- alla som har någon form av psykiatrisk kunskap så vet man att anorexi ger mer problem än vad det löser.

Så jag tror att jag sätter punkt där, för det känns inte så seriöst längre.

Tips som sagt, etik kontra moral, och våga sedan ställa frågan till dig själv om samhället skulle vara bättre med anarki- varför/varför inte?
Efter detta så borde det inte vara så svårt att se problematiken med att genomföra denna civila olydnad.

Det kommer aldrig komma något rätt eller fel svar i denna frågan, då det återigen, finns lika mycket åsikter om etik och moral som det finns människor i världen

Jag själv gör allt jag kan för att upprätthålla lagen och se till så att jag följer den, hittills har jag inte stött på något dilemma som har gjort att jag har ifrågasatt den.
Men om det nu skulle hända så skulle jag inte rikta min misstro åt polisen det första jag gjorde, utan skulle istället anklaga de ansvariga för att lagen är som den är.

Så länge vi lever i en demokrati så röstar vi fram de människor som ska få utforma den allmänna etik som ska råda i Sverige.
Citera
2012-10-15, 23:18
Bannlyst
Citat:
Mycket relevant. Dock är polisen den som ser till att lagen följ, alltså är dem en direkt länk till lagen, ljuger du för en polis så ljuger du för en kontrollant av lagen. Förstår dock att man kan hävda att en polis är en individ som oss alla andra och frågan handlar då om det är okej att ljuga eller inte.
Men att ljuga för någon som ska se till att lagen följs är lika med att ljuga för lagen/bryta lagen.

Lag och moral behöver inte alls hänga ihop. I vissa trevliga muslimska länder straffar man t.ex. offret för en våldtäkt. Det är väl ett exempel som är övertydligt nog.
Citera
2012-10-15, 23:22
Medlem
Citat:
Att ljuga för en polis är inte mened, du "får" ljuga för en polis. Den här tråden missar på några viktiga punkter, jag tror du har en övertro på vilken makt polisen faktiskt innebär.
Citera
2012-10-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Lag och moral behöver inte alls hänga ihop. I vissa trevliga muslimska länder straffar man t.ex. offret för en våldtäkt. Det är väl ett exempel som är övertydligt nog.

Tack för exemplet. Hade inget som helst aning om detta, den lagen är definitivt omoralisk.
Citera
2012-10-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Att ljuga för en polis är inte mened, du "får" ljuga för en polis. Den här tråden missar på några viktiga punkter, jag tror du har en övertro på vilken makt polisen faktiskt innebär.

Men är det moraliskt fel att ljuga för en polis eller lagen om så är? Det är frågan, jag är väl medveten om att det är olagligt att "ljuga för polisen" i vissa situationer. (Undanhålla vital fakta, medhjälp till brott etc.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in