2005-04-08, 00:45
Medlem
East Clintwoods avatar
Luleå är lekstuga. Välj i så fall hellre Umeå - förmodligen närmare "hem till dig" och har ganska gott renommé.

Linköping är bara "vatten och plask" - mycket miljöinriktning på den statsvetenskapliga utbildningen. Välj i så fall hellre Örebro så får du en bredare och mer allmängiltig utbildning.

Ps. Mata Gringos.
Stockholm ligger inte högt på statsvetarlistan. Göteborg och Uppsala toppar. Därefter kommer Lund. Övriga, vänligen göre sig icke besvär.
Citera
2005-04-08, 01:30
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Linköping är bara "vatten och plask" - mycket miljöinriktning på den statsvetenskapliga utbildningen. Välj i så fall hellre Örebro så får du en bredare och mer allmängiltig utbildning.
Jag kan, på grund av mitt arbete, inte bedöma själva statsvetenskapen i sig i Linköping, men jag kan säga så mycket att det om miljöinriktning är en ren lögn. Det är bara att läsa på ämnets hemsida så inser man att inriktningen ligger mot institutionsteori och internationell politik. Dessutom har Linköping en Jean Monet-professur vilket skvallrar om viss EU-inrikting, men detta om EU är bara antaganden från min sida. Däremot bör skitsnack utan grunder utelämnas när någon ber om råd för sin utbildning, skäms på dig. Därmed har jag inte sagt att statsen i Linköping är den bästa utbildningen. Det har jag varken mandat eller tillräckligt kunskap för att göra.

Bra utbildning får du troligtvis om du väljer Uppsala som har en tydlig internationell prägel och Göteborg som har en mer valanalytisk inriktning inom statsvetenskapen. Stockholm är av hävd mycket vänsterinriktat, men professor Möller väger väl upp det ganska bra nuförtiden om jag får gissa vilt. Vill du veta mer är det en bra idé att kolla in hemsidorna för respektive utbildning.

För övrigt är Örebro och Växjö de utbildningar som ligger lite i skymundan inom den statsvetenskapliga världen. Men jag gissar att de har bra profilutbildningar. Men jag vet faktiskt inte. Gissar att kurshemsidorna kan ge en bra introduktion även här.

HSV gör just nu en granskning av de olika statsvetenskapliga utbildningarna i landet, och eftersom jag arbetar i en av utvärderingsgrupperna är du mer än välkommen att skicka PM om det är något du undrar över.

Nu har du förhoppningsvis fått lite mer insyn i de olika utbildningarna, men det bästa är ju om du pratar med studenter på respektive ort. De är oftast bäst på att ge synpunkter på vad som är bra och dåligt med sin utbildning. Visst är det lite tajt till sista ansökningsdatum. Men du kan säkert få snabba svar från respektive kår eller programförening. Lycka till!
Citera
2005-04-08, 08:48
Medlem
Mx2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påskhare
För övrigt är Örebro och Växjö de utbildningar som ligger lite i skymundan inom den statsvetenskapliga världen. Men jag gissar att de har bra profilutbildningar. Men jag vet faktiskt inte. Gissar att kurshemsidorna kan ge en bra introduktion även här.

Tänkte bara säga att jag har läst 40p statsvetenskap här i Växjö. Har ingenting att jämföra med, men mycket slappare än så här kan man knappast ha?! Det är inte många timmar man har lagt ner för att få ihop sina poäng.

Sen tror jag inte utbildningen är speciellt bra här. Eftersom det är ett ganska litet universitet är det få lärare. Det verkar som alla lärare känner varandra, och eftersom en kommer från Göteborg så är nästan all vår kurslitteratur skriven av författare från just Göteborg

Därför ska jag flytta till Lund för att läsa kandidat och magisterkursen där, eventuellt till pol mag också. Rådet jag kan ge är att satsa på ett riktigt universitet direkt! Fixa den där matten, det är ganska lätt, och sök sen in på ett av de (få) större universiteten vi har. Tror du vinner på det i längden!
Citera
2005-04-08, 08:54
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
I en inte alltför avlägsen dåtid var jag student på pol.mag i Linköping, jag märkte då inte av vare sig "vatten och plask" eller miljöinriktning. Tvärtom var det väldigt seriöst och inriktingen var snarare, som påskharen säger, på internationell politik.
Citera
2005-04-08, 13:26
Medlem
Nu har jag bestämt mig för ett av de stora universiteten, men vilket av dem?
Göteborg, Uppsala eller Lund?

Kvittar det tro?
GBG är väl känt för att vara Sveriges främsta universitet för statsvetenskap?
Citera
2005-04-13, 23:01
Medlem
Jag läste ett år på förvaltningsprogrammet(pol.mag) innan jag bytte inriktning i mitt liv, men jag kan rekommendera programmet. efter några terminer kan man välja ekonomisk eller statsvetenskaplig inriktning och en termin praktik finns med.
Citera
2005-04-13, 23:57
Medlem
SuiGeneriss avatar
Jag hade valt Göteborg för statsvetenskap om jag skulle läsa det. Mest för att Bo Rothstein häckar där, han framstod som mycket kompetent genom både litteratur och de två föreläsningar/debatter jag har sett honom i. Inte för att jag har läst statsvetenskap själv, men jag läste en del offentlig rätt vid sidan om min jur. kand.
Citera
2005-04-14, 00:08
Medlem
Göteborg anses väl vara Sveriges främsta universitet för statsvetenskap. I alla fall sett till forskningen som bedrivs.
Citera
2005-04-14, 07:36
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosis
Göteborg anses väl vara Sveriges främsta universitet för statsvetenskap. I alla fall sett till forskningen som bedrivs.
Sådant är ju som du säkert förstår mycket svårt att bedöma. Men just inom valforskning (dvs statistik, tänk matte) är de mycket stora och de får speciella anslag för för bedriva denna forskning. Deras valforskningsprogram med Sören Holmbeg i spetsen är alltså väl erkänt.
Citera
2005-04-14, 14:03
Medlem
Citat:
Sådant är ju som du säkert förstår mycket svårt att bedöma. Men just inom valforskning (dvs statistik, tänk matte) är de mycket stora och de får speciella anslag för för bedriva denna forskning. Deras valforskningsprogram med Sören Holmbeg i spetsen är alltså väl erkänt.

Givetvis är jag väl medveten om detta. Dock lades det fram en internationell undersökning över "bästa" statsvetenskapliga universitet. Göteborg fick högst placering av de svenska universiteten.

Undersökningen var visserligen bristfällig på många sätt och vis (tog enbart hänsyn till material producerat på engelska etc.) Trots bristerna ger det en liten fingervisning åt vilket universitet som har det bästa anseendet på området (åtminstonde internationellt sett).

Nu bryr jag mig visserligen inte om vem som har det bästa anseendet i den utsträckningen. Själv kommer jag satsa på att försöka komma in i Uppsala eller Lund, ty jag tycker Göteborg är en tråkig stad.
Citera
2005-04-14, 23:06
Medlem
East Clintwoods avatar
Påskhare
För att det skall vara (så ofint som DU formulerar det) "ren lögn" krävs ett medvetet förvridande eller förvanskande av fakta. Det har jag inte gjort. Varför skulle jag vilja misskreditera Linköping? Har ingenting emot vare sig staden eller universitetet eller något annat i Lkpg.

Så här ligger det till; när jag läste grundkurserna och senare forskarutbildningen i statsvetenskap (och anses fortfarande av de studentkollegor som alltjämt är verksamma i akademien) Linköping som "vatten & slask" ("plask" som jag skrev först är en felbeteckning), en lättviktarutbildning med ett konstgjort fokus på miljöfrågor - för att ha/skapa sig en profil.

Därför; bra för Linköping att de ändrat inriktning. Allt detta ändrar dock ingenting i sakfrågan; Linköping var, är och lär förbli lättviktare i statsvetenskapen i Sverige.

Avslutningsvis: ta DU DITT snack om lögner och placera de annorstädes. DU borde lära dig att tagga ned och inte lägga ord som "ren lögn" kring DIG när DU uppenbarligen inte känner till alla fakta kring min argumentation.
Citera
2005-04-16, 17:50
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosis
Försökte söka upp något som kan besvara mina frågor, men det jag fann gav inte tillfredsställande svar.

Jag står just nu i valet och kvalet över vilken ort jag ska välja. Eftersom mina gymnasiebetyg är sunkiga (inte fan fick jag ta del av betygsinflationen och NEJ jag är inte dålig. Fick bland annat enbart VG i en datorkurs med motiveringen: "Du är bäst, blir klar först och kan mest i klassen. Men du är alldeles för lat. Så det blir bara VG") så kommer jag inte in på de mer renommerade universiteten (se Uppsala, Lund och Göteborg).

Till sak. Väljer jag Luleå universitet kommer jag in på en gång, men jag har vissa tankar angående Luleå. Hur står de sig, kvalitetsmässigt, i jämförelse med andra pol mag utbildningar? Hur stor vikt lägger en arbetsgivare på utbildningsorten (ignorera kravet erfarenhet)? Finns det isbjörnar? Varför är det så långt till Skåne?
Väljer jag Uppsala, Göteborg eller Lund får jag nog tillbringa minst ett halvår på komvux, alternativt få rejält med bra på högskoleprovet.

Frågan är enkel. Tycker ni att jag ska välja Luleå eller GBG, UU, LU?

DU kan söka till förvaltningsprogrammet vid förvaltningshögskolan i GBG. Den är ackrediterad etc. Det ska vara en skit bra utbildning, med lågt betygsintag. Jag vet att den inom kort, om inte redan, ska omvandlas till Pol.Mag. Kolla upp det! Krävs dock matte C.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in