Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Linköping är bara "vatten och plask" - mycket miljöinriktning på den statsvetenskapliga utbildningen. Välj i så fall hellre Örebro så får du en bredare och mer allmängiltig utbildning.
Jag kan, på grund av mitt arbete, inte bedöma själva statsvetenskapen i sig i Linköping, men jag kan säga så mycket att det om miljöinriktning är en
ren lögn. Det är bara att läsa på ämnets hemsida så inser man att inriktningen ligger mot institutionsteori och internationell politik. Dessutom har Linköping en Jean Monet-professur vilket skvallrar om viss EU-inrikting, men detta om EU är bara antaganden från min sida. Däremot bör skitsnack utan grunder utelämnas när någon ber om råd för sin utbildning, skäms på dig. Därmed har jag inte sagt att statsen i Linköping är den bästa utbildningen. Det har jag varken mandat eller tillräckligt kunskap för att göra.
Bra utbildning får du
troligtvis om du väljer Uppsala som har en tydlig internationell prägel och Göteborg som har en mer valanalytisk inriktning inom statsvetenskapen. Stockholm är av hävd mycket vänsterinriktat, men professor Möller väger väl upp det ganska bra nuförtiden om jag får gissa vilt. Vill du veta mer är det en bra idé att kolla in hemsidorna för respektive utbildning.
För övrigt är Örebro och Växjö de utbildningar som ligger lite i skymundan inom den statsvetenskapliga världen. Men jag gissar att de har bra profilutbildningar. Men jag vet faktiskt inte. Gissar att kurshemsidorna kan ge en bra introduktion även här.
HSV gör just nu en granskning av de olika statsvetenskapliga utbildningarna i landet, och eftersom jag arbetar i en av utvärderingsgrupperna är du mer än välkommen att skicka PM om det är något du undrar över.
Nu har du förhoppningsvis fått lite mer insyn i de olika utbildningarna, men det bästa är ju om du pratar med studenter på respektive ort. De är oftast bäst på att ge synpunkter på vad som är bra och dåligt med sin utbildning. Visst är det lite tajt till sista ansökningsdatum. Men du kan säkert få snabba svar från respektive kår eller programförening. Lycka till!