Citat:
Ursprungligen postat av Neurosis
Försökte söka upp något som kan besvara mina frågor, men det jag fann gav inte tillfredsställande svar.
Jag står just nu i valet och kvalet över vilken ort jag ska välja. Eftersom mina gymnasiebetyg är sunkiga (inte fan fick jag ta del av betygsinflationen och NEJ jag är inte dålig. Fick bland annat enbart VG i en datorkurs med motiveringen: "Du är bäst, blir klar först och kan mest i klassen. Men du är alldeles för lat. Så det blir bara VG") så kommer jag inte in på de mer renommerade universiteten (se Uppsala, Lund och Göteborg).
Till sak. Väljer jag Luleå universitet kommer jag in på en gång, men jag har vissa tankar angående Luleå. Hur står de sig, kvalitetsmässigt, i jämförelse med andra pol mag utbildningar? Hur stor vikt lägger en arbetsgivare på utbildningsorten (ignorera kravet erfarenhet)? Finns det isbjörnar? Varför är det så långt till Skåne?
Väljer jag Uppsala, Göteborg eller Lund får jag nog tillbringa minst ett halvår på komvux, alternativt få rejält med bra på högskoleprovet.
Frågan är enkel. Tycker ni att jag ska välja Luleå eller GBG, UU, LU?
Busenkelt. FöLJ DETTA RàD:
Gör sà här: Läs grundkursen pà ett skituniversitet. Sedan söker du in fortsättningskursen pà de välrenommerade universiteten (STHLM, lund, uppsala). Oftast äR fortsättningskurs automatisk intagning när man läst grundkursen. Efter detta är du inne i systemet. När du sedan tar examen fàr du den fràn ett bra universitet och inte ett skräpdiplom fràn ett pappersuniversitet (typ mitthögskolan, linköping etc).