2005-04-07, 15:22
Medlem
Försökte söka upp något som kan besvara mina frågor, men det jag fann gav inte tillfredsställande svar.

Jag står just nu i valet och kvalet över vilken ort jag ska välja. Eftersom mina gymnasiebetyg är sunkiga (inte fan fick jag ta del av betygsinflationen och NEJ jag är inte dålig. Fick bland annat enbart VG i en datorkurs med motiveringen: "Du är bäst, blir klar först och kan mest i klassen. Men du är alldeles för lat. Så det blir bara VG") så kommer jag inte in på de mer renommerade universiteten (se Uppsala, Lund och Göteborg).

Till sak. Väljer jag Luleå universitet kommer jag in på en gång, men jag har vissa tankar angående Luleå. Hur står de sig, kvalitetsmässigt, i jämförelse med andra pol mag utbildningar? Hur stor vikt lägger en arbetsgivare på utbildningsorten (ignorera kravet erfarenhet)? Finns det isbjörnar? Varför är det så långt till Skåne?
Väljer jag Uppsala, Göteborg eller Lund får jag nog tillbringa minst ett halvår på komvux, alternativt få rejält med bra på högskoleprovet.

Frågan är enkel. Tycker ni att jag ska välja Luleå eller GBG, UU, LU?
Citera
2005-04-07, 15:25
Medlem
påskhares avatar
Finns inte utbildningen i Linköping också? Men det kanske är otänkbart att flytta dit?
Citera
2005-04-07, 15:33
Medlem
Den finns på en jävla massa ställen, men anledningen att det är Luleå eller UU, LU, GBG är att i Luleå krävs det inte Matte C (sista året i år). Ska jag välja något annat ställe än Luleå krävs det matte c och därmed komvux-studier (ack, vad det känns som ett misslyckande). Kom på att jag glömde skriva detta i förra inlägget. Teheh
Citera
2005-04-07, 15:39
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosis
Den finns på en jävla massa ställen, men anledningen att det är Luleå eller UU, LU, GBG är att i Luleå krävs det inte Matte C (sista året i år). Ska jag välja något annat ställe än Luleå krävs det matte c och därmed komvux-studier (ack, vad det känns som ett misslyckande). Kom på att jag glömde skriva detta i förra inlägget. Teheh
Ok, jag hade en polare som läste i Luleå. Han slutade efter en termin. Han tyckte att det sög kapitalt. Han läste resten av utbildningen i Linköping tror jag. Har inte haft kontakt med honom på ett tag.
Citera
2005-04-07, 15:41
Medlem
Jag har en polare som läser där uppe, men han säger att det är bra. Dock kan han inte svara på hur det står sig i jämförelse med andra universitet.
Citera
2005-04-07, 15:58
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag har hört av kompisar som pluggat statsvetenskap att det är väldigt viktigt att läsa på ett större universitet. Det är dessa universitet som har de bästa kontakterna för att fixa praktik på ambassader, UD och liknande ställen.
Citera
2005-04-07, 15:59
Medlem
hbws avatar
Du kanske kan läsa in Matte C i sommar, innan du börjar? På många universitet vet jag att de kör sommarstudier i matte och sånt, inför terminsstart. Eller vill du på alla villkor undvika att plugga in det?
Citera
2005-04-07, 16:05
Medlem
Du får din examen från det stället du läser den sista kursen på. Alltså, om du läser magisterkursen på stockholms universitet är det dem som eximinerar dig och utfärdar utbildningsbeviset. Sen att du läst allt annat på någon sunkig liten ort spelar ingen roll. Se till att få bra betyg bara, annars kan det bli svårt att komma in på magisterkursen.
Citera
2005-04-07, 16:09
Medlem
InkoPinko....ungefär det jag tänkte mig. Fick dessutom precis reda på att det inte finns praktik i Luleå.

hbw....jag pluggar gärna in det (trots att jag verkligen HATAR matematik). Det är bara det att jag måste ha bättre betyg överlag om jag vill in på ett större universitet och eftersom det på lördag är första gången jag skriver högskoleprovet så har jag inte så stora förväntningar på mitt resultat.

Det lär bli komvux för mig. Död och fruktansvärda plågor! Undrar hur många ämnen man kan få in under en termin på komvux
Citera
2005-04-07, 16:17
Medlem
bayern...där sa du en sak. HMMM. Bör dock tillägga att jag är fruktansvärt trött på att flytta. Har flyttat 5 gånger på två år. När jag hör fristående kurser tänker jag flytt.

Fungerar verkligen det du säger?
Citera
2005-04-07, 16:27
Medlem
Caves avatar
@Neurosis: Jag har samma problem men jag ska plugga samhällsvetare i Umeå i stället. Det jävliga som jag ser det är ju att det oftast är statistikkurserna som kräver Ma C och frågan är hur viktiga de är egentligen. Men men annars kan du ju söka kurser i Uppsala, Lund osv och sen plugga upp matten vid sidan av.
Citera
2005-04-07, 16:52
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosis
Försökte söka upp något som kan besvara mina frågor, men det jag fann gav inte tillfredsställande svar.

Jag står just nu i valet och kvalet över vilken ort jag ska välja. Eftersom mina gymnasiebetyg är sunkiga (inte fan fick jag ta del av betygsinflationen och NEJ jag är inte dålig. Fick bland annat enbart VG i en datorkurs med motiveringen: "Du är bäst, blir klar först och kan mest i klassen. Men du är alldeles för lat. Så det blir bara VG") så kommer jag inte in på de mer renommerade universiteten (se Uppsala, Lund och Göteborg).

Till sak. Väljer jag Luleå universitet kommer jag in på en gång, men jag har vissa tankar angående Luleå. Hur står de sig, kvalitetsmässigt, i jämförelse med andra pol mag utbildningar? Hur stor vikt lägger en arbetsgivare på utbildningsorten (ignorera kravet erfarenhet)? Finns det isbjörnar? Varför är det så långt till Skåne?
Väljer jag Uppsala, Göteborg eller Lund får jag nog tillbringa minst ett halvår på komvux, alternativt få rejält med bra på högskoleprovet.

Frågan är enkel. Tycker ni att jag ska välja Luleå eller GBG, UU, LU?

Busenkelt. FöLJ DETTA RàD:

Gör sà här: Läs grundkursen pà ett skituniversitet. Sedan söker du in fortsättningskursen pà de välrenommerade universiteten (STHLM, lund, uppsala). Oftast äR fortsättningskurs automatisk intagning när man läst grundkursen. Efter detta är du inne i systemet. När du sedan tar examen fàr du den fràn ett bra universitet och inte ett skräpdiplom fràn ett pappersuniversitet (typ mitthögskolan, linköping etc).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in