2012-10-15, 19:47
Medlem
Tjena, har sett en mindre fågel, bofink eller liknande, komma och sno mina fimpar. Jag undrar nu, äter dom dessa eller är det bara byggstenar till deras bo'n, inför vintern?

Skulle ju vara tragiskt om dom flyger runt och äter dessa, men jag tror ju personligen att det måste vara byggstenar.
Citera
2012-10-15, 20:44
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Hajja vilken galen nickokick pippin får
Citera
2012-10-15, 20:58
Medlem
Krafses avatar
Det här tangerar väl topic antar jag, även om jag kanske inte ger något svar på TS fråga.

Jo såhär var det, att jag råkade tappa en cigg på gräsmattan en gång och glömde av den i 10 min eller nåt, sen kom jag tillbaks och skulle hämta ciggen igen, då satt det en helvetes jävla mördarsnigel och åt för fulla muggar på den!
Den hade lyckats äta upp typ 1/2 kubikcentimeter tobak men verkade trots det må som fisken.
Citera
2012-10-15, 21:06
Bannlyst
Mördarsniglar kan äta det mesta. Jag har sett dem äta spikklubba, som människor blir berusade och t.o.m. kan dö av.

Fåglarna ska nog bara bygga med fimparna
Citera
2012-10-16, 12:06
Medlem
Det är inga fåglar som bygger bon på hösten
Citera
2012-10-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det är inga fåglar som bygger bon på hösten

Det är ju underligt, att det försvinner fimpar, som dom troligtvis ej äter, men enligt dig så bygger dom ju inte heller, så min fråga är till dig "komocka", tror du dom gör analyser på hur skadligt ciggaretter är på människor då eller? Jag tänkte du vet ju säkert, eftersom du verkar vara högt uppsatt inom ornitologi.
Citera
2012-10-16, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spexuz
Det är ju underligt, att det försvinner fimpar, som dom troligtvis ej äter, men enligt dig så bygger dom ju inte heller, så min fråga är till dig "komocka", tror du dom gör analyser på hur skadligt ciggaretter är på människor då eller? Jag tänkte du vet ju säkert, eftersom du verkar vara högt uppsatt inom ornitologi.

Fåglar kan missta dem för mat. De flesta fimparna är gjorde av papper och plast som inte deras magar klarar av att spjälka vilket resulterar i att de kan dö. Hos unga fåglar som har dött så kan man hitta dessa cigarettfimpar som även innehåller giftiga ämnen så som arsenik och kadmium. De sväller även upp i magen som är en av anledningarna till att just små fåglar drabbas hårdast.

För övrigt så förstår jag inte att så många slänger fimpar runt omkring sig, de är nästan ett naturligt inslag på marken i storstäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in