2013-02-23, 23:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Eller så har moderatorn kopierat in ett av sina gamla inlägg och redigerat det för att säkerställa att förklaringen ligger allra först i tråden.
Vad kan man göra åt trådar som växer sig gigantiska och som enbart attraherar ett fåtal skribenter (kommer man in med en frågeställning så skrattas man ut - det är ju avhandlat i inlägg 13 700)?

Det skapas en liten "trådelit" som gaggar sinsemellan med bildar enad front mot "yttre hot". En ny läsare slaktas direkt.

Jag tänker på: Marina-fallet, Linda Chen, Barmhärtighets-läkaren, Julian Assange med flera.
Visst, svaret kan bli: "Läs på och ifatt". Men det känns inte helt ok när trådarna har tiotusentals inlägg.

Till och med moderatorerna har lämnat trådarna, vilket syns på antalet (icke) raderade inlägg.
Citera
2013-02-25, 13:56
Medlem
swimp78s avatar
Ett system med forum >underforum> underforum borde i sig göra att man i de "understa" underforumen borde få slippa mastodonttrådar: i ett under-underforum borde det alltså finnas en större acceptans för flera och ganska snarlika trådar, utan att dessa ska slås ihop i mastodonttrådar. Annars är ju hela forum - underforum - underforum-iden onödig.
Citera
2013-02-25, 16:41
Medlem
Ils avatar
Jag har också upplevt problem när man söker och så kommer man bara till en tråd med flera hundra sidor, och där tar det stopp.
Och när flera trådar slagits ihop så kan det vara närmast omöjligt att följa upp separata "riktningar" i diskussionen då allt har grötat ihop sig. Det leder till att kvalitén sjunker på trådens innehåll och ingen kan längre gå in på mindre sidospår då det försvinner i direkt spammet som blir.

Det är faktiskt ofta jag känner att det blir på tok för mycket "den enda tråden, samlings tråden bla bla.." om stora ämnen.
Det känns ibland som att mods lika gärna kunde ha grötat ihop en hel forumdel till en enda tråd.
Citera
2013-02-28, 02:34
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad kan man göra åt trådar som växer sig gigantiska och som enbart attraherar ett fåtal skribenter (kommer man in med en frågeställning så skrattas man ut - det är ju avhandlat i inlägg 13 700)?

Det skapas en liten "trådelit" som gaggar sinsemellan med bildar enad front mot "yttre hot". En ny läsare slaktas direkt.

Jag tänker på: Marina-fallet, Linda Chen, Barmhärtighets-läkaren, Julian Assange med flera.
Visst, svaret kan bli: "Läs på och ifatt". Men det känns inte helt ok när trådarna har tiotusentals inlägg.

Till och med moderatorerna har lämnat trådarna, vilket syns på antalet (icke) raderade inlägg.
bra fråga.

så länge det finns fler än en användare som vill fortsätta diskutera fallet och de håller sig till topic kan tråden i princip växa i evighet. det blir med tiden allt mindre intressant för en oinsatt läsare att ge sig in i diskussionen då denna efterhand snöar in på detaljer, vanligen i takt med att det återstår mindre och mindre av egentligt intresse att diskutera.

om man då som moderator försöker sätta stopp för detaljrunkandet blir det ett jävla hallå med stora ord om yttrandefrihet och mänskliga rättigheter, och efter ett par gånger har man lärt sig via klassisk betingning att närma sig sådana åtgärder med försiktighet.

och då kommer man fram/tillbaka till den eviga tvistefrågan om vad som är viktigast: evighetspostarnas yttrandefrihet eller trådarnas kvalitet. i nuläget verkar det viktigare att det fåtal som driver trådarna får säga vad de vill än att trådarna håller en någorlunda kvalitet. i det läget går det inte att moderera fram en välkomnande stämning för nykomlingar.

sorry för den dystra utvikningen men det är ungefär så jag tycker det ser ut. har du något förslag?
Citera
2013-02-28, 08:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
bra fråga.

.....Text bortklippt av InterM....

sorry för den dystra utvikningen men det är ungefär så jag tycker det ser ut. har du något förslag?
Nä, inte annat än att det kanske skulle vara mer tillåtet att skapa "systertrådar" till vissa ämnen, när något nytt sker i fallet, och att låta dessa leva parallellt med "modertråden". Skulle kunna gälla vid trådar större än exempelvis 5 000 inlägg. Men, det är inte heller en helt bra lösning.
Känns som att den som löser problemet kommer tilldelas Nobelpriset i Flashbackologi
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2013-02-28 kl. 08:32.
Citera
2013-03-26, 19:01
Medlem
Om man frågar mig så är nog det största problemet att det kan bli väldigt trögt att få igång en diskussion i en gammal tråd. Väldigt få hittar dit.
Citera
2013-03-26, 20:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Väldigt få hittar dit.
Skriver du i en tråd hamnar den ju högst upp i forumdelen, så att alla ser den.
Citera
2013-03-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Skriver du i en tråd hamnar den ju högst upp i forumdelen, så att alla ser den.
Tyvärr fungerar det inte riktigt. Orsakerna kan vi spekulera i, men en gissning är att många använder funktionen "nya ämnen". Hur som helst kan jag konstatera att de gånger jag skriver i en lite äldre tråd blir gensvaret mycket, och jag menar MYCKET sämre.

Personligen tror jag att det vore positivt för diskussionerna att med jämna mellanrum låsa trådarna och skapa nya.
Citera
2013-03-27, 00:43
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Tyvärr fungerar det inte riktigt. Orsakerna kan vi spekulera i, men en gissning är att många använder funktionen "nya ämnen". Hur som helst kan jag konstatera att de gånger jag skriver i en lite äldre tråd blir gensvaret mycket, och jag menar MYCKET sämre.

Personligen tror jag att det vore positivt för diskussionerna att med jämna mellanrum låsa trådarna och skapa nya.
Det beror lite på frågeställning också kan jag tycka. Om det gäller exempelvis Stora tråden för små problem - Linux eller Allt om ADHD så verkar det som att de flesta som är intresserade av just det ämnet har den bland sina bokmärken. De ser alltså direkt när det kommer nya inlägg i dessa trådar, men de ser inte lika snabbt om någon startar en ny tråd i forumdelen med en frågeställning som är relevant till deras intressen.

Nu är ju dessa två mer "levande" trådar om man säger så, de har ett ganska brett område och diskussionen går mest ut på små frågor och längre svar. En diskussion löper oftast inte genom flera sidor i dessa trådar, utan det är flera mindre diskussioner som skapas, svävar och dör under trådens lopp.
Citera
2013-03-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Det beror lite på frågeställning också kan jag tycka. Om det gäller exempelvis Stora tråden för små problem - Linux eller Allt om ADHD så verkar det som att de flesta som är intresserade av just det ämnet har den bland sina bokmärken. De ser alltså direkt när det kommer nya inlägg i dessa trådar, men de ser inte lika snabbt om någon startar en ny tråd i forumdelen med en frågeställning som är relevant till deras intressen.

Nu är ju dessa två mer "levande" trådar om man säger så, de har ett ganska brett område och diskussionen går mest ut på små frågor och längre svar. En diskussion löper oftast inte genom flera sidor i dessa trådar, utan det är flera mindre diskussioner som skapas, svävar och dör under trådens lopp.
Så är det absolut. I trådar som bara handlar om att man ska få svar på en kort fråga brukar det fungera rätt så bra. De trådar jag syftar på är mer diskussionstrådar. Det är ofta jag har sett fenomenet när jag har lagt förslag på nya funktioner och liknande i flashback. När jag har postat tråden har det vimlat av aktivitet. Sen när jag kommer på nya saker som har med det att göra är både antalet läsare och antalet postare väsentligt lägre.
Citera
2013-04-23, 11:40
Medlem
why123s avatar
Citat:

Citat:
Nä, inte annat än att det kanske skulle vara mer tillåtet att skapa "systertrådar" till vissa ämnen, när något nytt sker i fallet, och att låta dessa leva parallellt med "modertråden". Skulle kunna gälla vid trådar större än exempelvis 5 000 inlägg. Men, det är inte heller en helt bra lösning.
Känns som att den som löser problemet kommer tilldelas Nobelpriset i Flashbackologi

Ja, vad jag håller med dig! Någon typ av lösning skulle vara trevligt... Eftersom det i Marina-tråden står mellan två olika läger (i skuldfrågan) så tycker jag att båda lägren skulle skriva en sammanfattning varför de anser han vara skyldig respektive (kan vara) oskyldig.

Eftersom den tråden snart är tjock som bibeln så skulle de samtidigt kunna börja bena upp den lite, typ som kapitel. Det är helt omöjligt att komma in i den tråden eftersom skribenterna kan fup:en utantill och hänvisar till den.

Exempelvis "har du missat vad som står på sid 618 i fup, läs på lite noggrannare innan du uttalar dig".
Att hålla sig uppdaterad i Marina-tråden (inklusive fup, förstås) är ett heltidsarbete....
Det går inte att vara flexibel på flashback då och hålla sig ajour i andra trådar.

Boston-tråden rasslade till ordentligt när de var på jakt efter den andre GM, där var jag med en dag , men det krävdes cirkus 13-14 timmar framför tv:n (CNN) och samtidigt kolla tråden. Det blir problematiskt om man ska leva ett vanligt liv och samtidigt hålla koll på andra trådar och se om det hänt något annat spännande.

Det positiva med Boston-tråden är att den inte varat i flera år och inte kommer att göra det heller..

Edit: I Marina-tråden har det blivit personligt för skribenterna, därav de många inläggen, medans Linda Chen-tråden fick fart när Lagos gjorde sitt inträde i tråden och började insistera på Mats Alms oskuld.

Sedan i tråden om Tim som slog ihjäl Therese Johansson Rojo, finns där en skribent som knappast gör inlägg utan skriver en mindre novell varje gång vederbörande gör entré i tråden. Tror faktiskt inte att någon orkar läsa det, för man vet redan vad det kommer att stå.
Senast redigerad av why123 2013-04-23 kl. 12:02. Anledning: .....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in