Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Till saken hör att det inte är någonting speciellt med dessa människor. De mest representetativa för begreppet brats som visades i programmet var de två suggorna som försökte ta sig in på klubbar i Båstad. Jag och mina vänner från överklassen, sådana personer som dessa kretiner försöker att efterlikna skulle aldrig drömma om att vara med i ett sådant program. Vi skulle inte heller sitta bakom en blurrad anonymitet och tala på tydlig Kristianstadsskånska (det vill säga den FATTIGA varianten) om hur ens "sällskap" sitter och dricker champagne vid något "drinkbord" eller vilka fördomar det finns i "våra kretsar". Särskilt inte iklädda ett par svampiga 700krs jeans och en sjal, knuten runt FEL kroppsdel.
Skälet till att programmet var så tunt ( förutom då att programledarinnan är en uppenbar idiot och kanalen styrs av boljseviker) är att den helt enkelt försöker beskriva ett fenomen som i själv verket inte alls existerar. Brats är inte överklass,de har inga verkliga pengar och de beter sig inte som programmet försöker beskriva.
/CW
Jubileumsläge CW. Snart 2000 inlägg.
Jag är med på vad du säger och du har säkert rätt. Men faktum kvartstår ju att det du kallar brats genererar en jävla massa artiklar och uppståndelse, oavsett om de kan benämnas överklass eller inte. De är en företeelse som jag gärna hade sett ett seriösare och mer genomarbetat program om. Att då kasta fram Herr Fogstrand är ju bara fånigt.
En fråga bara som jag skulle uppskatta om du besvarade. Du skriver att de inte har några verkliga pengar och inte beter sig som programmet försöker beskriva. Att de inte har några verkliga pengar kan jag köpa men vad menar du när du skriver att de inte beter sig som programmet försöker påskina. Som jag har förstått så är skumpasprutningen och det andra ett sätt att åtminstånde låta påskina att man har pengar. Eller menar du att överklassen inte beter sig som man lockas att tro av programmet?