2012-10-15, 11:34
Medlem
Företag brukar göra s.k. organisationsscheman och dessa kan vara uppbyggda på olika sätt.
HR ansvar för hanteringen företagets mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.
Men vem kontrollerar HR/HR-lön inom ett företag?
Citera
2012-10-15, 11:35
Medlem
Företag brukar göra s.k. organisationsscheman och dessa kan vara uppbyggda på olika sätt.
HR ansvarar för hanteringen av företagets mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.
Citera
2012-10-15, 11:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzliie
HR ansvar för hanteringen företagets mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.

Brukar vara personalchef, sektionschef eller VD exempelvis.

Kan även ligga på internrevisionens bord.
Citera
2012-10-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Brukar vara personalchef, sektionschef eller VD exempelvis.

Kan även ligga på internrevisionens bord.

Kan controller på företaget ansvara för HR?
Citera
2012-10-15, 14:32
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Kan controller på företaget ansvara för HR?

Jag skrev internrevision. Inte controller. Det är en helvetisk skillnad.

Intern/extern revision kan syssla med diverse. Bl.a. att kontrollera att styrelse/VD-beslut efterlevs mm.
Citera
2012-10-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag skrev internrevision. Inte controller. Det är en helvetisk skillnad.

Intern/extern revision kan syssla med diverse. Bl.a. att kontrollera att styrelse/VD-beslut efterlevs mm.

Förstår att du inte menade controller... hehe Om man i ett företag har marknadschef, produktionschef, transportansvarig, controller, vd, hr och säljare undrar jag bara vem som ska kontrollera hr/hr-lön.
Citera
2012-10-15, 20:05
Medlem
Det handlar om förtroende. Finns misstanke om fusk, så anlitar man en externrevisor!
Citera
2012-10-15, 21:13
Medlem
HarryHotters avatar
Jag vet inte riktigt vad du avser med "kontrollerar", menar du vem som är ansvarig för det, eller vem som kontrollerar att det sköts på rätt sätt?

Ansvar för HR-frågor ligger normalt på en HR-chef eller personalchef. Finns ingen sådan så är det ibland ekonimchefens bord, och ibland VD:s bord, lite beroende på företagets storlek och struktur.

Att kontrollera arbetet inom HR finns det normalt ingen i organisationen som gör. En del kontroller utförs av företagets (externa) revisor. Annars är nog de anställda och facken ganska duktiga på att kolla att de får vad de skall ...
Citera
2012-10-17, 19:08
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Förstår att du inte menade controller... hehe Om man i ett företag har marknadschef, produktionschef, transportansvarig, controller, vd, hr och säljare undrar jag bara vem som ska kontrollera hr/hr-lön.

Om det endast är dessa 7 positioner du har i ditt företag skulle jag säga att det är VD, en controller håller ju inte riktigt på med dessa typer utav siffror utan mer styrningsmått, alltså inte löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in